1986 óta minden évben megszakítás nélkül ellátogat hozzánk a Forma-1 mezőnye, és az évtizedek során annyi esemény, érdekesség, dráma történt már meg itt, hogy abból könyvek tucatjait lehetne megírni. Visszatekintő rovatunk struktúrája viszont határozott elvet követ: az elmúlt három évtized eseményeit eleveníti fel, így most a hétvégi futam apropóján 1993-2003-2013 történéseiből válogatunk. 

1993 – Damon Hill nem tűnt el, hanem futamot nyert

1997 kapcsán szállóige lett a Palik László által mikrofonba üvöltött „Hova tűnt Damon Hill?” mondat, amikor a futamot esélytelen Arrows versenyautóval sokáig vezető Damon Hill majdnem csodát csinált.

1993-ban még a sokkal versenyképesebb Williams-Renault volánja mögött viszont a dobogó legfelső fokára állhatott, megelőzve Riccardo Patrese-t (Benetton-Ford), és Gerhard Bergert (Ferrari). A látogatók számát ekkor 80 ezerre becsülték.

Az egész hétvégén domináltak a Williamsek, Prost és Hill végzett az időmérő edzés elején. Prost autója a felvezető körben megállt, ezért az utolsó helyről kellett indulnia. A rajtnál Hill megtartotta vezetését. Senna a 18. körben gázadagolójának meghibásodása miatt kiesett. Prost hátsó szárnyával probléma akadt, amelyet boxban hosszú ideig szereltek, a francia hét kör hátrányban tért vissza.

Visszatekintő: Magyar Nagydíj 1

Damon Hill a Hungaroringen (Fotó: Pascal Rondeau/Allsport/Getty Images)

„A nyolcvanas évek közepén épült Hungaroringen úgy szerkesztették meg a kanyarokat és az egyeneseket, mintha a tervezők célja a tényleges autóversenyzés megakadályozása lett
volna. Általában megvan a szoros verseny illúziója, mivel gyakran sok autó kering egy kupacban, és sebességüket az élen haladó diktálja.

Az előzés azonban, ha egyaltálan sor kerül rá, rendszerint súrlodással jár. Ráadásul a bitument is úgy választották meg, hogy az inkább tartós, semmint tapadós. A kocsik szokatlanaul gyakran csúsznak ki a kanyarban, habár mindig a biztonságos homokbuckákba. Ezért a Hungaroring egyetlen trükkje, hogy a minősítő futamokon az élre kell kerülni, a rajtnál kilőni, mint a golyó, és utána vezetni a mezőnyt” – írta a The Sunday Times 1993-ban a futamot követően.

2003 – Alonso először nyer, magyar pilóta a mezőnyben

Az MTI információja szerint a XVIII. Forma-1-es Magyar Nagydíj három napja alatt összesen 140 ezren látogattak ki a Hungaroringre. Ekkor kapta élete egyik nagy lehetőségét a Forma-1 mezőnyének eddigi egyetlen magyar pilótája, Baumgartner Zsolt. 

A baleset miatt sérült Ralph Firman helyére ugrott be Baumgartner, akinek a hétvége folyamán, szinte órák alatt intézték el az induláshoz szükséges szuperlicencet. A Jordan-Forddal szereplő pilóta végül motorhiba miatt állt ki a 14. helyről a 35. körben. 

Aki pedig a Ferrari megkérdőjelezhetetlen, a maihoz hasonló dominanciára emlékszik, az téved. 2003-ban még a Magyar Nagydíj környékén sem volt biztos a Ferrari sikere.

„Az első helyről induló spanyol Fernando Alonso nyerte a XVIII. Forma-1-es Magyar Nagydíjat a finn Kimi Ra:ikkönen és a kolumbiai Juan Pablo Montoya előtt. A Renault pilótája először diadalmaskodott az autósport elitkategóriájában. A konstruktőrök között a Williams-BMW átvette a vezetést a Ferraritól, míg az ötszörös világbajnok Michael Schumacher előnye egy pontra csökkent Montoyával szemben a pilótáknál.”

Visszatekintő: Magyar Nagydíj 2

Alonso első győzelmét itt szerezte húsz évvel ezelőtt. (Mark Thompson/Getty Images)

Hazájában hatalmas ováció fogadta a spanyol Fernando Alonso diadalát a Forma-1-es Magyar Nagydíjon, még maga János Károly király is felhívta, és gratulált sikeréhez.

2013 – Minden pozitív

Minden szempontból pozitívnak és szakmai sikernek nevezte a hétvégi 28. Forma-1-es Magyar Nagydíjat Gazsi Júlia, a Hungaroring Sport Zrt. vezérigazgató-helyettese.

A pilóták új helyeket találtak a pályán az előzésre, ráadásul közönségrekordot értünk el, mivel csütörtöktől vasárnapig összesen 247 ezer néző volt Mogyoródon, amellyel megdőlt a 2008-as, 241 ezer fős csúcs” – nyilatkozta a vezérigazgató-helyettes.

A futam érdekessége, hogy dolgozott a Médiahatóság: Az NMHH munkatársai egy engedély nélkül, zenés műsort sugárzó adót mértek be, már a futam elején. A házilag „barkácsolt” műsorszóró
zavarta a készenléti egységek biztonságos kommunikációját. A mérőrendszer segítségével néhány perc alatt sikerült meghatározni a rádióadás helyét, majd a hatóság szakemberei kikapcsolták és elkobozták azt.

Visszatekintő: Magyar Nagydíj 3

Hamilton a győzelem felé kanyarodva. (Fotó: Darren Heath/Getty Images)

A futamon a versenyző csapatok rádiós eszközeivel is akadtak gondok: a hatóság szakemberei több csapatnál is észleltek olyan vezeték nélküli, elsősorban Amerikában használt DECT (Digital Enhanced Cordless Telecommunications) telefonokat, melyek használata nem engedélyezett Európában.