Felhős időben, 17 fokos levegő- és 22 fokos aszfalthőmérséklet mellett vette kezdetét a Forma-1 történetének második sprintidőmérője, sprint-szétlövése a Red Bull Ringen, a 2023-as Forma-1-es Osztrák Nagydíj hétvégéjének szombati napján. Az újdonság a sprinthétvégék második szabadedzésének helyét veszi át az idei évtől kezdve, mely eddig gyakorlatilag értelmetlen körözés volt.
A sprintidőmérő ugyanúgy három szakaszból áll, mint a hagyományos – ezúttal pénteken tartott, a vasárnapi futam rajtrácsát kialakító – időmérő, viszont rövidebb szakaszokból áll, eredménye pedig a 100 kilométeres sprint rajtsorrendjét határozza meg.
A sprintidőmérő szakaszai
első szakasz: SQ1 – 12 perc hosszú, csak közepes gumik használhatóak
második szakasz: SQ2 – 10 perc hosszú, csak közepes gumik használhatóak
harmadik szakasz: SQ3 – 8 perc hosszú, csak lágy gumik használhatóak
A spielbergi pályán még szombat délelőtt is esett az eső, viszont a sprintidőmérőre sokat javultak a körülmények, széles száraz ív volt a pályán. A csapadékfelhők azonban a pálya körül keringtek, így az SQ1-ben már a szakasz elején nagy volt a rohanás, hogy a legjobb körülmények között kiharcolhassák a pilóták a továbbjutást.
🟢 SQ1 GREEN LIGHT 🟢
Sprint Shootout is GO 👉#AustrianGP #F1Sprint pic.twitter.com/6tZO1FZm0W
— Formula 1 (@F1) July 1, 2023
Az előírt gumihasználat ellenére vegyes volt a kép, a legtöbben lágy gumikkal hajtottak a pályára. Ez azért volt lehetséges, mert a versenyirányítás vizesnek nyilvánította az edzést.
Carlos Sainz számára rosszul indult a helyosztó, a Ferrari spanyolja fékhibával gurult vissza a garázsokhoz, füstölő hátsó traktussal. A vizes pálya Csou Kuan-jüt is megtréfálta, az Alfa Romeo kínaija meg is forgott egy vízfolton.
Már az SQ1-ben számos kört töröltek a pályahatárok kiszélesítése miatt, többek között a két Red Bull-pilóta első körét is elvették. Többen is úgy döntöttek menet közben, hogy a használt lágy abroncsokat új közepesekre cserélik, mert az gyorsabb volt.
Az események gyorsan pörögtek már az első szakaszban is: Charles Leclerc, aki kiesőhelyre is csúszott a Ferrarival, egy alkalommal komolyan feltartotta Oscar Piastri McLarenjét. Az utolsó másfél percben mindkét vörös autó kieső helyen állt, ráadásul a használt lágyakon autóztak.
Sainznak a fékprobléma miatt csak egy lehetősége volt a javításra, de simán megoldotta a feladatot, első időt autózva. Leclerc is épphogy továbbjutott, egy ezreddel verve a már kieső Csout. Aki viszont szép csendben elvérzett, az Lewis Hamilton: a Mercedes hétszeres világbajnoka csak a 18. lett. Az említetteken kívül kiesett még Piastri, Valtteri Bottas (Alfa Romeo) és Logan Sargeant (Williams). Hamilton ezzel hat év után búcsúzott valamilyen időmérő edzés első szakaszában.
❌ ELIMINATED IN SQ1 ❌
Zhou
Piastri
Hamilton
Bottas
Sargeant #AustrianGP #F1Sprint pic.twitter.com/pPq0Ap5JaH— Formula 1 (@F1) July 1, 2023
A talpon maradt Mercedesben George Russell az SQ1 végén hidraulikus gondokra panaszkodott, így ki sem hajtott a bokszutcából az SQ2-ben a többiekkel. Az élcsapatok versenyzői közül ezúttal is Leclerc-nek állt össze legnehezebben a továbbjutást érő jó kör, és mivel az időjárás nem romlott, csak magára számíthatott.
A szakasz vége előtt a semmiből ideiglenesen Esteban Ocon ugrott az élre az Alpine-nal, miközben Leclerc tovább küzdött a továbbjutásért. Csak ő küszködött, a csapattárs Sainz ezúttal is az élre tudott ugrani, a monacóinak azonban végül a továbbjutás is csak az utolsó pillanatban jött össze. Búcsúzott Russell mellett Alexander Albon (Williams), Pierre Gasly (Alpine), valamint a két AlphaTauri.
❌ ELIMINATED IN SQ2 ❌
Albon
Gasly
Tsunoda
De Vries
Russell 📸#AustrianGP #F1Sprint pic.twitter.com/DMw66BOYVy— Formula 1 (@F1) July 1, 2023
A visszajátszásokból kiderült, hogy az SQ2 hajrájában az utolsó kanyarokban vagy heten is összetorlódtak, feltartva egymást. A bokszutcában is zajlottak az események, Nico Hülkenberg Haas-os szerelőit tarolta le majdnem, miután a garázs elől kihajtva saját lecserélt bal első gumija repítette levegőbe az autóját.
ahhhhhh 🫣
Hulkenberg runs over a tyre and catches some air whilst exiting his pit box, the stewards have confirmed it will be investigated 😳
— WTF1 (@wtf1official) July 1, 2023
Az SQ3-ban Sainz először közepes abroncsokon próbálkozott, miközben a többiek lágyakkal mentek. Egy kör után Lando Norris volt a legközelebb az élen álló Verstappenhez, de a McLaren britje is majdnem négy tizedre volt a hollandtól.
Akinek még volt lehetősége, a végén előszedte az új lágy abroncsokat, akinek viszont nem volt, azok új közepesekhez nyúltak. Igazán senki sem tudott nagyot ugrani, de így is meglepetések születtek – na nem az első sorban, melyet Verstappen és a csapattárs Perez sajátított ki.
P1 in the #AustrianGP 🇦🇹 Sprint Shootout goes to car number 1⃣! 🚀 #Fit4F1 pic.twitter.com/S8GPiYlySF
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) July 1, 2023
Mögöttük Norris és Hülkenberg végeztek, a Ferrariknak pedig a harmadik sor jutott Sainz, Leclerc sorrendben. A 7-8. helyen a két Aston Martin végzett Fernando Alonso, Lance Stroll sorrendben, a legjobb tízbe pedig befért Ocon és Kevin Magnussen (Haas).
Az Osztrák Nagydíj programja magyar idő szerint szombaton 16:30-tól folytatódik a sprinttel, a nagydíj vasárnap 15 órakor kezdődik.