A zaj nem csak azokra káros, akik egy gyárcsarnokban flexelnek egész nap 10-20 éven keresztül. A környezeti zajok egyik legfőbb forrása a közúti közlekedés, így a szükséges beavatkozások jelentős részét erre a területre kell összpontosítani, különösen a városlakók érintettek a témában.

Sokan nincsenek tisztában a zaj egészségre gyakorolt káros hatásaival, vagy nem foglalkoznak azokkal, illetve nem tudnak ellenük tenni semmit, hiszen eleve olyan helyen élnek, ahol a zajszennyezés általános szintje magas (pl. városközpontokban, nagy forgalmú utak mentén, repülőtér környezetében stb.). Márpedig a zajártalom bizonyítottan rengeteg egészségügyi probléma forrása.

  • A magas decibelértékek, valamint a tartós zaj komoly stresszt okozhatnak, és negatív hatással vannak a mentális és fizikai egészségre is.
  • Rövid távon a zaj ingerlékenységet, idegességet, fejfájást, álmatlanságot okozhat, megváltoztathatja az emberi viselkedést.
  • Anyagcserezavarokat is okozhat.
  • Hosszú távon depressziót, agresszív viselkedést, memóriazavarokat, tanulási nehézségeket, mozgáskoordinációs problémákat, alacsony fájdalomküszöböt és rendszeres éhségérzetet okozhat, továbbá csökkenti az immunitást bizonyos kórokozókkal, fertőző betegségekkel szemben.

A vizsgálatok azt is kimutatták, hogy a rendszeres zajártalom hónapokkal, illetve akár néhány évvel is megrövidítheti az emberi életet.

A közvélemény általában a motorkerékpárokat tartja a leghangosabb közúti járműveknek, ami általában véve igaz, hiszen a motorokat nem látják el olyan zajcsökkentő megoldásokkal, mint amelyeket a személygépkocsiknál alkalmaznak. Ugyanakkor korántsem a motorkerékpárok jelentik a kizárólagos, illetve a fő zajforrást – már csak azért sem, mert ezekből a járművekből összehasonlíthatatlanul kevesebb fut az utakon, mint a gépkocsikból, még motoros szezonban is.

Több európai ország kezdeményezett konkrét intézkedéseket a közúti közlekedés által keltett, egészségre káros zajok ellen. Van, ahol új jogszabályi előírásokat, alapvetően szigorításokat hoztak a zajszennyezés csökkentése érdekében, felülvizsgálták a kipufogó közelében mért hatályos zajkibocsátási értékeket.

Máshol a haladási sebességet csökkentették a sűrűn lakott körzetek közelében, forgalmi korlátozásokat, illetve tiltásokat vezettek be, pilot programokat indítottak akusztikus radarokkal.