Letűnt kort idéznek fel az öreg traktorok indítás közben. Ezek a gépek még elektronikától mentes, robusztus, megbízhatóságra maximálisan tervezett darabok voltak. A kor egyik kiemelkedő neve a Lanz Bulldog, ami hazánkban kevésbé ismert, de a mezőkövesdi Mezőgazdasági Gépmúzeumban akad belőle egy példány.

A Heinrich Lanz Mannheim AG 1921-ben kezdte gyártani híres Lanz Bulldog traktorját Mannheim városában. A technika akkoriban slágernek számított, izzófejes traktorokat gyártott a Bubba SA, Landini és Orsi Olaszországban, a HSCS Magyarországon, a Société Française Verzon (SFV) Franciaországban, az Ursus Lengyelországban és a Field Marshall Angliában.

Ezekbe a traktorokba szelepek nélküli, karteröblítésű kétütemű motorok kerültek. A megoldásnak több előnye volt – a dugattyú, a forgattyústag és a lendkerék, az üzemanyag-befecskendező rendszer és az olajrendszer mozgott csupán –, így egyszerű gyártású, üzemeltetésű és karbantartású konstrukcióról beszélhetünk. 

A motor működéséhez nincs szükség speciális üzemanyagra; a szokásos benzin vagy dízel mellett az alacsony minőségű fűtőolajokat – akár hulladékolajokat – is el tudja égetni.

Az izzófejes motorban az égés egy külön alkatrészként szolgáló égéskamrában történik, ez az „izzófej”, amelyet szokás szerint a hengerfejre szerelnek és ide fecskendezik be a folyékony üzemanyagot is. Az izzófej a hengerrel csak egy szűk összekötő nyíláson keresztül van kapcsolatban.

Az izzófej magas hőmérsékletét üzem közben az égés tartja fenn, indításnál azonban külső hőforrással elő kell melegíteni. Ez kezdetben benzinnel működtetett, a forrasztólámpáéhoz hasonló lámpával, lassan égő kanóccal történt. Ez a folyamat a külső hőmérséklettől függően öt percig, de akár fél órán át is tarthatott.

Ha ez sikerült, akkor jött a motor berántása, ami egy Lanz Bulldog esetén a kormánykerék kiszerelésével kezdődött. A lendkereket ugyanis a volán felhasználásával egy erre kialakított csatlakozási ponton lehetett megmozdítani. Itt jött az ujjtörő mutatvány, a motor kompressziója miatt visszaránthatott a kormánykerék, ha nem sikerült az indítás. Aki ilyenkor egy ujját a küllők között hagyta, az ha nem is törést, de egy komoly pofont kaphatott a kezére.