Nem új modell az Audi RS3 Sportback, de eddig mindig lemaradtunk a vezetéséről, vagy sikerült menni vele, de a Red Bull Ringen. A versenypályás vezetés a zárt pálya adottságai, a sebességérzetet csökkentő szélesség miatt nem ad reális képet egy utcai autóról.
Nemrég azonban ismerős utakon, a Bakonyban és a Balaton-felvidéken vezethettük az RS3 Sportbacket. A Győrben gyártott öthengeres nemcsak megvadítja, de minőségileg más szintre emeli a 8Y kódjelű A3 csúcsmodelljét.
Külső
4389 mm hosszával, 2631 mm-es tengelytávolságával és 1436 mm-es magasságával az Audi RS3 Sportback nem lóg ki a kompakt autók közül. 1851 mm-es szélessége viszont jelzi a 400 lóerős sportverziót. A 310 lóerős S3 szélessége csak 1816 mm.
Jó kontraszt az RS3 fekete elemeihez a tangóvörös metálfényezés. A piros szín rendkívül precíz élekkel préselt karosszériát fed, amit mindenütt sportos optikai elemek és műszaki szükségszerűségből fakadó RS-részletek dobnak fel. Ilyen például a feketére fényezett első RS-légterelő és a Singleframe-maszk fekete kerete.
Jókora oldalsó légbeömlők fogják közre a hűtőmaszk nagylyukú rácsmintázatát. A tesztautót extraként a fekete optikai csomag díszíti, aminek a feketére fújt embléma is a része a csomagtérfedélen. Az ovális végződésű sportkipufogó sem alapfelszerelés.
Belső
Úgy fest, hogy az Audi torkán nem tudták lenyomni a VW konszern fillérfaragói azt a belső teret, ami a legnagyobb csalódás volt a Golf VIII és a ráncfelvarrás előtti ID.3 kapcsán. Itt nincsenek megvilágítatlan, mozgó autóban alig használható érintőfelületek, vannak viszont igényes, prémiumtermékhez illő gombok és kifinomultan működő kapcsolók.
Bár az A1 és a Q2 mellett az A3 az Audi-világ másik belépőmodellje, vastagon megvan az a minőségérzet, ami a Q4 E-tronból annyira hiányzik. Egyformán szép a 12,3” képátlójú digitális óracsoport és a 10,1 hüvelykes érintőképernyő grafikája és megjelenítése. A virtuális cockpitnek hívott műszeregység nézetei egyszerűen és gyorsan válthatók a kormányon lévő kapcsolóval.
Sajnos az integrált fejtámlás sportülésben nem állítható a fejtámlák magassága, ami magasabbaknak gond lehet. A négy irányban motorosan állítható deréktámasz viszont adott, ahogy az ülőlap meghosszabbítása is a feltűnően szép, rombuszmintás kárpitozású sportülésekben. Az első utasokat középlégzsák óvja oldalütközéskor.
Hátul a kardánalagút és a két személyre formázott ülés kitol a középső utassal. A fejtámlával egybeépített sportülések térigénye miatt a lábtér is kisebb, mint egy sima A3-ban, de ezzel együtt elfogadható a térkínálat felnőtteknek. A 15-15 wattos hátsó USB-C töltők felárasak, ami szégyen egy ennyire drága autóban.
Szintén extraként villanymotor nyitja-zárja a csomagtérfedelet. Az RS3 Sportback csomagtartója 335-1175 literes, más adat szerint 282-1104 liternyi a hely. Valószínűleg a hátsó hajtás vesz el helyet a többi A3-hoz képest. A lépcsőhátú RS3 nagyobb csomagteret nyújt, viszont ledöntött üléstámlával kisebb tárgyak férnek csak be a szűkebb csomagtérnyílás miatt, mint az ötajtósba.
Technika
Szép kerek számokkal írható le az Audi RS3 Sportback motorja: az öthengeres benzines 400 lóerős és 500 Nm a nyomatékmaximuma. A láncos vezérlésű, 2480 köbcentis motor benzinellátása a közvetlen és szívócső-befecskendezés kombinációjával működik emiatt nem kell kokszlerakódástól tartani a szelepeken. Váltóból egyféle van, az S-tronic itt egy hétfokozatú duplakuplungos automatát takar.
Alapértelmezésben 250 km/óra a végsebesség, amit az RS Performance Plus csomaggal 290-ig kitolhatunk. Létezett azonban a 407 lóerőre felhúzott és 300 darabra limitált RS3 Performance Edition, ez kereken 300-zal hasíthat, ami az Autobahn belső sávjában is nagy villanás.
Kétféle gumiméretet hagyott jóvá a gyártó, az egyik 235/35 R19 körbe, a másik a tesztautón lévő kétméretű, elöl 265/30 R19, hátul 245/35 R19 méretben. A futómű elöl MacPherson konstrukció rugóstaggal, hátul négylengőkaros, ami az igényesebb szett az autó alapjait adó MQB-modulrendszerből. Alapesetben is merevebb a keresztlengőkarokat kap az RS3 és a kerékdőlés is határozottan negatív.
