Főleg az idős, adagolós dízelautók tulajdonosai között akadtak olyanok, aki bátran megkockáztatták, hogy innen-onnan beszerzett és leszűrt, használt sütőolajat tankoltak autóikba. Ezt vagy keverték gázolajjal, vagy egy az egyben használták, keverés nélkül. Ez a trükk nemcsak illegális, de elég macerás is, ugyanis a használt olajban lévő ételmaradékot napokig ülepíteni kell és aztán át is kell szűrni az olajat, hogy használható legyen az autókban.

Az Alapjárat.hu nemrég feltett néhány kérdést a NAV-nak ezzel kapcsolatban, a válaszok pedig elég egyértelműek:

  • ha valaki nem hivatalos töltőállomásról beszerzett olajterméket tankol az autójába, akkor előtte – önadózással – jövedéki adót kell fizetnie, például a gázolajra megállapított jövedéki adó mértékével megegyezően.
  • a NAV a mobillaboratóriummal is megerősített közúti ellenőrzésein folyamatosan vizsgálja a szabványon kívüli üzemanyagok használatát. Ritkán, évente néhány alkalommal fordul elő olyan felderítés, ahol nem üzemanyagcélú terméket használnak fel.
  • ha NAV ellenőrzéskor ilyen üzemanyaggal működtetett gépjárművet talál, és a felhasználó korábban nem tett eleget adófizetési kötelezettségének, akkor a gépjárművezetőnek – jövedéki szabályozás szerint – a vagyoni hátrány mértékének kétszeresétől az ötszöröséig terjedő összeget, de minimum 30 ezer forint jövedéki bírságot kell fizetnie. Ha a gépjármű üzemanyagtankját – erre a célra – illegálisan át is alakították, akkor a NAV a gépjárművet elkobozhatja.
  • ha az autós külföldön tankolt sütőolaj és gázolaj keverékét használja, akkor a NAV több szempont (például származás, eredetokmánnyal igazolás) együttes teljesítésével vizsgálja a magáncélú behozatalt. Ha a saját célra felhasználhatóság nem igazolható, a magánszemélyt jövedékiadó-fizetési kötelezettség terheli és jövedéki törvénysértést követ el,

Ha még akad is olcsón valamilyen növényi olaj, senkinek sem ajánljuk a mai modern, közös nyomócsöves, részecskeszűrővel szerelt, az üzemanyag minőségére érzékeny dízelek esetében. Rövid távon sem tesz jót a motornak.

Öregebb dízelek elkotyognak vele, de ebben az esetben a törvénnyel kerülünk szembe, ahogy azt fentebb részleteztük.