Röviden: Mercedes-Benz E-osztály T-modell (S214) | |
---|---|
Mi ez? | A Mercedes E-osztály kombiváltozatának új generációja, mely a 2016-ban bemutatott S213-at váltja. |
Mit tud? | Elegáns és kényelmes ruhába csomagolt digitális Kánaánba repíteni a sofőrt és utasait, ahová a csomagokat is nyugodtan magukkal vihetik, azoknak is lesz elég hely. |
Mibe kerül? | Még nincsenek információink a 2023 őszétől kapható autó áráról. |
Kinek jó? | Topmenedzserektől az influencerekig mindenki megtalálhatja a kombi E-osztályban a kedvenc pontját, csak bírja azt a pénztárca… |
Azok után, hogy 2023 áprilisában hivatalosan is bemutatkozott az új generációs Mercedes-Benz E-osztály, joggal számíthatott az autós világ arra, hogy a modellből a szedán mellett érkezik majd kombi kivitel is, ahogy a korábbi öt generációból, 1993 óta mindig volt T-modell.
Sokat nem kellett várni, ugyanis szűk két hónappal később, cikkünk megjelenésének napján lehullt a lepel az S214-ről. Meghívást kaptunk Ausztriába, hogy még a világpremier előtt vegyük szemügyre az autót, és érintsük meg, üljünk bele az újdonságba.
Nézd meg a galériát a 2024-es Mercedes-Benz E-osztály kombiról!
Külső
„Az ötletünk az volt, hogy hidat építsünk a hagyományos és az elektromos autók között” – fogalmazott Felix Korn, az E-osztály termékmenedzsere, miközben körbevezetett az autó körül a szállásunk előtti téren. Az irány erőteljesen meg is látszik a külsőn: a korábbi trapéz alakú helyett hatszögletű hűtőmaszk megkapta a villany-Mercik maszkját körbeölelő fekete keretet, de a fényszórók dizájnja is innen eredeztethető. Mindezek mellett a hűtőmaszkok világítást is kapnak, ez újdonság a márka belső égésű motorral szerelt autóinak történetében.
A fény fontos szerepet kap az E-osztálynál. A hűtőrács mellett az alapfelszereltség részét képező ajtókba simuló kilincseknek is jutott belőle, az opciólistán szereplő, Digital Light néven futó nagy teljesítményű LED-fényszórók pedig darabonként 1,3 millió mikro-tükörrel szórják szét három izzó fényét, így világítva meg az előttünk elterülő tájat.
A milliós nagyságrendű pixelszám megfelelő koordinálásával az autó komplexebb köszöntő fényshow-val fogadja a sofőrt, de ennél hasznosabb, hogy menet közben is precízebben képes kitakarni a szemből jövőket. A Digital Light-tal szerelt autóknál elérhető lesz az is, hogy a fényszóró aktívan vetítsen az aszfaltra az autó elé, például felfestést vagy közlekedési táblát.
Hátul a lámpákban stilizált módon megjelenik a Mercedes-csillag is: a helyszínen jelen lévő szakértő elmondása szerint a tervezéskor érvényben lévő szabályok miatt nem lehetett direkt márkajel alakú a helyzetjelző, ezzel a kontúrmegoldással viszont legálisan megkerülték a szabályozást. A két lámpatestet összeköti az EQ-modellekre jellemző sötét betét, ebben viszont ne keressünk semmilyen izzót, az ugyanis a Mercedes villanyautóinak sajátja.
Igen kedvező, 0,26-os alaktényezővel rendelkezik az S124-es kódjelű új E-osztály, ez egy századdal jobb érték, mint amit az előd fel tud mutatni. A javítást rengeteg munka és finomhangolás segített, a hátsó szekció a maga progresszív görbülésével már-már egy shooting brake modellre emlékeztetheti az embert.
Minimum 17, maximum 21 colos felnikkel vásárolható majd meg a kombi, de a konnektoros hibrideknél csak a 19, illetve a 20 colos méretek választhatóak majd. Mindez persze függ majd attól, hogy Avantgarde, Exclusive vagy AMG Line felszereltségű a kocsi – a bemutatott darab egy AMG Line kivitelű plug-in hibrid volt, 20 colos felnikkel.
