Az 1960-as években a BelAZ mérnökei egy új, 549-es kódjelű bányászati ​​dömperen dolgoztak. Ez volt az üzem első „hibrid” erőművel rendelkező modellje: generátorként működő dízelmotorból és a hátsó kerekeket hajtó villanymotorból állt a szerkezet.

A BelAZ-549 teherbírása nagyobb volt, mint elődjeié, 75 tonnát tudott cipelni. Ezzel párhuzamosan kísérleti jelleggel egy sokkal nagyobb, érdekes motorral szerelt, 120 tonnás teherbírású kísérleti példány is készült! A BelAZ-549 alapján létrehozott dömper egy egytengelyes, billenős félpótkocsival együtt működött.

 

Ezt a hagyományos dízelmotor helyett egy Mi-8-as helikopter gázturbinás motorjával szerelték fel. Ez az egység nagy teljesítménnyel büszkélkedhetett (1000-1500 lóerő a beállítástól függően).

Mi-8

A Mi-8-as szovjet-orosz közepes szállító helikopter, amelyet a Mihail Mil vezetése alatt álló OKB–329 tervezőirodában fejlesztettek ki többcélú, polgári és katonai feladatokra. Sorozatgyártása 1967-ben indult Izotov TV2–117-es szabadturbinás hajtóművekkel. 

Harci helikopter erőforrásával hajtották volna ezt a bányagépet a szovjetek 1

Mi-8 (fotó: Jan Hrdonka/Wikipedia.com)

Az ötlet nem volt túl elrugaszkodott, hiszen ebből a típusból 23 000 darabot gyártottak, a hajtómű több ipari gázturbina alapjául is szolgált, melyeket erőművekben, szivattyú- és kompresszorállomásokon üzemeltetnek.

Végül az igen zajos üzemelés és a brutális fogyasztás, valamint a nehezebben beszerezhető üzemanyag (kerozin) miatt mondtak le a megoldásról, és maradtak végül a dízelmotoroknál. Az üzem a kísérlet után a BelAZ-549 modell elkészítésére fordította energiáit: gyártása 1976-ban indult el.