A Forma-1-ben 2021-re vezették be a minden csapatra érvényes kiadási plafont, melynek égisze alatt az alakulatok legfeljebb 145, 2022-ben már csak 140, az idei évben 135 millió dollárt – még pontosabban a 21 feletti egy futam és az infláció miatt plusz 1,8, azaz összesen 136,8 milliót – költhetnek a csapat működtetésére, az autóra, a fejlesztésekre stb., kizárólag a pilóták és a három legfőbb vezető, valamint a marketingköltségek nem tartozik a keretbe.

A kiadási plafon természetesen – hiszen ez is a célja – jelentősen csorbítja a nagycsapatok fejlesztési lehetőségeit, ám nem hiába vannak okos emberek az F1-ben, gyorsan ki is találták, hogyan lehet ezt kijátszani. Bizonyos fejlesztési munkákat a Forma-1-es csapaton túli, a cégcsoportba tartozó, de papíron független mérnöki/műszaki társcégekben – a Red Bull Advanced Technologyja, a McLaren Applied Technologies, a Mercedes Applied Science és az Aston Martin Performance Technologies névre hallgató cégei – végeztek el, majd azt ingyen adták át a csapatnak.

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) nemrégiben lépett, bezárta a kiskaput. A Motorsport.com tudósítása szerint nemrégiben kiadták a 45-ös számú műszaki direktívát (TD45), melyben megtiltották, hogy a csapatok ingyenesen vegyenek át szellemi terméket az F1-es projektjeiken kívüli forrásból. Az ilyen munka költségeit szintén a kiadási plafon alá kell könyvelni.

A Forma-1-es fejlesztéseket, tapasztalatokat a csapatok továbbra is ingyen adhatják tovább kifelé.

A Motorsport megkeresésére egyetlen csapat sem ismerte el, hogy így trükközött korábban, de egy névtelenül nyilatkozó F1-es bennfentes szerint máris változásokat hozott a direktíva.

„Volt hatása. Néhány csapatnál lépni kényszerültek, amikor világossá vált, hogy immár nem engedélyezett az addigi gyakorlat. A nehézséget az jelenti számukra, hogy a direktíva január 1-jét határozta meg kezdési pontként, szóval most újra kell kalkulálniuk a költéseket, valahonnan ezekre [az ingyenes munkákra] is pénzt kell találni” – magyarázta a szakember.

Az FIA általában is komolyabban veszi a kiadási plafon betartását, a Motorsport értesülése szerint az elmúlt hetekben a szervezet tisztviselői igazságügyi pénzügyi szakértőkkel járták körbe az F1-es csapatok központjait, hogy ellenőrzéseket végezzenek, az új kérdőívek pedig a korábbiaknál sokkal alaposabbak, több kérdést tartalmaznak.