Az alábbi fotó közel 100 éve készült Szombathelyen, egészen pontosan egy repülőiskolában, ahová ilyen „szerelvénnyel” szállították az üzemanyagot a repülőgépek számára. Egyszerű, de nagyszerű szamárfogat, amelynek a hátulján volt az üzemanyagtartály.

1925-ben két szamár húzta a benzinkutat Magyarországon 1

Fotó: Fortepan/Szent-Istvány Dezső

Egy kis történelem:

A Monarchia felbomlását követően a magyar hadügy önállósodott, a szombathelyi reptéren viszont nem állt le a munka, a kiképzés kisebb-nagyobb szünetekkel haladt tovább. Minisztertanácsi határozatot követően 1924 nyarán pedig megkezdte működését a repülőiskola (ekkor készült a fenti fotó is), vagy hivatalos nevén a Magyar Királyi Repülőgép-vezető Iskola. Ezekután rohamléptekben indult meg a kiképzés: 1925-ben például több mint 16 ezer felszállás történt, először Oravecz, majd Bristol és Udet gépeken.

1925-ben két szamár húzta a benzinkutat Magyarországon 2

Ez például egy Oravecz repülőgép. 100 lóerős Mercedes-motorral és egymás mögötti kétüléses változatra tervezték a törzset. A gép elején helyezték el a homlokhűtőt. A szárny közepén, a pilótafülke elhagyásának lehetőségére nagy mélységű kivágást hagytak, ami a szilárdságot és a légellenállást gyengítette. A szárnyak felülete furnérral borított, a törzs furnérral és alumínium lemezzel takart. A repülőgépből 1923-1924 között 9 darab készült. Módosított változata, az Oravecz–2 1924-ben készült.