Az Ariel Atom történetében nem szerepelnek lassú kivitelek. Mindegyik kivételesen gyors, de a most bemutatott 4R még az erős mezőnyből is kiemelkedik. 

A 2008-ban kiadott, V8-as motorral szerelt szörnyeteg óta ez a legerősebb Ariel Atom.

Alapjait az Atom 4 adja, ami az eredeti Ariel Atom erősen átfésült verziója, öt évvel ezelőttről. Az R kivitel azonos karosszériára épül, ami az Arielnél csupán egy csővázat jelent, de az aerodinamikai elemeket továbbfejlesztették. 

Nincs ennél durvább négyhengeres gép 2023-ban 1

Az igazi változás a Honda K20 kódjelű négyhengeres, kétliteres turbófeltöltésű motorjával történt, amiből sikerült még több lóerőt kifacsarni. Az átlagos Atom 4-be a 325 lóerős verzió kerül, az új töltőlevegő-hűtővel felszerelt blokk viszont már 406 lóerőt teljesít és a nyomaték is emelkedett 420 Nm-ről egészen 500 Nm-re. 

Nincs ennél durvább négyhengeres gép 2023-ban 2

A feljavított gép a szekvenciális sebességváltóval 2,7 másodperc alatt éri el a 100 km/órát, de a végsebesség is emelkedett. 261 km/óra helyett már 274 km/óráig élvezhetik az Ariel Atom 4R tulajdonosai a száguldást, ha van hozzá elég merszük, és akad olyan versenypálya, ahol mindezt el lehet érni. 

Nincs ennél durvább négyhengeres gép 2023-ban 3

A szofisztikált, gyors köridőkre szabott verzió nem fullad ki az emelt motorteljesítménynél. Természetesen a futómű sem maradt érintetlen, az Eibach-Bilstein futómű helyett Öhlins-komponensek tartják úton a kerekeket, az AP Racing által gyártott négydugattyús féknyergek pedig karbon-kerámia féktárcsákat szorítanak. A vezetési élményt 12 módban állítható blokkolásgátló szavatolja, és a rugózatlan tömeg is nagyot csökkent, köszönhetően a karbonból készült felniknek. 

Nincs ennél durvább négyhengeres gép 2023-ban 4
Az Ariel Atom alapkoncepciója már 25 éve van velünk, de úgy tűnik, ezt a játékszert még mindig lehet csiszolni tovább.