TraffiCapture TC-108 – ez a pontos és teljes neve a rendőrség legújabb, minden korábbinál modernebb és jobb sebességmérőjének. (A capture szó több mindent jelenthet: elfogni, megörökíteni, rögzíteni stb.) Ebből vásárolt 40 darabot az ORFK bruttó 296 millió forintért a 4IG Nyrt.-től, a traffipaxokat a Hexium Kft. fejlesztette, gyártója a Medirlab Kft.
A sebességmérőket pár hét múlva kezdik használni országszerte az egyenruhások, jelenleg mind a 40 darab a Készenléti Rendőrség központjában pihen a budapesti Kerepesi úton. Innen szállítják majd őket szerteszét a kapitányságokhoz, ezekben a napokban azon rendőrök kiképzése zajlik, akik majd betanítják a helyieket a kezelésére.
Egészen pontosan csak 39 várja sorsát becsomagolva, egyet kiszedtek, és felszereltek egy rendőrségi Volkswagen kisbusz első, háromüléses sorában középre, a háttámlára. Ezt néztük meg működés közben.
Az új szupertraffipaxokat legnagyobbrészt álló, vagy még inkább a forgalomban közlekedő rendőrautókba szerelik majd, és így használják a gyorshajtók lefülelésére. Vagyis az autósok soha, semmikor nem kerülnek olyan közel hozzájuk, mint mi most néhány kollégával.
„A rendőrség végig részt vett a fejlesztésükben” – mondta a készülékekről Óberling József, az ORFK Közlekedésrendészeti Főosztályának vezetője. A TraffiCapture-ökben a hazai fejlesztés ellenére amerikai lézertechnológia működik, de nem ez a legnagyobb különbség a hét éve használt VÉDA-rendszer mobil készülékeihez képest, hanem, hogy „kényelmesebb” a kezelésük. Ennek oka, hogy hatalmas, levehető, érintőképernyős tablet a kijelzőjük. Az ezredes szerint az induktív töltésük világújdonság.
Ez a kezelőfelület főoldala, jól láthatók a legfontosabb funkciók: a sebességmérés mellett szimpla videófelvételre is képes (a gyorshajtásokról eleve készül mozgókép és fotó a mérés mellett), és természetesen van rajta GPS-es térkép.
A VÉDA készülékeihez hasonlóan ezeket is két évre hitelesíti a mérésügyi hatóság, ha belenagyít valaki a fenti fotóba, alul, középen láthatja a kijelzőn, hogy ez a konkrét traffipax 2025. április 26-ig használható. Ahogy az imént említettük, ezeket az út mellett leállított rendőrautókból (akár matricák nélküli sima járművekből) használják majd az egyenruhások, valamint menet közben haladva mérik velük a forgalomból gyorshajtásukkal kilógó járművek sebességét.
Mi is elindultunk egy próbakörre az esős, kedd délelőtti fővárosi forgalomban.
Teljesen véletlen a fekete BMW a célkeresztben, amíg az Örs vezér tere környékén autóztunk, nem mutatott egyetlen autónál sem extrém magas sebességadatot a műszer. Persze, elég nagy volt a forgalom. Fontos kiemelni, hogy nemcsak a mérőautóval egy irányba haladó, hanem a szemből érkező autók, motorok, buszok stb. sebességét is képes rögzíteni.
Sejthetően a legtöbbeket az érdekli: meddig lát az új műszer? 230 méter távolságig képes hiteles mérésre és képfelvételre. Ezt nem volt lehetőség kipróbálni a budapesti forgalomban, viszont az gyorsan kiderült, hogy egy közepes erősségű esőben precízen rögzíti a rendszámokat a kamerája, és a mérést sem zavarja a csapadékos időjárás.
Óberling szerint „ez a ma elérhető technika csúcsa, amely három tized másodpercenként ezer mérést képes végezni, ennek az átlaga a mért és kijelzett adat”.
A készülék közepén lévő kis narancssárga gombbal az akkumulátort lehet kioldani, az ökölnyi energiatárolóból mindig lesz feltöltött tartalék a rendőrautókban, habár a kezelő szerint nagyon sokáig bírják. Kérdésünkre ugyan nem tudta megmondani a készülék működését prezentáló rendőr, hogy mekkora a készülék tárhelye (amely ugye rengeteg rövidke videót is tárol egy-egy műszakban), de itt is azt mondta, bőven elfér rajta minden rögzített gyorshajtás.
Pár hét múlva tehát belép a rendszerbe 40 darab új sebességmérő, amelyek a rendőrautós használat miatt sokkal inkább rejtve lesznek az autósok előtt, mint a most őket pár másodpercnyi lassításra kényszerítő fix VÉDA-traffik. Az alábbi képen lévő kisbusz a fotózkodó újságíróval elég feltűnő ugyan, de az útszélen álló, valamint a többi jármű között haladó – és nem csak fehér – Skodák, Suzukik és egyebek nehezebben lesznek kiszűrhetők.
Ezzel a 40 új készülékkel együtt az év második felében összesen immár 595 darab traffipax működik majd az országban. 30 darab meglehetősen régi, de felújított FÁMA készülék, 365 fixen rögzített sebességmérő és 160 mobil, ARH-készülék.
Sokakat persze a Vezess által – mint utólag kiderült – bombaként robbantott hír érdekel, a traffipaxok „ráhagyásának” eltűnése. Pontosabban, hogy miként és milyen sebességhatároknál büntetnek mostantól a rendőrök a gyorshajtásért.