Az alacsony belépésű fülkével (LE) ellátott teherautó gyártása 1998-ban kezdődött, azóta meghódította mind a kommunális, mind az áruterítő, mind pedig a speciális felhasználású (pl. repülőtéri üzemanyagszállító) haszonjárművek piacát. Bár eredetileg csak dízelmotoros változatban volt csak elérhető, a paletta idővel a gázmotoros variánssal bővült, majd utóbbit leváltotta a teljesen elektromos kiadás (eEconic).

Kivártak az elektromossal

A Mercedes Wörth-i gyárában készülő modellt eredetileg 1998-ban mutatták be az Entsorga kereskedelmi vásáron. Az alacsony belépésű modell kabinját a svájci NAW (Nutzfahrzeuggesellschaft Arbon & Wetzikon) fejlesztette ki, amit később a német cég megvásárolt.  Nem sokkal a sorozatgyártás megkezdése után, 2001-ben bemutatkozott egy 6×4-es változat, néhány év múlva pedig megérkezett a 8×4/4 hajtásképletű kiadás. A sűrített földgázzal üzemelő változat ugyancsak viszonylag hamar, már 2002-ben megjelent a kínálatban, ennek ellenére nem vált dominánssá az átadott Econic-ok terén.

Negyedszázados lett a Mercedes kukásautója 1

Athén 2009-ben vásárolt sűrített földgázzal hajtott változatokat. Fotó: Daimler

Negyedszázados lett a Mercedes kukásautója 2

36 ezer liternyi kerozint képes szállítani ez a változat, amelyik London Farnborough-i repülőterén szolgál. Fotó: Daimler

2005-ben – tehát hét évvel a bemutatása után – elkészült az Econic-ból az ötezredik példány. 2011-ben már a Mercedes túl volt a tízezredik Econic értékesítésén is. A német gyártó ekkortájt már szükségét érezte, hogy külső és belső faceliftet hajtson végre rajta, éppen ezért 2013-ben bemutatta a legújabb generáció Econic-ot. Végül, de nem utolsósorban 2022-ben megérkezett a teljesen elektromos változat, amelynek bemutatóján a Vezess.hu is ott lehetett. Az akkumulátor-technológiás változat bevezetését a Merci nem kapkodta el, ekkortájt ugyanis már számos cég foglalkozott az Econic elektromos vagy hidrogénüzem átalakításával.

Repülőtereken is ott van

Napjainkig az Econic-ból több mint 28 ezer darabot értékesítettek és ennek a mennyiségnek a  85 százaléka hulladékszállítós, vagy kommunális felhasználási célokat szolgáló felépítménnyel gördült le a gyártósorról. A fennmaradó mennyiség 5 százalékát pedig a tűzoltóautós, így például a forgatható létrával ellátott változatok teszik ki. Az eddig eladott példányok 10 százalékát pedig egyéb felhasználási célokra készítették fel és akad köztük billencses, mixer, valamint nyerges vontatós kivitel is. Repülőtereken emellett gyakran látni olyan Econic teherautókat, amelyeket arra használnak, hogy feltöltsék árukkal vagy csomagokkal a repülőgépeket. Alacsony fülkéjük miatt ugyanis jól lehet velük boldogulni ilyen viszonylatban is.

Negyedszázados lett a Mercedes kukásautója 3

Ausztráliának dual control, vagyis két kormánykerekes változata is van. Hulladékszállításra használják. Fotó: Daimler

A jelenleg gyártásban lévő Econic két-, három- vagy négytengelyes változatban érhető el 18 és 26, vagy 32 tonnás össztömegű változatban. Alacsony és magas fülkével egyaránt készül, a tengelytávja pedig 3450 és 5700 milliméter között alakulhat a megrendelők igényeitől függően. A dízelmotorok terén pedig a 272-től egészen a 354 lóerős változatig terjed a paletta. Az erőforráshoz a már jól bevált Allison nyomatékváltós, hatfokozatú automataváltó csatlakozik, de opcionálisan akár a Mercedes-Benz saját fejlesztésű PowerShirt 3 automataváltójával is elérhető, amely 12 előrementi és 4 hátrameneti fokozattal van ellátva.

Negyedszázados lett a Mercedes kukásautója 4

Frankfurtban így emelik be Econiccal a csomagokat egy repülőbe. A kerekesszékesek beszállítását is meg tudja könnyíteni. Fotó: Daimler

Negyedszázados lett a Mercedes kukásautója 5

Mercedes-Benz Econic 1830-as Magirus forgatható létrával. Fotó: Daimler

Nagy teljesítmény

Az eEconic, tehát a tisztán elektromos változatot egy e-tengely hozza mozgásba, ami magában foglalja a két darab kerékagymotort, valamint a vezérlőegységet. A villanymotorok 330 kW (449 LE) folyamatos, illetve 400 kW (544 LE) csúcsteljesítmény leadására képesek. A működésükhöz szükséges áramot a lítiumion-akkumulátorokból veszik fel. A kukásautó létraalvázába három darab – egyenként 112 kWh (nettó 97 kWh) kapacitású – energiatároló egységet építettek a váz jobb oldalán, közvetlenül a fülke mögött. A töltőcsatlakozót pedig bal oldalon, egy jól kézre eső helyen, a kerékjárati ív mögött és a légtartályok felett helyezték el.

Negyedszázados lett a Mercedes kukásautója 6

Freightliner Econic SD, amely a fülke előtt emeli fel a kukát. Bizarra lehet amikor ezt látja a sofőr. Fotó: Daimler

Érdekesség, hogy az Econic Észak-Amerikában Freightliner Econic SD néven van forgalomban és meglehetősen gyakran látni „elől adagolós” kukásautóként. Az ottani igények alapján fejlesztett változat hajtásáról 350 lóerős változat gondoskodik. Végül, de nem utolsósorban egy érdekes adalék, Budapest nemrégiben szerzett be vadonatúj Econic kukásautókat, amelyek új formátumú rendszámmal, narancssárga fényezésben járják az utakat.