Pusztán a méreteket tekintve nincs nagy különbség a 2016-ban bemutatott S213 és a hét évvel később érkező utód között. A Mercedes megálljt parancsolt a végeláthatatlan növekedésnek: csak 4 milliméterrel, 4945-ről 4949 mm-re nőtt az autó hossza, tükrökkel számolt szélessége pedig nem is változott, maradt 2065 mm.
Hogy növeljék a komfortot és a helykihasználási lehetőségeket, más vonalon kezdték el újraszabni az E-osztály kombiját. 28 milliméterrel szélesebb lett az autó (tükrök nélkül), 22 milliméterrel nőtt a tengelytáv, így pedig csökkent a hátsó túlnyúlás. Az eredmény: nagyobb tér a könyököknél elöl-hátul, illetve hátul a lábaknál. „Tíz centivel hosszabbá tenni az autót, és így növelni a lábteret könnyű” – mondta erre a termékmenedzser.
A VDA szerinti csomagtér némileg így is csökkent, 640-ről 615 literre a belső égésű motoros verzióknál, de mindent lehajtva, kimaxolt állapotban őrzi az E-osztály kombija a Lademeister címet, vagyis a kategória első helyét: a korábbi 1820 litert még tízzel meg is tudta toldani. Extraként rendelhető gombnyomásra előbukkanó vonóhorog is a kombihoz, melynek közvetlen terhelhetősége 84 kg – ez lehetővé teszi akár e-bike-ok szállítását is kerékpártárolókon. Fékezetlen tömegnél 750 kg a megengedett legnagyobb vontatható tömeg, fékezettnél 2100 kg.
Belső
Mindig is fokmérőnek, összehasonlítási alapnak számított az E-osztály, ha jó minőségű, prémium, sőt, már-már luxust idéző minőségi beltérről van szó. Nincs ez másképp a kombinál sem: gyönyörű, kagylókat idéző, masszázsfunkciós fehér ülésekben foglalhattunk helyet a kiállított modellben, rengeteg természetes fénnyel megvilágítva az üvegtetőnek köszönhetően. Vezetni imádó emberként ritka, hogy ilyet gondoljak, de ebben az autóban legalább annyira jó utasként az élet, mint a kormány mögött.
A bennünket körülvevő tér határvonalai finoman egymásba, illetve a felületekbe simulnak, a szellőző környékén pedig meg is szűntek: a hagyományos nyílások helyett a műszerfal tetején körbefutó, krómkordonokkal elválasztott kétsávos sztráda rejti a légbeömlőket. Működésük teljesen önálló is lehet: a Thermotronic rendszer a rostélyokat automatikusan szabályozza aprócska motorok segítségével, de persze kézzel is állíthatóak maradtak.
Van mit nézni a kombi belterében, de a minden korábbinál nagyobb teret nyerő digitalizáció révén a legtöbb figyelmet az utas előtti kijelző fogja kapni a jobb oldalon – amennyiben megrendelték az autóhoz. Ezzel négy különböző kijelző került az E-osztályba a digitális műszeregység, a HUD és a középső érintőképernyő mellé.
Ha kedve szottyan, az itt ülő simán elindíthat egy filmet a képernyőn, de nekiállhat TikTokozni vagy netezni is az MBUX-re előre telepített dedikált alkalmazásokon keresztül. Több módszerrel is előállt a Mercedes, hogy a sofőrt ne zökkenthesse ki a szomszéd filmezése: a képernyő alapból nem látható túl jó szögből a sofőrülésből, de ha a vezetőt figyelő beltéri kamera azt érzékeli, hogy oda-odapillant az ember a kijelzőre, csökkenti annak fényerejét.
Felárért cserébe fizikai kulcsra már nincs szükség az autó elindításához, ha nálunk van a digitális. Ezt akár egyszerre 16 emberrel, pontosabban Apple-eszközzel is meg lehet osztani.
