A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) jó ideje meghirdette pályázatát a Forma-1-es belépők számára, a felügyelőszervezet szívesen látna legalább egy 11. csapatot a rajtrácson 2026-tól.
Több projektről is lehetett hallani, de a legkomolyabbnak az amerikai autósportban – és friss bajnoki sikerével a Forma-E-ben – elismerésre méltó múlttal és eredményekkel rendelkező Andretti Autosport tűnik.
A versenyzőlegenda Mario Andretti fia, Michael által irányított csapatnak partnerként autógyártót is sikerült megnyernie, az F1-es projektet a Cadillac támogatja, a főnök azt mondja, „bizakodó” a sikert illetően.
„Folyamatosan kapom a friss híreket a projektmendzsereinktől. Minden a tervek szerint halad az indianai Fisherben épülő új bázist illetően, reményeink szerint 2024 végén költözhetünk majd be. Komoly befektetésről van szó, az észak-amerikai versenyprojektjeinket és a Forma-1-es csapatot is onnan működtetnénk majd. Az első autónk még Európában épül majd, de aztán Indianában. A miénk lesz az első amerikai építésű Forma-1-es autó” – magyarázta a Forma-E londoni fordulóján a svájci SpeedWeeknek.
„Én bízom a Forma-1-es belépésben. Remélem, hogy az FIA pár héten belül tisztázza a kérdést. Mi mindenesetre teljes gőzzel készülünk, jelenleg 25 alkalmazottunk van, de folyamatosan bővül a csapat” – folytatta.
Az Andretti autóját a tervek szerint a Renault-tól származó erőforrás hajtaná, melyet Cadillacre címkéznének át. A főnök azt mondja, a GM-hez tartozó márkánál is „nagyon benne vannak” a projektben.
Érdemes megjegyezni, hogy a jelenlegi tíz csapat túlnyomó többsége nem szeretne újabb, kívülről érkező riválist, féltik a pénzüket, a pozíciójukat, igyekeznek akadályt gördíteni a 11. csapat belépése elé.
Andretti egy másik megszólalásában elmondta, hogy a Mercedes-főnök Toto Wolff például azt tanácsolta neki, inkább vásároljon fel egy jelenlegi F1-es alakulatot, ám korábban állítólag nem talált ilyet.
A helyzet azonban változhat, miután a Renault Alpine-ra átbrandelt enstone-i csapata évek óta nem mutat előrelépést, a vezetésben számtalan csere történt már – legutóbb, az elmúlt két hétben váltották le az Alpine CEO-ját, Laurent Rossit, majd a csapatfőnök Otmar Szafnauert, valamint az alakulatnál évtizedek óta dolgozó sportigazgatót, Alan Permane-t – egyesek, például a spanyol AS is, úgy vélik, ez talán már az Andrettinek való átadás előjátéka.
Hogy lesz-e az Alpine-ból Andretti, egyelőre nem tudni, de annyi biztos, hogy a csapat 25%-os tulajdonrészét nemrég már átadták egy, elsősorban a filmsztár Ryan Reynolds nevével fémjelzett amerikai befektetői csoportnak, ahogy az is tény – mutat rá a szintén spanyol Marca –, hogy Michael Andretti a Kanadai Nagydíj hétvégéjén a Renault-csoport vezérével, Luca De Meóval tárgyalt. Lehet, hogy csak a motorpartnerségről, de könnyen lehet az is, hogy sokkal többről.