Emlékezetes, hogy a 2019-es Forma-1-es Belga Nagydíj hétvégéjén a Forma-2 szombati betétfutamán a francia Anthoine Hubert halálos balesetet szenvedett a spa-franchorchamps-i pálya Raidillion–Eau Rouge kanyarkombinációjában.
Bár azóta változtattak az ottani bukótéren és gumifalakon, sajnos a belga pálya idén újabb áldozatot követelt, a Formula Regional Europe F3-as autókat használó, az Alpine márka által működtetett szériájában a 18 éves holland versenyző, Dilano van ‘t Hoff veszítette életét az esőben a Raidillon-Eau Rouge kombinációjában indult balesetsorozatban.
Most, négy héttel később a Forma-1 mezőnye versenyez majd a legendás belga pályán, ahol már a mai, pénteki napra esőt jósolnak az első és egyetlen szabadedzésre, majd a 17 órakor kezdődő, a vasárnapi rajtrácsot meghatározó időmérőre.
Az előzmények és az előrejelzések ugyan már csütörtökön, a spái forduló sajtónapján is ismertek voltak, az F1-esek meglepően lazán, megengedően beszéltek a médiának.
„Nem hiszem, hogy pályaspecifikus oka volt” – mondta alsóbb kategóriás honfitársa haláláról a belga-holland Max Verstappen. „Igen, vannak veszélyes kanyarok, és igen, vizes pályán magasabb a rizikó, de mindannyian elég kompetensek vagyunk ahhoz, hogy a helyes döntést hozzuk meg. Ha túl vizes a pálya, akkor túl vizes.”
„Monacóban is versenyzünk, pedig az sokkal veszélyesebb, mint ez a helyszín, mégis elég biztonságosnak számít. Sajnos balesetek mindig lesznek, a legutóbbi eset pedig különösen szerencsétlen volt. Ezen a téren nem sokat lehet tenni a biztonság növelése érdekében. Más pályákon is vissza lehet pattanni a versenyívre, rossz látási viszonyok között bárhol megtörténhet ilyesmi” – magyarázta az egyik hazai versenyére készülő kétszeres bajnok Red Bull-pilóta.
A majdnem-korelnök hétszeres világbajnok Lewis Hamilton is elsősorban a véletlenszerűséget, a sors fintorát emelte ki, valamint hangsúlyozta, hogy bízik a szervezők, az F1 és a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) belátásában:
„Én nem gondolok a halálos balesetekre. Az ember nem engedi, hogy ez uralja a gondolatait. És bízom az FIA munkájában, nem hiszem, hogy itt lennénk, ha nem lenne biztonságos. Kiemelkedő munkát végeztek az elmúlt évtizedekben, hiszem, hogy most és a jövőben is jó döntéseket hoznak.”
A Forma-1-es versenyzők szakszervezete, a GPDA egyik igazgatói pozícióját betöltő George Russell azt is elárulta, hogy maguk a versenyzők utasították el a további lehetséges pályamódosításokat.
„Egyértelműen sokat javítottak a bukótéren, ami a legfontosabb dolog. Jelenleg, Dilano tragikus halála után folyamatos párbeszédben vagyunk az FIA-val. Két fő kérdés van: elég biztonságos-e Spa, valamint általában a versenykörülmények. A sebességek miatt az autóversenyzés mindig is veszélyes lesz. Ha a kockázatokat nézzük, Spa mindenképp a rizikósabbak közé tartozik Dzsiddával, Monacóval és Szuzukával egyetemben. Aztán ott az időjárás, ami a látás és láthatóság miatt jelent gondot. Olyan, mint ha az autópályán szakadó eső mellett lekapcsolnánk az ablaktörlőt. Ami engem illet, szerintem Spa megfelelően biztonságos, egyszerűen csak az esős látási viszonyokra kell még megoldást találnunk.”
Spa-Francorchamps-ban most, egy órával az első szabadedzés előtt is csepereg.