A siető autósok réme a 30 km/órás korlátozás, ami országútról, 90 km/órás tempóval érkezve gyakorlatilag cammogásnak, csigatempónak tűnik. Pedig hasznossága nyilvánvaló, és erre most egy alapos svájci kutatás mutatott rá. 

A Svájci Baleset-megelőzési Tanács (BFU), egy új digitális platform, az EVAMIR (Közúti Infrastruktúra-intézkedések Értékelése) adatait elemezve vizsgálta az infrastruktúrával kapcsolatos beavatkozások hatékonyságát. Az elemzés során közel 2500 intézkedést értékeltek ki, és a friss jelentésüket márciusban tették közzé. A BFU eredményei alapján megállapították, hogy a 30 km/óra sebességkorlátozás jelentős mértékben, 38%-kal csökkentette a súlyos kimenetelű közúti balesetek (beleértve a halálos és súlyos sérüléses eseteket) számát.

Az adatok alapján a BFU „paradigmaváltást” sürget a forgalomirányításban, a sebesség 30 km/órára történő korlátozásával „mindenütt, ahol a közlekedésbiztonság ezt megköveteli”.

Más országokban is ebbe az irányba mutatnak az intézkedések, Belgiumban a flamand közlekedésbiztonsági fórum elnöke, Cathy Berx is támogatja az ügyet, szerinte a helyi hatóságoknak „a 30 km/órás sebességhatárt kellene választaniuk”. Eközben az Egyesült Királyság walesi kormánya szeptember 17-ét jelölte meg az új, országos 30 km/órás sebességkorlátozás bevezetésének időpontjaként a lakóutakon és a nagy gyalogosforgalmú lakott területeken.

Párizsban, Brüsszelben, Bilbaóban, Bolognában és Helsinkiben már másfél éve 30 km/óra az általános sebességhatár, és a nagyvárosok vezetése sorra áll elő hasonló tervezetekkel.

A 30 km/órás korlátozás tehát már nem csak kopogtat Európa városi útjain, de lassan rátöri az ajtót az autósokra, és nincs más lehetőség, meg kell szokni, hogy valamivel lassabban lehet majd közlekedni a lakott területeken.