Fontos rendeletet tartalmaz a Magyar Közlöny 2023/49-es száma, mivel módosult a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról, azaz a műszaki vizsgáról szóló 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet. Ezzel a jogszabállyal valósul meg 2023. május 20-ától a személygépkocsik és a könnyű haszongépjárművek szén-dioxid-kibocsátásával kapcsolatos adatok nyomon
követése és bejelentése a 2019/631 európai parlamenti és tanácsi rendelet szerint.
Fontos lett a valós fogyasztás
Magyarra lefordítva ez azt jelenti, hogy az időszaki műszaki vizsgákon hazánkban is elindult a belső égésű motoros fiatal autók valós fogyasztási adatainak kiolvasása, az adattömeg összegyűjtése és továbbítása az illetékes Európai Uniós szerveknek.
Az FCM- vagy OBFCM-rendszerről korábban már írt a Vezess, röviden a személyautók valós fogyasztásának ellenőrzését fedi, az autók motorirányításából kiolvasott adatokkal. Az FCM a Fuel Consumption Monitoring rövidítése, a cél, hogy reális adatokat kapjanak az európai szervek az autók tényleges üzemanyagigényéről. A tisztánlátás hozzájárulhat a labormérések és a valós fogyasztás közelítéséhez, áttételesen a globális felmelegedést fokozó szén-dioxid-kibocsájtás csökkentéséhez.
OBFCM: ezt kell tudnia az autóknak
A rendelkezés mögötti OBFCM az On Board Fuel Consumption Monitoring rendszer angol neve, magyarra fedélzeti üzemanyag-fogyasztás rögzítésnek fordítható. Jog szerint az EU-tagállamokban 2021. január elsejétől forgalomba helyezett összes autóban benne kell lennie ennek a rendszernek és a fogyasztási adatok kiolvasását biztosító csatlakozónak.
Maga a rendszer a személyautók teljes életciklusa során, az első megtett kilométertől az utolsóig tárolja a fogyasztási adatokat. Az ADAC német autóklub szerint a rendszer elmenti a benzines és a dízel személyautó élettartama során elfogyasztott üzemanyag-mennyiséget és a megtett távolságot, tárolja a motorba juttatott üzemanyagot gramm/másodperc és liter/óra alapon, a járművel elfogyasztott benzin vagy gázolaj mennyiségét gramm/másodpercben, és az autó sebességét km/órában.
Konnektorról tölthető akkus hibridek esetében több adatot jegyez fel és továbbít a szisztéma, például a nagyfeszültségű akkumulátor merülése közbeni fogyasztást, az akku belső égésű motoros feltöltésekor adódó értékeket, a belső égésű motor nélkül, elektromos üzemben megtett távolságot, az akku külső töltésére felvett hálózati elektromos energiát és még azt is, hogy mennyi benzinből vagy gázolajból töltötte a vezető a hibridrendszer akkumulátorát a belső égésű motorral. (Ami igen környezetszennyező és rossz hatásfokú megoldás, de fontos funkció a töltés fenntartásához vagy növeléséhez, ha kizárólag elektromos üzemben bejárható városrészbe tart az autó, de lemerült az akkuja.)
Az adatok az adott alvázszámhoz kötődnek, továbbítsuk később mobilinternet-kapcsolattal történhet, de egyelőre az időszaki műszaki vizsgán és a márkaszervizekben a kötelező karbantartások alkalmával történő kiolvasásnál tartunk.
Hogyan érint ez engem autósként?
Utánajártunk, hogy a fogyasztásfigyelés bevezetése mivel jár a hazai műszaki vizsgaállomásokon, miben érintheti ez a Vezess olvasóit, akik műszakira viszik egyelőre igen fiatal autójukat.
Forrásunk egy kiváló, de magát megnevezni nem kívánó szakember, aki évtizedek óta dolgozik a járművizsgáztatásban és az időszaki műszaki vizsgálatokon kívül az első hazai forgalomba helyezésben és az átalakítások engedélyeztetésében is jártas. Tapasztalatai szerint a rendelet betartása, a május 20-ától kötelező adatközlés később sem jár különösebb többletráfordítással az ügyfél és többletmunkával a vizsgabiztosok részéről, amikor tömegesen kell majd kiolvasni és továbbítani ezeket az adatokat.
