Tudtad, hogy egy művész magánakciójának köszönhető az, hogy úgy néznek ki manapság a táblák az Egyesült Államok autópályáin, ahogy?

Korábban inkább a zűrzavar jellemezte a járművezetők tájékoztatását az amerikai autópályákon, ugyanis a mostani protokollal ellentétben nem azt jelölték a táblákon, hogy az adott autóút, autópálya felé melyik sávban lehet haladni, hanem azt, hogy negyed mérföld (kb. 400 méter) múlva jön a következő kijárat, ahová ráadásul a bal szélső sáv vezet – idézte fel a történetet a Drive.

Ezt a kuszaságot két évtizeddel ezelőtt megelégelte egy Los Angeles-i művész, és úgy döntött, átalakítja a táblákat, hogy azok ne csak a szabványoknak feleljenek meg, de az autósoknak is segítséget jelentsenek a tájékozódásban. Meglepő módon nemcsak célt ért a partizánakció, de lényegében átvették az általa eleinte „illegálisan” eszközölt változásokat.

Magát a táblát a 110-es gyorsforgalmi utat festették át, ami észak-déli irányban szeli át Los Angelest, és Long Beachet köti össze Pasadenával. Több nagyobb autópályát, például az egész Kalifornián átívelő I-5-öst is keresztezi az autóút; a csomóponton a mai napig havonta több száz ezer ember halad át. Évtizedeken át azonban semmi nem figyelmeztette az arra járókat arra, hol kell lehajtani a 110-es útról az I-5-ösre.

Ugyanígy az alulinformáltság csapdájába esett a kérdésben úttörő művész, Richard Ankrom is, akit 2001-ben annyira felbosszantott a jelenség, hogy úgy döntött, muszáj cselekednie, miután a helyi közlekedési minisztériumnak nem állt érdekében, hogy változtassanak. „Orange megyében éltem, és eltévedtem, mert nem voltak megfelelőek a kiírások” – nyilatkozta az ABC7-nek adott interjújában. „Feliratozó vagyok, szóval úgy voltam vele, miért ne csinálhatnám meg én.”

Saját maga és mások útbaigazítását pedig úgy oldotta meg, a táblára felfestette az I-5-ös pajzslogóját, és „NORTH” szót, utalva az északi irányra, továbbá a lehajtó előtt körülbelül 4 kilométerre található táblára is biggyesztett egy kiegészítést. Több mint három hónapot szentelt csak az előkészületeknek, mire felkutatta a jelzések színét és formáját, a legparányibb részletek mellett arra is ügyelve, hogy minden szabványszerű legyen.

Csakis egy szempontból ment szembe a korábbi elhatározásaival, mégpedig abban, hogy nem az éj leple alatt, hanem fényes nappal, létrával, munkavédelmi kobakkal és fényvisszaverő mellénnyel mászott fel a táblához, hogy azt kiegészítse. Minderre 2001 augusztusában került sor, és miután a teherautójával leparkolt egy közeli utcában, a barátai lentről vették videóra az eseményeket. És amilyen gyorsan érkezett, legalább annyira sietve távozott a helyszínről Ankrom.

Azt gondolta, nagy visszhangot kap majd a magánakciója, de meglepő módon egyáltalán nem így történt, sőt, az izgatottan elhaladó autósok azt gondolták, hogy a hivatalos szervek döntöttek úgy, hogy tisztázzák az irányokat. Ez a tévhit egészen addig meg is maradt, amíg a művész ki nem szivárogtatta a sajtónak, mit tett. Ennél már csak az meglepőbb, hogy az általa szerkesztett tábla egészen 2009-ig díszelgett az autópálya felett, igaz, idővel a festéken már fogott az idő vasfoga.

Ezután a Közlekedési Minisztérium egy pontosan olyan táblát helyezett vissza, mint amilyet levett, azaz az autósok a mai napig tudják, merre találják az I-5-ös sztrádát.