Érezhető, hogy az elmúlt időszak egyik legfőbb közlekedésbiztonsági küldetésévé a kialvatlanul történő vezetés felszámolása lett, ami az utóbbi időszakban már a nyilvánosságban is egyre nagyobb visszhangot kap. Voltaképpen ennek jó oka van, arra ugyanis egy ausztrál kutatás rávilágított, hogy nagyjából megegyezik a fáradt sofőrök baleseti kockázata az ittasan vezető társaikéval.

Nem is kell sokat várni a következő lépésre a kérdésben, hiszen lehetséges, hogy már két éven belül lesz olyan vérvizsgálat, amivel kimutatható, hogy az adott személy eleget aludt-e, mielőtt a volán mögé ült. A Green néven ismert hekker leleplezése azonban érdekes fordulatot hozhat, ugyanis a Twitteren világgá kürtölte, hogy

a Tesla csendben már figyeli, mennyire álmosan ülnek autóba a felhasználóik.

Ennek megállapítását egy kameraalapú rendszerre bízzák, ami már azt is képes megállapítani, hányszor ásít egy adott időszakban a sofőr, továbbá hányszor és milyen hosszan pislog, majd ezek alapján számítja a konklúziót.

Az utasteret figyelő kamera közvetlenül a visszapillantó tükör felett helyezkedik el, és külön érdekes, hogy nemcsak akkor aktív, ha bekapcsolják az Autopilot üzemmódot vagy a teljes önvezetés béta-verzióját, hanem ellenkező esetben is. A felfedezésre érkezett reakciókból kiindulva ez sokaknak jelent újdonságot, ami adatvédelmi szempontból vethet fel kényes kérdéseket.

„Úgy néz ki, ezt akkor is alkalmazni akarják, amikor nincs bekapcsolva az Autopilot – egyébként nagyon helyesen –, megnézve, mennyire vezérlik a vezetést a központi rendszerek, illetve hány figyelmeztetést küldött és hány korrekciót hajtott végre az utóbbi időben a sávtartó asszisztens” – olvasható a hekker leleplezésében.

Egyelőre homály fedi azt, pontosan mihez szeretné felhasználni a Tesla a sofőrök kamerás megfigyeléséből származó adatokat. A CarBuzz például arra a következtetésre jutott, hogy ezektől teszik függővé az egyes szoftveres módosításokat – mindenesetre eléggé kézenfekvőnek tűnik, hogy a „Nagy Testvér” minden Tesla-tulajdonoson rajta tartja a szemét.

Ennek hátterében akár az is állhat, hogy 2022 júliusától Európában minden új autóban kötelező elemmé vált a fáradékonyság- és figyelmetlenségérzékelő, magyarán éberségfigyelő figyelmeztető rendszer is, ami számos, az öreg kontinensen jelen lévő gyártó modelljeiben már évek óta érzékelhetően jelen van. Lényeges különbség azonban, hogy a Tesla megoldásával ellentétben nem kameraalapú rendszerről van szó, hanem a kormánymozgásokból következtet a vezető éberségéről, és ha bármilyen rendellenességet észlel, azt rendszerint gőzölgő kávéscsészével jelzi a műszerfalon.

Az amerikai villanyautó-gyártó ugyanakkor az elmúlt években inkább az önfejlesztő technológia csiszolgatására összpontosított – igaz, inkább kevesebb, mint több sikerrel. Bár Elon Muskék a 4-es, illetve 5-ös szintű önvezetést célozták meg, az Autopilot és a Full-Self Driving (FSD) is egyaránt a 2-es szinten tart, ami azt jelenti, a sofőröknek továbbra is figyelniük kell az útra, amellett, hogy folyamatos készenlétben vannak arra az esetre, ha közbe kell avatkozni.