A régi idők hírei érdekességként hatnak gyorsan változó világunkban. Hírturkáló rovatunkban évtizedenként tekintünk vissza az adott év aktuális hónapjának eseményeire, és kiválasztjuk az általunk legfontosabbnak vélt információt.

1993 – Autók helyett kegytárgy és Magnum 

Nem huligánok vagy autótolvajok látogatták meg azt a 900 Zastavát, amely kerék és motor híján jelenleg egy kragujevaci (Szerbia) gyár udvarán vesztegel. A Zastava cég legújabb gyártmányait az ENSZ embargója miatt előállt alapanyaghiány miatt nem tudták befejezni.

A délszláv válság kezdete előtt a Zastava gyár – a legnagyobb balkáni autógyártó – évente 240 ezer járművet állított elő. Az idén öt hónap alatt eddig 3 ezret sikerült gyártania, s bizony, ezekből is hiányzik ez-az. A Pirot gumigyár kifogyott az alapanyagból, a motorokat gyártó Május 21 az embargó miatt nem kap generátort Szlovéniából, és így tovább.

692 ezer halottat követeltek a közúti balesetek ötven év alatt 1

A Zastava gyár (Getty Images)

A Zastava autóüzemeinek 18 ezer dolgozójából jelenleg ténylegesen 2 ezernek van munkája, a többiek bérük háromnegyedéért technikai munaknélküliségbe kényszerültek. Ha pedig a szankciókat nem oldják fel mihamarabb, az autógyártás közvetlenül is veszélybe kerül.

A cég, miután hagyományos tevékenységét egyelőre alig-alig tudja folytatni, póttevékenységgel kísérletezik, például azzal, hogy kegytárgyakat állít elő a szerb ortodox egyház számára.

Van viszont egy üzemrésze az összesen 56 ezer alkalmazottal rendelkező cégnek, amely töretlenül termel: a fegyvergyár.

A kézifegyverekre szakosodott üzemek termékei iránt a háború következtében ugrásszerűen megnőtt a kereslet. Már több mint egy éve nem tudnak például elegendő Magnum 357-es és Parabellum M-88-as fegyvert gyártani. Tavaly a Zastava összesen több mint 80 ezer revolvert és pisztolyt adott el, különféle kaliberűt.

2003 – Ötven év alatt 692 ezer halott

Németország útjain az elmúlt ötven év alatt többen haltak meg, mint amennyi lakosa Majna-Frankfurtnak van.

A Szövetségi Statisztikai Hivatal minap közzétett adatai szerint a közlekedési balesetek 1953 óta 692 000 halálos áldozatot követeltek és 24,9 millió német sebesült meg az ország autóútjain. Ugyanakkor e fél évszázad alatt az 1953. évi 1,26 millióról 2002-re 44,38 millióra nőtt az autók száma Németországban.

692 ezer halottat követeltek a közúti balesetek ötven év alatt 2

A halálos balesetek száma tendeciózusan csökken, de a hosszú évtizedek alatt így is egy nagyvárosnyi ember hunyt el a közutakon

A közlekedési balesetek halálos áldozatainak száma az ötven év alatt 1970-ben volt a legmagasabb: 21 332-en vesztették életüket az utakon. A legkevesebb, 6842, 2002-ben volt.

Míg 1953-ban százezer gépjárműre 265 halálos áldozat jutott, addig tavaly ez a szám 12 volt. A Statisztikai Hivatal szerint ennek a kedvező változásnak az oka az autók nagyobb biztonságában, a járműtechnikában és a közlekedésrendészeti szabályokban rejlik.

A fél évszázados statisztikai adatok az egykori Német Szövetségi Köztársaság és a Német Demokratikus Köztársaság adataiból, majd az egyesítés után a közös adatokból tevődnek össze – áll a dpa jelentésében.

2003 a Vezess oldalán: Húsz éve már létezett a Vezess, és akkoriban olyan típusokat teszteltünk új autóként mint a Suzuki Ignis. Milyennek hatott 2003-ban a Suzuki friss típusa? Fürge volt vagy lomha? Korabeli tesztünkből kiderül:

2013 – Gyerekek kötötték el a nagyi autóját

Egy öt- és egy hétéves fiú kötötte el nagyanyjuk autóját Amszterdamban, a kalandnak egy karambol vetett véget, amelyben a gyerekek nem sérültek meg, a kocsiban azonban tetemes kár keletkezett – adta hírül a brit Metro újság.

692 ezer halottat követeltek a közúti balesetek ötven év alatt 4

A sofőr a nagyobbik fiú volt, másfél kilométert sikerült megtennie. A rendőrök mindkettőjüket bevitték a balesethez legközelebbi kapitányságra és értesítették a hozzátartozókat, hogy hol vehetik át a két „autókötőt”. „De legalább bekapcsoltam a biztonsági övet és az öcsémet gyerekülésbe parancsoltam!” – mondta később nem kis büszkeséggel a nagyobbik fiú az ANP holland hírügynökségnek.

2013 a Vezess oldalán: Ha már a húszéves visszatekintő alanya egy Suzuki volt, akkor adja magát, hogy a 2013-as anyag is egy teszt legyen a japán gyár korabeli termékével fókuszban. A két autó közötti különbségek jól mutatják a márka haladását, fejlődését. A Suzuki SX4 azért merőben más autó, mint az Ignis volt a maga idején: