Egy-két évente körbenézünk a NAV oldalán eladásra kínált használt autók között: most éppen közel 80 darab jármű közül lehet válogatni, amelyeket 30 ezer forinttól 6,5 millióig hirdet a többnyire adóügybe keveredett polgároktól begyűjtve. Legnagyobbrészt személyautókat, de motorokat, kisteherautókat, utánfutókat, szinte minden értéktárgyat, aminek kereke van.
Ahogy az lenni szokott, rendkívül sokszínű a kínálat. A filmekből ismert kalapácsos árveréseket a visszaélések miatt sok-sok éve megszüntette az akkori APEH, ma elektronikusan lehet licitálni a kiválasztott járműre. Első lépésként a Magyarorszag.hu oldal Ügyfélkapujában kell regisztrálni, majd ezzel az azonosítóval lehet a rövidre szabott idő alatt ajánlatot tenni.
Kimondottan ajánlott elolvasni a jármű adatlapját, amelyen három dátum szerepel: az árverés meghirdetése után általában 3-6 héttel kezdődik a verseny, ami három nap alatt le is zajlik. A járműveket nyilván célszerű személyesen is megnézni, amit cseppet nehézkessé tesz, hogy az ország különféle pontjain lévő helyi NAV-kirendeltségeken várják sorsukat, mint a mentett ebek a menhelyeken.
Az első ránézésre sokszor vonzónak tűnő ár mellett a járművek apró betűs ismertetői olykor kellemetlen meglepetéseket is tartalmazhatnak, ugyanis egynémely jószágnak se forgalmija, se kulcsa, de a kínálatban azért akadnak a piaci ár alatti ígéretes példányok is.
Minden egyes autónak megbecsülik a piaci árát a NAV szakértői, amit megfeleznek, majd erről a felezett összegről indul a licit. Tucatnyi autót mutatunk be a kínálatból gyártási évvel és licitárral, a fotók alatt a szűkszavú leírásaikból idézünk.
Citroen Xsara Picasso (2002) – Licitár: 150 ezer forint
Maroknyi apróért tényleg senki ne várjon lakomát, ám ennek az 1,6-os benzinmotorral szerelt francia egyterűnek 2024 szeptemberéig érvényes a műszakija, ami egyáltalán nem mondható el az összes NAV-os személyautóról. Persze, mi itt és most igyekeztünk ilyeneket összeválogatni.
Szó szerint így hangzik a Citroen leírása: „Elakadásjelzője és antennája van, a rádió hiányzik. Az utastér kopott, szennyezett, a huzat néhol szakadt. A karosszérián festék hiba, pergés látható a motorháztetőn, első sárvédőkön, tetőn, lökhárítókon. Karcolásos sérülés található a jobb első sárvédőn.” Minderre 150 ezertől lehet vadászni.
Itt kérünk elnézést a nem mindig top klassz képminőségért, a fotókat az adóhatóság oldaláról közöljük.
Ford Focus (2002) – Licitár: 250 ezer forint
Két évtizede remek családi autó lehetett a Ghia felszereltségű, szintén egyhatos, benzines motorral hajtott kombi. Klímás, CD-lejátszója a leírás szerint navis fejegységgel egybeépített, az órája szerint 249 ezer kilométert futott. Az erősen átlag alattinak tűnik 21 év alatt, viszont pár hete ment át a műszaki vizsgán, ami nem rossz ajánlólevél. Ráadásul – a képek alapján – tűrhető állapotban van a kasznija.
BMW E46 (2001) – Licitár: 500 ezer forint
Komoly, nem csökkenő létszámú rajongótábora létezik az E46-nak Magyarországon, sanszosan megnézik majd többen ezt a 318i-t is, melynek az órája 234 ezret mutat. Hat éve érkezett az országba, jövő év októberéig van rajta műszaki, és jelenleg még ott díszeleg az elején és a hátulján a két rendszám, ám a leírásában ott a mondat: „A gépkocsi forgalomból történő kivonatása iránt intézkedtünk.” Egyébként a NAV szerint „apró karcolások” vannak a kasznin.
Opel Zafira (2005) – Licitár: 550 ezer forint
Korának megfelelő állapotúra írják a novemberig érvényes műszakival rendelkező – még – német egyterűt. Az extrái között az elektromos ablakemelők, a klíma és a vonóhorog említendő. Egész szépnek tűnik a 18 évéhez képest a belső tere, természetesen érdemes közelebbről megnézni ezt is.
Suzuki Swift (2007) – Licitár: 650 ezer forint
Klímás, elektromos ablakos és piros az egykori „mi autónk”, 2025-ig műszakival. „A karosszérián apró karcolások, jobb elején a vonószemnél kisebb sérülés látható” – írják róla. A futásteljesítménye élete eddigi 16 éve alatt 269 ezer kilométer az órája szerint. Amennyire egy felnőttkorba lépő személyautónál az lehetséges egyáltalán, szépnek tűnik a karosszériája.
Volkswagen Touran (2005) – Licitár: 750 ezer forint
Kétezer köbcentis dízelmotorja – ha minden igaz – immár 400 ezer kilométeren át mozgatta az egyterűt. Farából vonóhorog lóg kifelé, ami jót és rosszat egyaránt jelenthet. Műszakija 2024 végéig engedi a közúti közlekedést, a belsejét viszont elhanyagoltként jellemzik. 2014-ben volt az első hazai forgalomba helyezése.
Suzuki Splash (2008) – Licitár: 900 ezer forint
Újkorától Magyarországon szolgálja mindenkori gazdáját ez az ezer köbcentis motorral szerelt kiskocsi. Órájában 222 ezer kilométer látható, és még bő másfél esztendőig érvényes a műszakija. A csomagtérfedelet viszont már nem tartják meg a teleszkópok – néha ennyire részletes infókat is közölnek a járműveket lefoglalók.
BMW X5 (2005) – Licitár: 1 millió forint
A háromezres, dízelmotoros X5-ről azt írja a NAV, hogy trélerrel hozták be a telephelyre, ami azt is jelentheti, hogy nincsenek náluk az autó kulcsai. Erre mindenképpen kérdezzen rá, akinek felkeltette érdeklődését (az ajtajai ugyanakkor nyitva), valamint már vizsga sincs rajta. Akinek ez fontos: magyarországi első forgalomba helyezésű, azaz lehetnek róla márkaszervizes infók újkorától.
BMW 5 (2013) – Licitár: 4 millió forint
Automata váltós ez a háromezres dízelmotorral szerelt szedán, amelyről meglehetősen jókat is ír a jellemzése. Gumijai 95 százalékosak, akkumulátora újszerű, napfénytetős, 9 hangszórós a gyári audiorendszere, a csokibarna bőrbelsője is szépnek tűnik, műszakija még bő egy évig érvényes.
Mercedes-Benz Vito (2017) – Licitár: 4,25 millió forint
Cikkünk legfiatalabb és legdrágább személyautója egy Mercedes kisbusz, viszonylag kevés információval. Az „állapota korának megfelelő” infó akár biztató is lehet, a 69 ezer kilométer a műszerfal kijelzőjén normális adat, és jövő nyárig érvényes a vizsgája az alap teljesítményszintre (136 lóerő) beállított 2143 köbcentis dízelmotorral szerelt járműnek.
Forrás: NAV