Megtaníthatóak a rutinjaink is a kocsinak: az E-osztály képes lehet például arra, hogy hétköznap reggelenként a munkahely parkolóháza felé közeledve kikapcsolja a klímát és lehúzza az ablakot. Ezzel máris megspóroltunk két mozdulatot, így csak a beengedő kártyát kell az érzékelőhöz tartani. Több előre programozott rutinból választhat az ember, de sajátot is megadhat az autónak, hamarosan pedig a mesterséges intelligenciát is beveti a Mercedes, hogy tanulja meg, mik azok a szokásaink, melyekbe magától besegíthetne.
Fentebb már olvashattátok, mennyire fontosak is a fények az E-osztály életében. A nappali bemutatás után elfogyasztott vacsora után visszamentünk az ekkor már takaróba csomagolt autóhoz, levettük a „pizsamáját”, és felébresztettük. Nem is akárhogyan:
Igazi buliautóvá varázsoltuk a kombit egy új funkciónak köszönhetően, ahogy az a fenti videóban is látható. A rendszer lényege, hogy a hangot vizualizálja, a változtatható fényű díszcsíkok pedig a frekvenciák folyamatos változására vibrálnak olyan színben, amilyenben csak szeretnénk. Szinte minden adott egy komolyabb partihoz az E-osztályban: fényjáték, kényelem, és alapfelszereltségként érkező hét hangszórós Burmester hifi, de ha a hangzás kiemelten fontos, kérhető 21 hangszórós 4D-hangzású változatban is. Hangszórókból jut a tetőbe valamint az első ülések fej- és háttámlájába is.
Kis kulisszatitok a zeneválasztásról: még a vacsora közben beszélgettünk az asztaltársaság egy részével, beleértve a cikkben már megszólaló mercedeses munkatársat is a mai zenékről, melyekre pár év múltán szinte senki nem emlékszik. Ellenpéldaként szóba került Scooter munkássága is, így nem volt kérdés, hogy az egyik legpörgősebb számával próbáljuk ki a fényfunkciót – ha már lúd, legyen kövér!
Ha a sztereotípiák szerint gondolkozunk, ezt az autót a középkor felé hajló, határozott elképzelésekkel rendelkező öltönyös üzletemberek veszik, miközben rengeteg olyan újdonság jelenik meg, mely inkább a fiatalabbak számára lehet vonzó az autóban.
Ez persze nem jelenti azt, hogy a két világ kizárja egymást. Az ezredforduló generációja szívesen ül egy újrahasznosított anyagokból készülő, fejedelmi kényelmet, sőt, masszázsfunkciót is kínáló nappabőr borítású autóülésbe, ahol karnyújtásnyira tőle a TikTok. Közben viszont egy menedzsernek is jól jöhet a sok digitális kütyü: végrehajthatja például autójában ülve a céges megbeszélését az integrált Zoom alkalmazásban az E-osztály szelfikamerájának segítségével, majd álomra hajtja a fejét az erre dedikált komfortmód beindításával (Power Nap, benne elalvási és ébresztési fázissal), míg a töltőn csüng az autója.
Technika
A Mercedes-Benz új kombijánál mind a benzines, mind a dízelmotorok működésébe besegít valamilyen elektromos kiegészítő megoldás. Induláskor három különböző motorváltozatú kombi E-osztály kapható majd, legfontosabb adataik az alábbi táblázatban találhatóak:
Motor | E 200 | E 220 d | E 300 e |
belső égésű motor típusa | 1999 cm3, négyhengeres benzines | 1993 cm3, négyhengeres turbódízel | 1999 cm3, négyhengeres benzines |
belső égésű motor teljesítménye és nyomatéka | 204 LE, 320 Nm | 197 LE, 440 Nm | 204 LE, 320 Nm |
a rendszer összteljesítménye és -nyomatéka | – | – | 230 kW (308 LE), 550 Nm |
gyorsulás (0-100 km/óra) | 7,8 mp | 7,9 mp | 6,5 mp |
végsebesség | 231 km/óra | 230 km/óra | 227 km/óra |
vegyes üzemanyag-fogyasztás (WLTP) | 7,6-6,7 l/100 km | 5,7-5 l/100 km | 0,9-0,6 l/100 km |
vegyes energia-felhasználás (WLTP) | – | – | 21,4-19,1 |
A mild hibrideknél a 48 voltos indítómotor-generátor a korábbi 15 kW helyett immár 17 kW (23 LE) teljesítményű, az elektromos rásegítés maximális forgatónyomatéka 205 Nm. A konnektoros hibrid tisztán elektromos üzemmódban képesek lesznek több mint 100 kilométer megtételére – ez a 96 cellás, 25,4 kWh-s kapacitású akkumulátorral korrekt vállalás lehet télen is.