Driftelhetsz az Audi RS3-ban
Az RS3 farolgatós üzemmóddal édesíti meg az autóbuzik életét. Az összkerékhajtás marad a keresztmotoros Audikban megszokott hang-on rendszerű, tehát alapvetően elsőkerekes az autó és a hátsó kerekek hajtása csak besegít. A hátsó nyomatékarány legfeljebb 50 százalék lehet, de a hátsó kerekek közötti forgatónyomaték-megosztóval (eredetiben RS Torque Splitter) a hátsó kerekek között szabadon variálható a motor ereje.
A jobb és a bal hátsó kerékre jutó nyomaték a két kuplunggal szabályozható. Az autót azért lehet aszfalton is keresztbe tenni kigyorsításkor, mert a hátulra jutó teljes nyomaték az ívkülső hátsó kerékre adható, ami már elég a túlkormányozottság eléréséhez és megtartásához. A driftelést segíti a merevebb hátsó csonkállvány és a módosított hátsó keresztstabilizátor.
A faroláshoz a menüben ki kell választani az RS Torque Rear (hátsó nyomaték) üzemmódot és ki kell kapcsolni a menetstabilizálást. Mindkét hátsó kuplungnak saját vezérlőszámítógépe van, a kuplungok zárásának, nyitásának szabályozásához a kerékfordulatszám-jeladók adatait, a kormányszöget, a gázállást és a kapcsolt fokozatot is számításba veszi az elektronika, hogy az autó elérje a kívánt túlkormányozottságot, ha a szenzorok szerint a vezető pont erre vágyik.
Ebben az autóban a próbaút rövidsége miatt sajnos nem tudtam kipróbálni ezt a rendszert. Más hasonló megoldásoknál így az előző Focus RS-ben és a Cupra Formentor VZ5-ben a faroláshoz először is kitartóan állni kell a gázon kanyarból kifelé. Ez mindennek az alapja, mert először az első, állandóan hajtott kerekeket kell kipörgetni, hogy farolásról ábrándozhassunk.
Az első kerekek hajtása miatt itt szélesebbek az ívek és ne olyan körzőzésre gondoljatok, mint hátsókerekes autókkal lehetséges, de a far érezhetően és élvezhetően megmoccan. Amit egy RS3 ezzel a rendszerrel hóban tudhat, azt érdemes kipróbálni egy sarkköri vagy alpesi tréningen, akár az Audi Driving Experience szervezésében.
Mivel a tesztautó RS-dinamikacsomagos, itt az alap sportfutóműhöz képest még 10 mm az ültetés és jár az elektronikus lengéscsillapítás-szabályozás. A lengéscsillapítás 10 ezredmásodperc alatt reagál az autóra ható erőkre, a gátlókban elektromágnessel működtetett szelepek szabályozzák a hidraulikafolyadék átfolyását.
Az RS-dinamikacsomaggal kötelezően rendelendő extra a szénszál-erősítésű kerámia féktárcsa. Igen drága mulatság, de a 380×38 milliméteres féktárcsák hosszú élettartama részben ellentétezi a hightech fékrendszer többletköltségét. A kerámiafékes autók fix féknyergét kék szín díszíti, a súlycsökkenés 10 kg a széria első acéltárcsás rendszerhez képest.
Vezetés
Előttem már ment az autó 140 kilométert, a 0W30-as motorolaj üzemmelegen várt. 1-2-4-5-3 az öthengeres gyújtási sorrendje. Finom rezgésekkel, buja kiegyensúlyozatlansággal jár, az öthengeresek életjeleit adva. A szabálytalan gyújtásközökkel alapjáraton is bizsergető a hangja, ami a kormányon lévő RS-kapcsolóval átvihető mosdatlan, mély és nagyon tökös üvöltésbe.
Azért említsük meg, hogy van egy civilizált arca is az RS3-nak, lehet vele diszkrétre állított kipufogóval, hetedikben békésen haladni, élvezni a 680 wattos Bang & Olufsen-hangrendszert, a 15 hangszóróból érkező muzsikát. Ha nem sietsz, csak a kerámiafék teljesen normális csikorgása figyelmeztet, hogy milyen kaliberű autóban ülsz.
De előbb utóbb jön egy kanyarkombináció vagy egy kigyorsítás, ami előhozza az RS3 másik énjét, amitől a legjózanabb termelőerő is ledobja láncait. Ha a kipufogórendszerben lévő szelep kinyit, a motor- és a kipufogóhang sokkal teltebb lesz, onnantól vészjósló mennydörgés kíséri az Audit.
1:58-tól van RS-üzemmódban a kipufogó, nyitott szeleppel
Ha van tér kiteljesedni, a rajtautomatika az utolsó tizedet is kipréseli a hajtásláncból. Úgy összelövi a kuplungműködtetést a kipörgésgátlással, a hajtásvezérléssel és a fojtószelep szabályozásával, hogy 3,8 mp elég 100-ra. Ez a szintén összkerekes Lamborghini Murcielago gyorsulása egy ötüléses kompakt autótól.
