Bár a legtöbben helyi, rövid távú közlekedésre használják elektromos autójukat, átlagosan 70-100 kilométert megtéve egy nap, egyre többen indulnak hosszabb túrára is velük – fejti ki a Jövő Mobilitása Szövetség.

A szövetség adatai szerint a belföldi utazást megkönnyíti, hogy folyamatosan nő a töltőállomások száma: a legtöbb az autópályák és a főutak mentén található, illetve a Balaton térségében: 2022 végén az országban 2147 töltőállomás volt, 14 százalékkal több, mint egy évvel azelőtt. Az infrastruktúra bővítését az is indokolja, hogy egy év alatt 47,4 százalékkal nőtt az elektromos autók száma.

2022-ben minden rekordot megdöntött a zöld rendszámos autók átadása Magyarországon, köztük is a tisztán elektromos autók eladása nőtt a legnagyobb mértékben, és az év végén már 34 754 közlekedett az utakon. A legfrissebb adatok szerint idén június végén 41 386 tisztán elektromos autó járta az utakat Magyarországon, míg a zöld rendszámos autók száma meghaladta a 74 ezret.

Érdemes tájékozódni a töltőkről, hol található villám- vagy ultragyors töltő, illetve egyenáramú berendezés, mivel egy jobb töltő kiválasztásával sok időt meg lehet spórolni. Egy villámtöltővel 20-50 perc is elég a „tankolásra”, igaz, ezek csak 5-10 százalékot tesznek ki az összes töltőt figyelembe véve.

Mi már azt is kipróbáltuk, milyen hosszú távra indulni egy hidrogénnel hajtott autóval:

Remek példa erre, hogy ha például Győrből Gyulára igyekszik a család egy 50 kWh körüli autóval, akkor a 339 kilométeres út megtételéhez egy alkalommal – autótípustól függően – jó eséllyel meg kell majd állniuk egy villámtöltőnél útközben.

Felhívták a figyelmet arra is, hogy egy-egy töltőszolgáltató telefonos applikációjában a többi szolgáltató töltőivel kapcsolatos információk nem mindig naprakészek. A foglaltságot általában lehet ellenőrizni a töltőkön, illetve bizonyos szolgáltatók előzetes helyfoglalást is lehetővé tesznek. A töltés indításához applikációnként előzetes regisztráció és a bankkártyaadatok megadása szükséges.

Utazáskor érdemes folyamatosan kontrollálni, hogy a hatótáv és a megteendő távolság milyen mértékben változik: alapszabályként azt ajánlják, hogy 20 százalék alá ne essen a töltöttség, és 80 százaléknál jobban ne töltsék fel az autókat, de az sem probléma, ha egyszer-egyszer 100 százalékra töltik az akkumulátorokat.

Minél északabbra utazik valaki elektromos járművével, annál sűrűbb a töltőállomások hálózata: Norvégia és Hollandia jár az élen, ugyanis ezek az országok célul tűzték ki, hogy két töltőállomás között 120 kilométernél nem lehet nagyobb a távolság.