Nem lesz hosszabb, nem lett drágább a műszakiztatás
Mivel az új járművek legközelebb négyévesen vizsgáznak, a 2021. január elsejétől forgalomba helyezett autókat majd csak 2025-ben kell műszakiztatni. Így jelenleg maroknyi autó érintett csak a fogyasztási adatok továbbításában. Ilyenek a megkülönböztető jelzés használatára jogosult személyautók az évente ismétlendő műszaki vizsga miatt és azok a gépkocsik, amelyeket valamilyen átalakítás, elsősorban vonóhorog felszerelése miatt kell műszaki vizsgára hozni az első négy éven belül.
Azokon a vizsgaállomásokon, ahol a korábbi hardver képes a fogyasztási adatok kiolvasására, információink szerint elegendő egy szoftverfrissítéssel korszerűsíteni a rendszert az üzemanyag-fogyasztási adatok továbbításához.
Ahol azonban hiányzik a műszerezettségből ez az elem, nagyságrendileg félmillió forintos ráfordítással szerezhető be a kiolvasásra képes eszköz és a használatához szükséges program. A szükséges invesztíciók ellenére a hatósági vizsgadíj 16 290 forintos összege változatlan maradt, ez a díj már több mint tíz éve nem emelkedett.
Az üzemanyag-fogyasztási értékek letöltése gyakorlatilag nem nyújtja meg a vizsgafolyamatot, mert az autó fedélzeti csatlakozóját mindenképp csatlakoztatják a kiolvasáshoz és a fogyasztási adatok továbbítása automatikus. Legalábbis alapesetben.
Kötelező, de visszautasítható
Az a helyzet ugyanis, hogy az autó tulajdonosa (tehát a jogszabály alapján nem az üzembentartója), mondhatja azt, hogy nem járul hozzá az adatok kiolvasásához és továbbításához.
A rendelet szó szerint úgy szól, hogy „Az időszakos vizsgálatok során 2023. május 20-tól kezdődően az (EU) 2021/392 bizottsági végrehajtási rendelet 10. cikk (1) bekezdésében meghatározottak szerint – a 2.5.1. és a 2.5.2. alpont kivételével – adatgyűjtést kell végezni. 2.5.1. A jármű tulajdonosa vagy annak meghatalmazottja – írásbeli nyilatkozatával – megtagadhatja a 2.5. alpont szerinti adatszolgáltatást.
Ebben az esetben a nyilatkozatot a vizsgadokumentációhoz csatolni kell. 2.5.2. Ha a jármű műszaki hiányosságából adódóan a 2.5. alpont szerinti adatgyűjtés nem végezhető el, akkor a vizsgabiztos ezt a tényt rögzíti az időszakos vizsgálathoz kapcsolódóan.” Tehát a tulajdonosnak vagy képviselőjének írásba kell adnia, hogy ő ehhez nem járul hozzá és akkor elmarad ez a része a vizsgának.
Nem bukhat meg az autó műszakin, bármennyit fogyaszt
Az adatszolgáltatás plusz adminisztratív teherrel súlyosbított megtagadásának nemigen látom értelmét, mert bármilyen értéket olvasson is ki a vizsgabiztos, az autó emiatt nem tud megbukni a műszaki vizsgán. Kis hibaként sem jegyzik a többletfogyasztást és nincs meghatározva határérték a még tolerálható eltérésre.
Ha más téren rendben van a kocsi, akkor is megkaphatja a friss műszakit újabb 1-2 évre, ha a gyári WLTP-átlagérték többszöröséről volna szó. Ez az adat tényleg csak azt a célt szolgálja, hogy a valós és a szabvány szerint mért fogyasztás közelebb lehessen egymáshoz. Hosszabb távon az autóvásárlók ezzel reálisabb képet kaphatnak a megvásárolni kívánt autó tényleges üzemanyagigényéről, amennyiben az az autó benzines, dízel vagy valamilyen hibrid.
Mi van a villanyautókkal és a gázautókkal?
Faramuci módon a fogyasztási adatok tárolása és továbbítása „az elektronikus jármű-interfészhez csatlakoztatható OBD-kiolvasó eszközzel”, hogy a rendelet megfogalmazásával éljek, nem vonatkozik sem az elektromos autókra, sem a náluk jóval kisebb darabszámban értékesített gázüzemű autókra. Sem a benzinen kívül sűrített földgázzal is (CNG), sem az autógázzal is (LPG) tankolható autókra.
Fontos az is, hogy a valós fogyasztás-kiolvasás a könnyű haszonjárművekre sem érvényes, legyenek akár dízel, benzines vagy elektromos üzeműek. Csak az M1 kategóriába sorolt járművek érintettek, tehát a személyautók. Egy műszakilag jórészt megegyező dízel furgon és annak 6-9 üléses kisbuszverziója közül az előbbire nem érvényes ez a szabályozás, az utóbbira igen.