A tavaly bevezetett aerodinamikai szabályváltozásoknak köszönhetően a Forma-1-es csapatoknak egy, azt megelőzően 40 évvel korábban tapasztalt problémával, a delfinezés jelenségével kellett szembenézniük. A szívóhatás által eredményezett pattogás különösen az előző szezon első felében okozott komolyabb fejfájást, mindenesetre ezt egy újabb szabályváltozással próbálták kiküszöbölni.
Hiába írtak elő azonban 15 mm-rel magasabb padlólemezperemeket a 2023-as idényre, és emelték meg a diffúzor belépő részét, a jelek szerint nem sikerült megszüntetni a delfinezést. Egy-egy csapatnál már az év korábbi részében is jelentkezett, viszont a Spanyol Nagydíj dupla Max Verstappen-elsőséget hozó, pénteki napján több csapat autója is látványosan pattogatni kezdett az utolsó kanyarból kigyorsítva – többek között az említett Verstappen, valamint a holland csapattársa, Sergio Pérez, illetve Lando Norris és George Russell alatt is.
Érdekesség, hogy ez épp az a szakasz, amit átalakítottak a barcelonai pálya vonalvezetésében az idei verseny előtt – mivel kiiktatták a sikánt, azon a részen lényegesen nőtt a tempó. Andrea Stella, a McLaren csapatfőnöke a nap végén egyenesen arról beszélt, hogy a delfinezés egy pályaspecifikus, de visszatérő problémája maradhat a bajnokságnak.
„Az a tény, hogy ugyanezekről a problémákról hallottunk a Red Bulltól is, szerintem rávilágít arra, hogy ez egy pályaspecifikus jelenség lehet, amivel minden csapat küzd” – idézi Stella szavait a Motorsport.com, majd hozzátette: „A mi értelmezésünk szerint a Red Bull kicsit robosztusabban állt hozzá a kérdéshez.”
„Ez a pálya sajátossága lehet, egyfajta kihívás, amivel szerintem mindenkinek meg kell birkóznia, visszajelzéseik alapján a Mercedesnek és a Red Bullnak is” – magyarázta az olasz szakember. „Ez teljesítménykorlátozást jelenthet, mert ahhoz, hogy ezt kezelni tudjuk, olyan módosításokat kell végrehajtanunk, amik miatt a pálya más pontjain teljesítményt veszíthetünk.”
A pattogásban érintett McLaren nem is kezdte jól a spanyolországi hétvégét: a wokingiak egyik autója sem végzett a legjobb tízben egyik szabadedzésen sem. Az első gyakorláson Lando Norris a 11., míg a másodikon Oscar Piastri a 12. helyen zárt – innen várja a (sok jóval egyelőre nem kecsegtető) folytatást a csapat.