A villanyautók eladási mutatói évről évre növekednek, és ezt a folyamatot csak lépéshátrányban követi az infrastruktúra kiépülése. Minden piaci szereplő szerint több töltőpont kellene, a fenntartáshoz azonban van még egy elengedhetetlen terület, ahol érezhető a lemaradás: a szervizek – derül ki a Reuters elemzéséből.
A villanyautóval teli jövő egyik kihívása, hogy kevés olyan független szerviz akad, amely vállalná az akkumulátoros autók javítását. Pedig a független szakszervizeknél olcsóbb, rugalmasabb műhelyek léte alapvető ahhoz, hogy elérjünk a megfizethető, átlagember számára is elérhető elektromos autók korába.
Bár a kötelező szervizek költségei sokkal alacsonyabbak lehetnek (mivel az elektromos járműveknél nincs annyi mozgó alkatrész), mint a belső égésű motorral hajtott járművekben, más költségeket is figyelembe kell venni. Ha valami elromlik, az elektromos autókat eleve bonyolultabb megjavítani, mint fosszilis üzemanyaggal működő társaikat.
Túl nagy a feszültség
A probléma többrétű. A műhelyeknek komoly beruházást jelent, ha beveszik a villanyautókat a profilba. A modern elektromos rendszerek már 400-800 volton működnek, aminek biztonságos kezeléséhez megfelelő szakembergárda és komoly beruházás szükséges. Speciális szerszámokra, berendezésekre van szükség, emellett a biztonsági felkészültséget is új szintre kell hozni, a lítiumot tartalmazó akkumulátorok kezelése is más tűzvédelmi elvárásokat támaszt a szervizzel szemben, mint a belső égésű motorok.
Tréningekre, tanfolyamokra is szükség van, a mai gazdasági környezet pedig nem kedvez a nagyívű beruházásoknak. Példa erre egy olasz műhely. A Milánóban műhelyt vezető, hatvanéves Roberto Petrilli számára 32 600 dolláros (11,7 millió forint) beruházást jelentene a villanayautós átállás, szerinte már nem éri meg ezzel vesződni, inkább kihúzza a nyugdíjig.
Ezzel pedig elérünk a következő akadályozó tényezőhöz, a szakemberhiányhoz. Alapvetően meghatározó a munkaerőhiány ebben a szegmensben, a hagyományos műhelyekben is vannak nyitott pozíciók. A villanyautók terjedése viszont még több munkaerőt igényel, a Reuters cikke szerint az Egyesült Államok 80 000 szakembert igényel majd 2031-re, Ausztráliában 9000 villanyautó-szerelővel számolnak a szakértők.
Van hova előrelépni, mert jelenleg az Egyesült Királyságban az autószerelőknek csupán egy százaléka tud komolyabb, a hétköznapi rutinon túlmutató hibákat kijavítani a villanyautókon.
A megfizethető független szervizek és a szakképzett munkaerő hiánya azt jelenti, hogy az elektromos autók javítási költségei és a várakozási idők megnövekednek. Ez végső soron a biztosítási árakat is növelni fogja.
Fény az alagút végén
Állami szabályozás, tanfolyamok híján maguk a globális világcégek próbálnak javítani a helyzeten. A vállalatok világszerte dollármilliókat fektetnek a képzésbe, ahogy az elektromos járművek egyre nagyobb teret nyernek.
A Tesla már most is indít tanfolyamokat az Egyesült Államokban, a vállalat független műhelyek számára is biztosít képzést. A Siemens 30 millió dollárt fektet be egy olyan programba, amelynek célja, hogy amerikai technikusokat képezzen ki a töltőpontok karbantartására és telepítésére. Eközben az Egyesült Királyságban az Institute of the Motor Industry (IMI) gépjármű-kereskedelemi szervezet azt szeretné, ha a kormány 18,8 millió dollárt különítene el a független műhelyek képzésének támogatására.
A szakértők azonban – legalábbis rövid és középtávon – egyetértenek abban, hogy a javítások egyre drágábbak és lassabbak lesznek.