Szórványosan felhős, kellemesen meleg – 25 Celsius-fokos levegő-, 37 fokos aszfalthőmérséklet – időben kezdődött a 2023-as Forma-1-es világbajnokság utolsó európai fordulója, az Olasz Nagydíj első szabadedzése Monzában.
This is too cute 🥹@Charles_Leclerc gives the Tifosi a big wave as he heads out on track for practice 🥰#ItalianGP #F1 pic.twitter.com/WVuu0bkghi
— Formula 1 (@F1) September 1, 2023
A gyakorlás elején a többség a kemény és közepes keverékkel gurult ki a pályára, például az idei Le Mans-i 24 óráson aratott győzelme előtt különleges festéssel tisztelgő Ferrarik is. Szintén alkalmi, olasz trikolóros fényezés került az Alfa Romeóra a hazai hétvégére, melynek autói rögtön műszaki hibával indítottak, Valtteri Bottas a garázs kijáratáig jutott csak.
Zhou reports a problem with the car and is collected by his mechanics and wheeled back down the pit lane! 😫
Valtteri Bottas is having problems too! 😬#ItalianGP #F1 pic.twitter.com/DHs2hPpY9o
— Formula 1 (@F1) September 1, 2023
A sebesség szentélyeként emlegetett versenyhelyszínre minden csapat alacsony leszorítóerejű csomagot vitt, új szárnyak tűntek fel mindenfelé.
Az első 10 perc végén a mclarenes Oscar Piastri állt az élen, igaz, a fiatal ausztrál lágyakon futotta legjobbját, míg a mögötte álló két Red Bull csak a kemény Pirelliket használta addig.
Nem sokkal később már Max Verstappen és Sergio Perez volt az első két helyen, mögöttük a 29. születésnapját ünneplő Carlos Sainz, a frissen újraszerződött Lewis Hamilton és Charles Leclerc következett – mindannyian keményeken. Mivel szombatra újabb kísérleti időmérőt tűztek ki, melynek első szakaszában csakis a fehér jelölésű abroncsokat használhatják majd, nem csoda, hogy azokat is alaposan megjáratták.
The Alternative Tyre Allocation could see each team take a different approach to this session.
Timesheets may not be representative at the end of the hour. ⏱️ pic.twitter.com/loKmntMSdW
— Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@MercedesAMGF1) September 1, 2023
A Mercedes – különösen George Russell alatt – az edzés ezen szakaszában komolyan delfinezett.
Féltávnál a Ferrarinál komoly szerelés zajlott Lecler autóján, közben Verstappen azt jelezte a rádión, hogy a menetszél túlságosan megemeli a sisakját.
A versenyzők tervezett, csapatmunkás formában még nem, de alkalmilag, az ellenfelek mögött már próbálgatták a szélárnyékos húzást – sajnos Monzában a kvalifikáción nem úszható meg az időnként kutyakomédiába, lassúsági versenybe forduló taktika alkalmazása.
Az Alfa Romeónál nem szűntek a bajok, Csou Kuan-jü és Bottas is arról beszélt a rádión, hogy az autó a hátuljánál hiányzó leszorítóerő miatt gyakorlatilag vezethetetlen.
A snap of oversteer sees Alex Albon run into the gravel! 🫣#ItalianGP #F1 pic.twitter.com/uRW1hoLQsl
— Formula 1 (@F1) September 1, 2023
Egyelőre az autó jellegéből fakadóan „titkos favorit” Williamsnél sem volt a legstabilabb a járgány az alacsony leszorítóerejű hátsó szárnnyal, Alex Albon kis híján el is dobta a kék versenygépet a 10-es kanyar kijáratán, megjárta a kavicságyat.
Az utolsó percekben már a Ferrarinál, a Red Bullnál és az Alfa Romeónál is kísérleteztek a húzással.
Az első egyórás gyakorlás rajtszimulációkkal zárult.
A pénteki edzésnap 17 órakor a második edzéssel folytatódik.