Rowan Atkinson, akit leginkább csak Mr. Beanként vagy Johnny Englishként ismert a világ, a hétvégén kilátogatott a Goodwoodi Sebességfesztiválra, de az autók megszállottjaként nem csupán nézelődni érkezett az ikonikus eseményre. Kipróbálhatta a Toyota GR Yaris hidrogénhajtású változatát a közel 1,9 kilométeres pályán – magáról az autóról itt írtunk részletesen.

Az apró, de meglepően erős Yaris a legkevésbé sem volt diszkomfortos a 68 éves színésznek, hiszen ugyanaz a háromhengeres, 1,6 literes motor hajtja, ami azt a benzines Yarist is, amit ő használ. A kettő közötti különbség elvileg a vezérlésben keresendő, így a hidrogénhajtású változat nem használ üzemanyagcellákat, ehelyett a motorba közvetlenül befecskendezett hidrogént hasznosítja a belső égés során.

Atkinson mellett a Toyota gyári pilótái, többek között Nakadzsima Kazuki is megismerkedhetett a hidrogén GR Yarisszal – a képre kattintva galéria nyílik:

Mr. Bean dobott egy hátast a környezetbarát „zsebrakétától” 1
Mr. Bean dobott egy hátast a környezetbarát „zsebrakétától” 15

(Fotó: Toyota UK)

„Iszonyatos mókaként” írta le az általa „zsebrakétának” tartott hidrogén GR Yarisszal való találkozást Atkinson. „Azért jöttem el ma, hogy támogassam az elképzelést, miszerint kitágított elmével kell fejlesztenünk az autókat a jövőben” – nyilatkozta a színész. „Ez különösen a motorsportok szempontjából érdekes, mert az elektromos autók trükkösek. Olyan hangjuk, mint egy mosógépnek, ami épp centrifugára vált.”

„Lehet, egyszer meg fogjuk szokni az elektromos versenyautókat, és még meg is szeretjük azokat, de jelenleg, mondjuk ki, van egy bizonyos vásárlói ellenállás.”

Érdekesség, hogy még azok hajnalán az elektromos autók mellett ágált hasonló lelkesedéssel Rowan Atkinson. Néhány hónappal ezelőtt azonban a Guardian oldalán közölt publicisztikájában azt boncolgatta, „becsapva” érzi magát – jelentette ki ezt úgy, hogy a diplomáját elektromos és elektronikai mérnökként szerezte. Amióta csalódott a villanyautókban, a belső égésű motorok életben tartása és az alternatív üzemanyagok pártjára állt, amiben nagyra tartja a Toyota és a Forma-1 erőfeszítéseit. A japán márka már dolgozik egy hidrogénüzemű GR H2 Le Mans-i prototípuson, míg – mint ismert – az F1-ben 2026 után is maradnak az 1,6 literes V6-os hibrid erőforrások.

Az, hogy Atkinson nagy rajongója az autóknak, ezzel együtt pedig az autó- és motorsportoknak, egyáltalán nem újdonság. Több alkalommal vendégeskedett már Forma-1-es futamon, a hozzá köthető legemlékezetesebb jelenet egészen a 2011-es Indiai Nagydíjig datálódik vissza, amin így reagált arra, hogy Felipe Massa és Lewis Hamilton abban az évben már sokadjára ütköztek össze: