Hibrid és elektromos hajtásláncok, áramvonalas dizájn, önvezető szerkezetek – az autóiparban ma már semmi nem olyan, mint régen. Ennek persze ezernyi jó oldala is van, sőt, főleg az előnyeit élvezzük a fejlesztéseknek, az azonban tény, hogy ezzel párhuzamosan egyre erősebb az igény a klasszikus megoldásokat életben tartó, vagy legalább ennek az illúzióját kínáló termékekre.
Az amerikai és közel-keleti piacokra szánt Land Cruiser 300 után most itt az azonos nevű, mégis eltérő karakterű, Európa-kompatibilis Toyota-terepjáró. A műszaki alapok hasonlóak, mindkét típus a TNGA-F platformra épül, amely modern elektronikai, vezetőtámogató és online technológiákkal, fejlett futóművel, valamint új generációs anyaghasználattal erősíti a klasszikus alvázas szerkezetet. A Toyota Land Cruiser egyébként a Lexus GX tömegpiaci párja; a modell prémiumváltozatáról itt olvashatsz részletesen.
Az elődmodellhez képest a váz 50 százalékkal, a váz és a karosszéria együtt 30 százalékkal merevebb. Ez pontosabb vezethetőséget és kényelmesebb rugózást tesz lehetővé.
Az új Land Cruiser a széria történetében elsőként kap elektromos szervokormányt, ami nem csak terepen előnyös, mivel az egyenetlenségeken nem rúg vissza a kormány, de olyan, fejlett vezetőtámogató funkciókat is lehetővé tesz, mint a sávkövető rendszer.
Szintén újdonság, de nem csak a Land Cruiser, hanem az egész márka történetében az aktív első kanyarstabilizátor. Mielőtt terepre mennénk, a műszerfalon elhelyezett gombbal oldható a rendszer, így maximálisan kihasználható a tengelyartikuláció.
És ha már a terepezésnél tartunk, a Multi-Terrain Monitor és Multi-Terrain Select rendszereket is továbbfejlesztették. Az előbbi nagy felbontású kamera segítségével jeleníti meg az autó körüli és alatti terepviszonyokat, míg az utóbbi automatikusan a terep jellegéhez igazítja a jármű érintett rendszereinek beállításait.
A 204 lóerős, 2,8 literes dízelmotort nem kell bemutatni: habár a Toyota ezt nem részletezi, minden bizonnyal a Hiluxból ismerős négyhengeresről van szó. A nyolcfokozatú automata váltóval társított egység 2025 elején 48V-os mild hibrid támogatást kap. A jelenlegi hajtáslánc 3,5 tonnás vontatóképességet eredményez. Észak-Amerikában egyébként ugyanezt az autót a Toyota 2,4 literes turbómotorra épülő, 326 lóerős hibrid hajtásláncával forgalmazzák majd.
A 4920 x 1980 x 1870 mm-es karosszéria jóval nagyobb, mint az elődmodellé (4825 x 1885 x 1845 mm), a tengelytáv 2790 helyett 2850 mm. A túlnyúlások értelemszerűen nőttek, ennek ellenére a Toyota épp a rövid túlnyúlásokat említi, mint a kiváló terepalkalmasság és a karakteres megjelenés zálogait.
A közúti és terephasználat során egyaránt előnyös lehet, hogy a karosszériaelemek egyszerűen cserélhetők, így a sérülések javítása gyorsabban és hatékonyabban mehet végbe. Ugyancsak a terepezést segíti a vízszintes kialakítású műszerfal, az alacsonyan húzódó műszerárnyékoló, valamint az alacsony övvonalból adódóan mélyre húzódó oldalsó üvegfelületek.
Az új Land Cruiser öt- és hétszemélyes kivitelben lesz elérhető. A modell idén októbertől előrendelhető Európa-szerte, kezdetben bevezető First Edition különkiadásként. Európába mintegy 3000 példányban érkezik ez a széria, amely különleges stíluselemekkel – például a képeken is látható, kerek fényszórókkal, vagy a régi Land Cruiserek világát idéző sárga-fehér és kék-fehér fényezéssel – érkezik majd. Az első autókat 2024 első félévében kezdik kiszállítani.