Az elérhető sebességhez képest egyszerű gyorsan menni az RS3-mal. Az adaptív lengéscsillapítás segít a jól eltalált üzemmódokhoz igazodva, a motorból kitaposható őserőt veszteség nélkül viszi talajra az első-hátsó megosztáson túl a hátsó oldalankénti nyomatékaránnyal is varázsoló összkerékhajtás.
Akkor is jól jön az ívkülső hátsó kerékre adott nyomatéktöbblet, ha épp nincs lehetőség farolni, mert kigyorsításkor hatásosan megelőzi az orrtolást, jóval agilisabbá teszi az autót kanyargós úton.
A tempó magasra emeli a tétet, az RS3 közútra izzasztóan gyors autó. A forróságban kijött, hogy az Alcantara volánnál sokkal tartósabb, de jobban is csúszik a sima bőrkormány, ami a tesztautóban volt. Jól jön a két felső légrostély a kormányt fogó kezek hűtéséhez.
A kicsi és nagyon jó fogású, felül kerek, alul lapított kormánnyal az RS3 precízen irányítható, de a kormányzása nem annyira beszédes, mint a jobb visszajelzéseket adó Civic Type-R-é, bár ez ízlés dolga is.
Száraz úton az RS3 nagyon pengén leplezi 59:41 arányú súlyeloszlását, eredendő orrnehézségét és vizes úton érvényesülő hátulütőjét, az alulkormányozottságot. Abban az aszfaltolvasztó melegben, amiben a bakonyi kanyarokat és a Tapolcai-medence íveit támadtam vele, az orra a közúton vállalható kanyarsebességig ragaszkodott az ívhez a szélesített nyomtávval és a körbe 265/30 ZR19-es Continental SportContact 7 első gumikkal.
Még tavaly vezettem RS3-ast versenypályán, nem is akárhol, hanem Spielbergben, a masszív szintkülönbségekkel feldobott Red Bull Ringen az osztrák Alpokban. Utcai autót versenypályára vinni valahol mindig tévedés, de az RS3 bírta a hajszát.
Amikor a feláras kerámiafékek fáradás nélkül tűrik a versenypályás gyötrést és az RS3 Sportback még 230-ról is kegyetlenül gyorsul, nem árt felidézni, hogy ez egy jól használható, ötajtós kompakt autó, nem egy kétüléses sportkocsi, amivel a családodat otthon kell hagynod és alig bírsz betolatni egy parkolóhelyre.
Költségek
Több okból is nehéz mihez hasonlítani az RS3-as Audit. Egyrészt most nem rendelhető sem a limuzin, sem az ötajtós. Nincs friss ára, így a táblázatban a cikkhez fotózott autó árát adtam meg 2022 júniusából, amikor újonnan rendszámot kapott. Extráival együtt tavaly nyáron 31 457 120 Ft volt az autó listaára, a belépőár 2022 szeptemberében 24 948 720 forint volt.
Ennél most a forintárfolyam változása miatt jóval alacsonyabb összeg jöhetne ki azonos felszereltség esetén. Az importőr az eurós árakat garantálja és az átadáskori euró-forint árfolyamon számolnak el a vevővel, így a Porsche Hungaria új autóinak ára euróban rögzített a megrendeléstől a kiszállításig, forintban árfolyamfüggő. Emiatt csak tájékoztató összegek szerepelnek a konfigurátorban is, ami a Cupra Formentorra is igaz.
Az RS3hoz legközelebb álló, szintén öthengeres Formentor VZ5-öt a Cupra nagyon limitált darabszámban gyártja, most épp nem rendelhető, de várhatóan 2023. július 21-től újra elérhető lesz. A 26 976 000 forintos listaár a cikk írásakor érvényes árfolyamon értendő.
Jórészt négyhengeres autók maradnak alternatívaként. Közülük az A45 AMGs áll a legközelebb az RS3-hoz, motorerőben meg is haladja valamivel.
Ha a driftmódos összkerékhajtás felől közelítjük meg a sportos kompakt autókat, akkor ott a Golf R. Ha szinte pályaautós hot hatch a cél és nem számít a csillagászati ár, akkor a Civic Type-R egy lehetőség. De ár/élmény arányban a bármilyen csibészségre kapható Focus ST-t nehéz lefőzni.
Az Audi RS3 Sportback és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Cupra Formentor VZ5 (390 LE) | 26 976 000 |
Honda Civic Type R 2,0 VTEC Turbo S (329 LE) | 28 990 000 |
Mercedes-AMG A45s 4Matic+ (421 LE) | 28 291 000 |
Volkswagen Golf R (320 LE) | 16 223 016 |
9,0-9,5 l/100 km a WLTP szerint mért fogyasztás. Szép ígéret, az autó kvalitásaihoz méltatlan sebességgel talán megközelíthető, de ha ki akarjátok élvezni az öthengerest, városon kívül is reálisabb 14-16 literes átlaggal számolni százon.
Értékelés
Simán megélne a motorjából, de az Audi RS3-ban nem minden az öthengeres. Nagykaliberű hot hatch-ként egy használható autó és komoly sporteszköz egyben, amely esőben megküzd a motor súlyával, de bírja a versenypályát és lehengerlő száraz úton vagy hóban is.