Felhős időben, 17 fokos levegő- és 22 fokos aszfalthőmérséklet mellett vette kezdetét a Forma-1 történetének második sprintidőmérője, sprint-szétlövése a Red Bull Ringen, a 2023-as Forma-1-es Osztrák Nagydíj hétvégéjének szombati napján. Az újdonság a sprinthétvégék második szabadedzésének helyét veszi át az idei évtől kezdve, mely eddig gyakorlatilag értelmetlen körözés volt.

A sprintidőmérő ugyanúgy három szakaszból áll, mint a hagyományos – ezúttal pénteken tartott, a vasárnapi futam rajtrácsát kialakító – időmérő, viszont rövidebb szakaszokból áll, eredménye pedig a 100 kilométeres sprint rajtsorrendjét határozza meg.

A sprintidőmérő szakaszai

első szakasz: SQ1 – 12 perc hosszú, csak közepes gumik használhatóak
második szakasz: SQ2 – 10 perc hosszú, csak közepes gumik használhatóak
harmadik szakasz: SQ3 – 8 perc hosszú, csak lágy gumik használhatóak

A spielbergi pályán még szombat délelőtt is esett az eső, viszont a sprintidőmérőre sokat javultak a körülmények, széles száraz ív volt a pályán. A csapadékfelhők azonban a pálya körül keringtek, így az SQ1-ben már a szakasz elején nagy volt a rohanás, hogy a legjobb körülmények között kiharcolhassák a pilóták a továbbjutást.

Az előírt gumihasználat ellenére vegyes volt a kép, a legtöbben lágy gumikkal hajtottak a pályára. Ez azért volt lehetséges, mert a versenyirányítás vizesnek nyilvánította az edzést.

Carlos Sainz számára rosszul indult a helyosztó, a Ferrari spanyolja fékhibával gurult vissza a garázsokhoz, füstölő hátsó traktussal. A vizes pálya Csou Kuan-jüt is megtréfálta, az Alfa Romeo kínaija meg is forgott egy vízfolton.

Már az SQ1-ben számos kört töröltek a pályahatárok kiszélesítése miatt, többek között a két Red Bull-pilóta első körét is elvették. Többen is úgy döntöttek menet közben, hogy a használt lágy abroncsokat új közepesekre cserélik, mert az gyorsabb volt.

Az események gyorsan pörögtek már az első szakaszban is: Charles Leclerc, aki kiesőhelyre is csúszott a Ferrarival, egy alkalommal komolyan feltartotta Oscar Piastri McLarenjét. Az utolsó másfél percben mindkét vörös autó kieső helyen állt, ráadásul a használt lágyakon autóztak.

Sainznak a fékprobléma miatt csak egy lehetősége volt a javításra, de simán megoldotta a feladatot, első időt autózva. Leclerc is épphogy továbbjutott, egy ezreddel verve a már kieső Csout. Aki viszont szép csendben elvérzett, az Lewis Hamilton: a Mercedes hétszeres világbajnoka csak a 18. lett. Az említetteken kívül kiesett még Piastri, Valtteri Bottas (Alfa Romeo) és Logan Sargeant (Williams). Hamilton ezzel hat év után búcsúzott valamilyen időmérő edzés első szakaszában.

A talpon maradt Mercedesben George Russell az SQ1 végén hidraulikus gondokra panaszkodott, így ki sem hajtott a bokszutcából az SQ2-ben a többiekkel. Az élcsapatok versenyzői közül ezúttal is Leclerc-nek állt össze legnehezebben a továbbjutást érő jó kör, és mivel az időjárás nem romlott, csak magára számíthatott.

A szakasz vége előtt a semmiből ideiglenesen Esteban Ocon ugrott az élre az Alpine-nal, miközben Leclerc tovább küzdött a továbbjutásért. Csak ő küszködött, a csapattárs Sainz ezúttal is az élre tudott ugrani, a monacóinak azonban végül a továbbjutás is csak az utolsó pillanatban jött össze. Búcsúzott Russell mellett Alexander Albon (Williams), Pierre Gasly (Alpine), valamint a két AlphaTauri.

A visszajátszásokból kiderült, hogy az SQ2 hajrájában az utolsó kanyarokban vagy heten is összetorlódtak, feltartva egymást. A bokszutcában is zajlottak az események, Nico Hülkenberg Haas-os szerelőit tarolta le majdnem, miután a garázs elől kihajtva saját lecserélt bal első gumija repítette levegőbe az autóját.

Az SQ3-ban Sainz először közepes abroncsokon próbálkozott, miközben a többiek lágyakkal mentek. Egy kör után Lando Norris volt a legközelebb az élen álló Verstappenhez, de a McLaren britje is majdnem négy tizedre volt a hollandtól.

Akinek még volt lehetősége, a végén előszedte az új lágy abroncsokat, akinek viszont nem volt, azok új közepesekhez nyúltak. Igazán senki sem tudott nagyot ugrani, de így is meglepetések születtek – na nem az első sorban, melyet Verstappen és a csapattárs Perez sajátított ki.

Mögöttük Norris és Hülkenberg végeztek, a Ferrariknak pedig a harmadik sor jutott Sainz, Leclerc sorrendben. A 7-8. helyen a két Aston Martin végzett Fernando Alonso, Lance Stroll sorrendben, a legjobb tízbe pedig befért Ocon és Kevin Magnussen (Haas).

Az Osztrák Nagydíj programja magyar idő szerint szombaton 16:30-tól folytatódik a sprinttel, a nagydíj vasárnap 15 órakor kezdődik.