Tíz vizsgált kategóriából kilencben csökkenő pontszámokat hozott a J.D. Power piaci elemző szervezet APEAL felmérése. A betűszó az Automotive Performance, Execution and Layout (autóipari teljesítmény, kivitelezés és elrendezés) kifejezés rövidítése, az idén huszonnyolcadik alkalommal elvégzett piaci kutatás pedig arra kíváncsi, hogy az embereket mennyire hozza izgalomba, érzelmileg mennyire fogja meg újonnan vásárolt autójuk a használat első 90 napja során.

Az APEAL-tanulmányban arra kérik a részt vevő autósokat – idén 84 555-en töltötték ki a részletes kérdőívet –, hogy harminchét különböző szempontból minősítsék autójuk teljesítményét, az esztétikai hatástól kezdve a vezetés élményéig. Az átlagos pontszám 2021-ben 848 volt (a lehetséges maximum 1000), ami tavaly 847-re, idén pedig 845-re esett vissza. Ilyen egymást követő visszaesés még soha nem fordult elő a felmérés történetében.

Az egyetlen terület, ahol az új gyártású autók felülmúlták a 2022-es modelleket, az az üzemanyag-fogyasztás volt. Az emberek kifejezetten elégedetlenek autójuk külső minőségével, míg a külső formatervezés minimális javulása azt jelenti, hogy az autógyártók feleslegesen áldoznak az innovatív dizájnra.

Egyre kevésbé rajonganak a vevők az új autókért 1

A Porsche 911 szinte maradéktalan örömet okoz tulajdonosainak

Ahogy már korábban is, a mélypontot a fedélzeti infotainment-rendszerek jelentik: míg tavaly a felhasználók 70 százaléka hallgatott zenét a gyári audiorendszeren keresztül, idén ez az arány már csak 56 százalék – azaz inkább telefonjukról játsszák le a zenét a beépített hangszórókon. Ennél is súlyosabb intő jel, hogy a vásárlók nagyon kis arányban használják az olyan elsődleges funkciókat, mint a telefonkihangosítás (45%), hangfelismerés (37%) és navigáció (43%) – ezeknek a technológiáknak a fejlesztési iránya tehát egyre kevésbé egyezik meg az ügyfelek elvárásaival. Ugyanakkor egy korábbi felméréssel ellentétben elégedettek azok a felhasználók, akiknek új generációs Google-alapú infotainment-rendszert építettek az autójába – a legkevésbé pedig azok örülnek, akik az autógyártó saját fejlesztésű asszisztensszolgáltatásait használják.

Ami a hajtástechnológiákat illeti, a benzinmotoros autók 843 pontos elégedettségi értéke megegyezik a plug-in hibridekével, míg az akkumulátoros elektromos modellek 840 pontra jöttek fel. A Teslákat külön kategóriaként kezeli a felmérés: a 878 pontos elégedettség ugyan magasnak hangzik, ám ez 9 ponttal alacsonyabb, mint a tavalyi eredmény, Elon Musk autói minden mért területen kevesebb örömet adnak a vevőknek, mint egy éve.

Egyre kevésbé rajonganak a vevők az új autókért 2

2023-as APEAL-márkaindex. A Tesla és a Polestar márkák nem felelnek meg a felmérés alapkövetelményeinek, ezért, bár pontszámot kapnak, teljesítményüket nem helyezik el a rangsorban.

Ami az egyedi modelleket illeti, a Porsche 911 vezeti a rangsort 914 / 1000 ponttal. Az egyes méretosztályokban a Kia hét típusával ért el kategóriagyőzelmet, a BMW három szegmensben bizonyult elsőnek. Kettő-kettő elsőséget érdemelt ki a Mini, a Lexus, a Nissan és a Porsche, míg a fennmaradó helyeken a Genesis, a Hyundai, a Toyota, a Mercedes-Benz, a Dodge, a Chevrolet és a Land Rover egy-egy típusa osztozott.

A felmérés részletes eredményei megtekinthetők a J.D. Power honlapján.