Néhány év alatt is rengeteget változik a világ, és a 20-30 éves beszámolók, események más nézőpontba kerülnek az idő múlásával. Ezért idézzük fel az elmúlt harminc év legérdekesebb, autózáshoz, autóiparhoz, közlekedéshez köthető híreit.
1993 – Harminc éve is önvezető autóról álmodtak
Aachen, 1993. szeptember 22. Olyan autóban utazni, amely önmagát kormányozza, gázt ad, és ha kell, fékez is, miközben a vezető újságot olvas – sokan álmodnak erről, akik foglalkozásukból kifolyólag hosszú órákat töltenek az autópályákon. És íme – éppen ilyen autót mutattak be szerdán Aachenben a Transputer-Világkongresszuson – jelentette a DPA német hírügynökség.
A Transputer nagy teljesítményű számítógép, egyidejűleg villámgyorsan képes ellátni több számítási és kommunikációs funkciót. Az önálló autó gyakorlati példa. Transputerrel van felszerelve, amelybe a forgalomra vonatkozó számtalan adatot tápláltak be, például, hogy miként néz ki egy autó hátulja, egy, az úttesten átszaladó macska, vagy egy kanyar.
A kocsi elülső szélvédőjére szerelt videókamera felveszi az úton történteket, s azonnal összeveti azokat a betáplált adatokkal. Az autó másodpercek töredéke alatt reagál minderre. Bár a gyakorlatban már folyik a kipróbálás, a rendszer még távolról sem alkalmas sorozatgyártásra.
Amikor tudósok nyolc évvel ezelőtt hozzáláttak a Transputer kifejlesztéséhez, még mindenki különcnek tartotta őket. Ma ellenben már világpiaca van a Transputernek, s ezen a piacon az amerikaiaké és a japánoké a vezető szerep. A németek – az angolokkal együttműködve – szeretnék behozni lemaradásukat – hangsúlyozták vállalkozók a háromnapos kongresszusi vásáron, amelyen Aachenben szerdáig 36 országból több mint 400 szakértő vett részt.
2003 – 37 évre vették el a jogosítványát
448 hónapra, vagyis több mint 37 évre vonták be egy lengyel autós jogosítványát. A csaknem „életfogytiglanra” szóló döntést ittas vezetés, illetve annak „kóros” ismétlődése miatt hozta meg a Lengyelország déli részében lévő Czestochowa rendőrsége.
A 30 éves autós – akinek nevét nem közölték – már több ízben állt bíróság előtt, és, mint a PAP hírügynökség jelentette, minden alkalommal el is ítélték, egyre súlyosabban.
2002 májusában az illető 1.93 ezrelékes alkoholtartalommal a vérében – vagyis alkalmasint holtrészegen – okozott balesetet, akkor 10 évre vonta be a bíróság a jogosítványát, s 9 hónapi börtönt és pénzbírságot is kiszabott rá.
A férfi fellebbezett, majd ismét beszállt kocsijába, és rögvest egy fának rohant. Az autó kigyulladt, de szerencsére a járókelők kihúzták vezetőjét a lángok közül. Ő maga aligha tudott volna kikecmeregni, mivel ekkor is tökrészeg volt, 1,7 ezrelékes alkoholszintet mértek a vérében.
2013 – Büntetés okosszemüveg miatt
San Diego, 2013. Először büntettek meg sofőrt a Google Glass vezetés közbeni használata miatt, a járőrök a kaliforniai San Diegóban állították meg az okosszemüveget viselő nőt. A 44 éves Cecilia Abadie az esetet követően párbeszédet kezdeményezett az ügyről az interneten, a hozzászólók közül sokan arra biztatták, hogy forduljon bírósághoz.
A Google fejen viselhető számítógépének miniképernyője a szemüveg keretének jobb felső sarkában helyezkedik el, viselője használat közben készíthet videókat vagy fényképeket, de akár üzeneteket is írhat. A pórul járt sofőr ugyanakkor azt állítja, hogy a készülék kikapcsolt állapotban volt, amikor a rendőrök megállították – írta a The Daily Telegraph című brit napilap
internetes kiadása.
Kalifornia államban egyelőre nem létezik kifejezetten a Google interaktív szemüvegeire vonatkozó közlekedési szabály, a vezetés közbeni akadályoztatást ugyanakkor büntetik. A helyi KRESZ szerint vezetés közben tilos bármi olyat csinálni – például fotózni, enni, inni, sminkelni vagy telefonálni -, ami a figyelem elterelésére alkalmas lehet.
A Google 2012-ben jelentette be, hogy az internetre is csatlakozni képes szemüvegeket dob piacra. A szerkezeteket akkoriban mintegy 10 ezer
ember tesztelte, de azóta már kiderült, hogy teljesen feleslegesen, a Google Glass az informatikai gigacég egyik nagy bukása lett, a projektet végül elkaszálták.