Az Alef Aeronautics bejelentette, hogy repülő autója, az „A-modell” megkapta a Szövetségi Légügyi Hatóságtól a törvényes engedélyt a jármű közúti és légi tesztelésére – erre a lépésre mindenképpen szükség van, mielőtt a nagyközönség elé kerülhet a jármű.
Természetesen nem akárhol és akárhogy repülhet egyelőre az A-modell: a kiadott tanúsítvány korlátozza a helyszíneket és célokat, továbbá a teljes körű tesztekhez a járműnek a repülés megkezdése előtt meg kell felelnie a Nemzeti Közúti és Közlekedésbiztonsági Hivatal biztonsági előírásainak is.
Ugyanakkor az Alef köteles jelenteni az amerikai kormányhivatalnak minden problémát, beleértve a meghibásodásokat és a más hibákat is, az „A-modell” fejlesztése és tesztelése során.
„Ennek történelmi jelentőségét nem lehet eléggé hangsúlyozni” – mondta a vállalat vezérigazgatója, Jim Dukhovny a USA TODAY-nek pénteken. „Bár voltak úttörők, mint a Terrafugia, Paul Moller és Henry Ford, ez az első alkalom, hogy egy hagyományos értelemben vett jármű engedélyt kapott a repülésre.” – majd Neil Armstrongtól a holdra szálláskor elhangzott ikonikus mondat egy változatát is elsütötte:
Kis lépés ez a repülőknek, de óriási az autók számára.
A Dukhovny, Konstantin Kisly, Pavel Markin, Oleg Petrov által 2015-ben a kaliforniai Palo Altóban alapított cég 2019 óta teszteli és repteti az autó prototípusát. Ötletüket a Vissza a jövőbe című film inspirálta, a sci-fi egyik része nyomán kezdett Jim Dukhovny a repülő autóról ábrándozni.
Alapítótársaival hamarosan találkoztak, és az első repülő autót egy kávézóban szalvétára rajzolták. Lefektették, hogy milyen modellt akarnak. Ezek szerint: valódi autónak kell lennie (képesnek kell lennie egy sávban haladni, parkolóhelyeken parkolni), ugyanakkor függőleges felszállással kell rendelkeznie (egyébként nem igazi repülő autó), megfizethetőnek kell lennie a legtöbb ember számára, nem csupán a gazdagoknak. A következő évben elkészült az első kis méretű prototípus, 2018-ban pedig már az első teljes méretű szerkezet is felemelkedett.
A jármű több szempontból is különleges, hiszen a legtöbb korábbi próbálkozással ellentétben 100%-ban elektromos hajtású és a felszálláshoz nincs szüksége kifutóra, hanem függőlegesen emelkedik fel.
A kaliforniai székhelyű cég nagyon bizakodó, így máris előrendelhetővé tette honlapján az A-modellt. Az érdeklődők 150 dolláros előleget fizethetnek, hogy felkerüljenek a várólistára, vagy 1500 dollárt, ha elsőbbségi helyet szeretnének kapni a listán. A két utas szállítására alkalmas eszköz ára körülbelül 300 000 dollár (jelenleg kb. 102 millió forint) lesz.
Nézd meg videón is a repülő autót:
Autóként kevésbé értékelhető, hiszen a jelenlegi tervek szerint aszfaltozott felületen nem fog gyorsabban haladni körülbelül 25 mérföld/óránál (40 km/h). Ha a sofőr ennél gyorsabban szeretne haladni, akkor repülni fog. A vásárlók számára elérhető változat hatótávolsága közúton 320 km, repülési hatótávolsága pedig nagyjából 170 km lesz.
Reményeik szerint órákat spórolnak majd az emberek és a cégek minden nap, akik a gépüket használják majd. Jelen állás szerint 2025 végén szeretnék az első ügyféljárműveket leszállítani.
Egy szlovák cég egy kicsit előrébb jár, hiszen az ő gépük tavaly kapott hasonló engedélyt: