A Scania nehézkategóriás teherautókat eddig sem volt szabad félvállról venni. Egy hazai tesztünkben már bebizonyították, hogy akkor is képesek uralni a helyzetet, amikor már minden reménytelennek tűnik. A svéd gyártó nemrég bejelentette, hogy komoly változtatást hajtott végre az XT-szérián: a család valamennyi tagja vadonatúj váltókat kap.

És bár az „új” jelzőnek tényleg van létjogosultsága, annyit fontos megjegyezni, hogy a fejlesztés kiindulási alapját a 2020-ban bemutatott Scania G25CM és G33CM széria adta.  EZek a váltók 60 kilogrammal könnyebbek voltak az elődeiknél, koszönhetően annak is , hogy teljesen alumíniumból öntött házba kerültek. Akisebb méret mellé további előny  az alacsonyabb zajszint.

Az off-road dömperek és építőipari járművek számára fejlesztett vadonatúj G25CH és a G33CH váltó a fent említett váltószéria valamennyi előnyös tulajdonságával fel van vértezve. A masszívabb és szélesebb fogaskerék alkalmazásával a Scania valószínűleg az iparág egyik legideálisabb kombinációját kínálja a robusztusság, a simább váltások és az üzemanyag-takarékosság terén. Ezen egységek egyik legfontosabb erénye a nagyobb áttétel, amely (a megfelelő hátsó tengely áttétellel együtt) lehetővé teszi, hogy a motor alacsony fordulatszámon is képes legyen maximális nyomatékot biztosítani.

Vadonatúj váltókat mutatott be a Scania 1

Az új váltókat kifejezetten nehéz kategóriás alkalmazásokra tervezték, mint például a bányászat, illetve olyan teherautók számára, amelyek hegyvidéki, vagy mostoha körülmények között dolgoznak. A nehézkategóriás kombinációk a nagy szerelvény össztömeg miatt általában 6×4-es hajtásképletű járműveket használnak tandem tengelyekkel „rövid” áttételezéssel (3,5:1 vagy nagyobb). A hegyvidéki alkalmazásoknál, vagy nagyobb gördülési ellenállás esetén ez nagyon megterheli a váltó kimenő tengelyét. A rövid áttétel, jellemzően kerékagy-áttételes tengelyekkel kombinálva, előnyös lehet a jármű elindulásakor, mivel jóval erősebbé teszi a járművet, de nagyobb utazósebességnél magasabb lesz a fordulatszám.

Mivel a Scania alapvetően alacsony motorfordulatszámra törekszik, a megfelelő és gazdaságos működés érdekében egy ilyen teherautónál meg kell találni az optimális egyensúlyt a hátsó tengely áttétele és a tényleges működés között. A Scania új, nagy teherbírású váltóinak tulajdonságai a gyártó szerint most már lehetővé teszik, hogy ezentúl több teherautó legyen képes gyorsabb áttételt használni úgy, hogy közben minden tartalék rendelkezésre álljon a motorjaikban.