A teljes M0-ssal együtt az autóúthoz tartozó hidakat, a Megyeri hidat és a Deák Ferenc hidat is fizetőssé tenné a kormány 2024 januárjától – vette észre az Rtl.hu. Ezt a kormány oldalán megjelent tervezetben szereplő fizetőssé nyilvánítandó kilométerszelvény-számokból sakkozta ki a portál, melynek értelmezése szerint egy több mint száz éve kivezetett bevételi forrás, a hídvám térne vissza.
Korábban a Vezess is beszámolt arról, hogy a következő év elejétől változások hosszú sorát vezethetik be az útdíjszabásoknál, kezdve azzal, hogy bővítik a díjköteles útszakaszok listáját, ami az M0-s még ingyenesen használható szakaszait is érintené. Bár korábban azt lehetett hinni, hogy az intézkedések nagy nyertesei az autóbuszok lehetnek, mint kiderült, minden eddiginél rosszabbul járhatnak, a matricát kiváltó távolságarányos útdíjfizetés ugyanis drasztikus többletköltséget jelent.
Megkereste a portál az Építési és Közlekedési Minisztériumot, hogy megtudja, valóban a díjköteles útszakaszok közé kerülnek-e az M0-s hídjai, és amennyiben igen, a helyiek hogyan keljenek át a Dunán. „Azoknak az úthasználóknak, akik rövidebb szakaszokon közlekednek rendszeresen és nem rendelkeznek matricával, számukra született meg a vármegyematrica” – közölte részben kitérő válaszában a tárca.
Magyarán: ha valóban fizetőssé teszik az M0-son található hidakat, a közlekedőknek vagy minimum egy 10 napos autópálya-matricát kell váltaniuk 5500 forintért, de akik gyakrabban vennék igénybe az érintett útszakaszokat, azoknak jobban megérné az éves vármegyematrica, amiért 5720 forintot kérnek. Legalábbis egyelőre, mivel már hetek óta arról szól a fáma, hogy 2024-re – követve az infláció mértékét – 15 százalékkal nőhetnek az útdíjak, bár ezt hivatalos forrásból még nem erősítették meg. A két matricatípus ára így 6330, illetve 6580 forintra emelkedne.
Az Rtl.hu megkereste a Fővárosi Önkormányzatot is. A városvezetés álláspontja szerint a belengetett intézkedés kapcsán félő, hogy amiatt leterheltebbé válik majd budapesti közúthálózat, nagyobb torlódásokat, illetve magasabb károsanyag-kibocsátást eredményezve. Az északi és a déli hídon naponta összesen 17 600 utazás történik, fizetőssé tételükkel pedig az Óbuda és Újpest, illetve a Budafok, Csepel és Soroksár közötti közlekedési lehetőségek romlanának jelentősen. „Ha a kormány ténylegesen fizetőssé teszi ezen hidak használatát, azzal ezeket a budapestieket díjfizetésre vagy sok kilométeres kerülőre kényszeríti” – írja válaszában a városvezetés.
A főváros szerint ráadásul a „hídsarc” alól a tömegközlekedési járművek, azaz a BKK buszai sem mentesülnének, pedig azok is használják a Duna-hidakat: például a XV. kerületi Újpalota és a III. kerületi Békásmegyer között közlekedő 296-os autóbusz a Káposztásmegyer, Mogyoródi-patak és a Madzsar József utca / Hadrianus utca megállók között a Megyeri hídon kel át.