Egy teljesen egyedi, napelemekkel felszerelt hibrid kamion tesztelése kezdődött meg a közutakon egy széles körű kutatási együttműködésnek köszönhetően. A projektben a Scania vállalt vezető szerepet, amely olyan olyan partnerekkel dolgozik együtt, mint az Uppsala-i Egyetem, a teherautó alkatrészek forgalmazásával foglalkozó Eksjö Maskin & Truck, a Midsummer, az Ernsts Express fuvarozó cég, valamint a Dalakraft villamos energia szolgáltató. 

A Scania célja, hogy tovább folytassa a megkezdett utat a fenntartható áruszállítási rendszer megteremtése érdekében. Soha nem kerültek még ily módon felhasználásra napelemek egy kamionon, hogy azok közvetlenül ellássák a teherautó hajtásláncát energiával, éppen ezért ez egy unikális kezdeményezés. Ez a természetes energia forrás képes arra, hogy lehetővé tegye az áruszállítási szektor károsanyag-kibocsátásnak jelentős mértékű csökkentését” – jegyezte meg Stas Krupenia, a Scania Kutatási Részlegének vezetője.

A kamiont egy kutatási projekt keretében tesztelik annak érdekében, hogy megvizsgálják, hogyan képesek előállítani energiát a napelemek, illetve, hogy milyen mértékű károsanyag-kibocsátás csökkentés valósítható meg ily módon. A kutatók teljesen új, hatékony és könnyűszerkezetű napelemeket fejlesztettek ki, kifejezetten teherautók és kamionok számára. A projekt célja továbbá új, ehhez hasonló modellek kifejlesztése, valamint megvizsgálni, milyen hatásokkal jár, ha a tesztben szereplő kamionhoz hasonló járművek az elektromos hálózathoz csatlakoznak.

Így juthatnak ingyen hatótávhoz a fuvarozók 1

A szóban forgó jármű 560 lóerős motorral rendelkezik és plug-in hibrid hajtásrendszerű. A 18 méter hosszú félpótkocsin 100 négyzetméternyi felület van leburkolva energiatermelő egységekkel. A vékony, könnyű és rugalmas napelemek együttesen maximum 13,2 kWp előállítására alkalmasak. Éves szinten pedig hozzávetőlegesen 8000 kWh áram termelhető a segítségükkel Svédországban. A kamionban felhasznált akkumulátorok 300 kWh-os kapacitással bírnak, ebből 100 kWh a nyerges vontatón, 200 kWh pedig a félpótkocsin található.

A fotókon jól látszik, hogy a pótkocsi szinte teljes egészében be van fedve napelemekkel. Az ily módon nyert energia mértéke közel egyenértékű egy napelemmel borított házéval. Ennél is fontosabb azonban, hogy a prognosztizált hatótáv – tehát amit csak és kizárólag a napelemek révén tehet meg a kamion – ötezer kilométer lehet évente Svédországban. Olyan, dél-európai országokban, ahol jóval több a napsütéses órák száma, így például Spanyolországban, a napelemek révén nyerhető éves szinten összesített hatótáv akár duplája is lehet a fent közölt értéknek. Ha úgy tetszik az az a szám, amihez „ingyen” juthatnak hozzá a fuvarozók, mert ennyi kilométert kizárólag a napenergia felhasználásával tehetnek meg.

A projekt nemcsak a kamionokról szól, ugyanis magában foglalja az új, könnyűszerkezetű, úgynevezett tandem napelemek vizsgálatát, amely a Midsummer és az új perovszkit napelemek kombinációját jelenti. A megoldás nagyobb hatékonyságot tesz lehetővé a napfény elektromos árammá történő átalakításában összehasonlítva a jelenlegi napelemekkel.