A 4×2-es hajtásképletű Scania R650-es minden bizonnyal az egyik legkörnyezetbarátabb üzemeltetést valósítja meg a dél-európai távolsági áruszállításban. A nyerges ugyanis a 31,7 méter hosszú duotrailerével mintegy 4500 kilométer tesz meg hetente a spanyolországi Pamplona és Barcelona között.
De mitől is ilyen különleges ez az összeállítás? A duotrailer két darab 13,6 méter hosszú pótkocsiból áll, amelyet egy országúti nyerges vontató húz. A két pótkocsit egy dolly köti össze és az ilyen szerelvények akár 70 tonnás össztömeggel is rendelkezhetnek. Vagyis, majdnem két normál közúti kamion össztömegével büszkélkedhetnek.
A hagyományosnál hosszabb szerelvény egyértelmű környezetvédelmi előnyökkel jár. A Repsol által előállított hidrogénezett növényi olajnak (HVO) köszönhetően a duotrailert használó kamionok szén-dioxid kibocsátása 90 százalékkal csökkenthető (keréktől-kerékig). Az üzemeltetésükhöz szükséges biodízelt olyan „alapanyagokból” állítják elő, mint a használt sütőolaj, de más mezőgazdasági, illetve erdészeti hulladékból származó forrásokat is igénybe vesznek.
A Sesé mintegy 20 országban van jelen nemcsak Európában, hanem Afrikában, illetve Ázsiában is. A társaság az első duotrailert 2018-ban helyezte üzembe és a tapasztalatok azt mutatják, hogy nagyon jól megállja a helyét az intermodális áruszállításban is, például akkor, amikor a pótkocsikat vagonra kell rakni.
A duotrailer egyre népszerűbbnek bizonyul Spanyolországban, mivel nemrég egy másik társaság, a Calsina Carré is átvett egy 33 méter hosszú, 70 tonnás szerelvényt. A szintén az Ibériai-félszigeten tevékenykedő XPO Logistics pedig az évtized elején kapta meg az első duotrailerjét, amelyek Madrid és Barcelona között közlekednek. A sort pedig kétség kívül a már említett Sesé kezdte, amikor duotrailer-t vontató Scaniát helyezett forgalomba a Seat megrendelésére még 2018-ban, de akkor az még nem megújuló erőforrásból előállított üzemanyaggal közlekedett.