Elektromos hajtással maximum 140 km/órás tempóval lehet majd haladni, ez idő alatt pedig 95 kW (129 LE) teljesítmény és 440 Nm nyomaték áll majd a sofőr rendelkezésére. AC-töltőről 11 kW-os teljesítménnyel táplálható árammal a plug-in hibrid, villámtöltővel (55 kW-os csúcsteljesítménnyel) pedig 30 percre csökkenthető a töltési idő.
Induláskor tehát csak három motorral érhető el a kombi, szemben a szedán E-osztály négyféle választásával, az ígéretek szerint azonban hamarosan bővülni fog a motorpaletta a benzines és a dízeloldalon is egyaránt egy-egy sorhatos szerkezettel. Ezek a motorok szintén kapnak valamilyen elektromos segítséget majd.
A hajtásláncba minden esetben a 9G-TRONIC kilencfokozatú automataváltót találunk. Bizonyos alkatrészei könnyebbek lettek az elődjénél, emellett pedig a korábbiaknál kisebb helyet foglal.
Sok közös pontja van technológiailag a hátsókerék-hajtású kombinak a szedán E-osztállyal, de futóművükben eltérnek. Elöl mindkét autónál változó csillapítású acélrugós felfüggesztés található, hátul azonban a kombiban alapáron légrugós a rendszer. Opcióként kérhető az Airmatic rendszer, minden keréknél légrugóval, mely az úthibák aktív figyelése mellett 120 km/óra felett 15 mm-rel lejjebb ereszti a kocsit, javítva ezzel a stabilitást és csökkentve a fogyasztást.
Természetesen a hárombetűs vezetéstámogató és egyéb segítő rendszerek tengere a prémiumkombiból sem maradt ki. Többek között aktív kormányzási asszisztens, aktív sávváltó asszisztens, vészfékező- és holttérfigyelő rendszer is segíti az ember dolgát, de elkormányozhatja magát a Mercedes olyan necces szituációkból is, amikor már kritikusan közel kerülünk a közlekedés többi szereplőjéhez. Persze ezt nem csak úgy gondolkodás nélkül teszi az autó: a gyalogosoktól a bringásokon át a többi járműre is figyel, és csak 110 km/óra alatt csinálhat ilyet.
A városi araszolás is kellemesebbé válik majd az S214-ben: ha az autó kormányán hagyjuk a kezünket, és nem telt el fél perc az előző megállás óta, az E-osztály magától továbbindul.
A Mercedes-Benz a modellt már előkészítette az önvezetés negyedik szintjére, legalábbis ami a parkolást illeti: minden olyan technológia megtalálható a kombiban, ami lehetővé teszi, hogy mindenféle emberi beavatkozás nélkül, magától leparkoljon az autó vagy kiálljon a helyéről. Ehhez persze hiányzik még a jogi háttér gyakorlatilag minden országban, de a környezeti infrastruktúra sem készült még fel erre. Így is izgalmas a parkolás az E-osztállyal, ugyanis telefonról még ez is elintézhető, autóban ülve pedig egy érintésünkbe kerül mindez az érintőképernyőn.
A kérdés már csak az, hogy mikor vezethetjük a németországi Sindelfingenben készülő autót. Gyönyörű helyre, a legnyugatabbra fekvő Voralberg tartományba utaztunk a kombiért, ám sajnos a helyszínen egy métert sem tehettünk meg vele a hívogató alpesi szerpentineken, a júniusi hófoltok árnyékában: maradt a szállásunk előtti tér az S214 megcsodálására. Pontos részleteket nem közöltek a Mercedesnél, csak annyit tudni, hogy idén ősszel kezdődik az európai forgalmazás, így egyelőre még árakat sem ismerünk.