Villanyfényben, 30 fokos levegő- és 35 fokos aszfalthőmérséklet mellett készülődött a mezőny az idei év 15. időmérő edzésére a 2023-as Forma-1-es Szingapúri Nagydíjon. A kvalifikációt megelőzően a ferraris Carlos Sainz volt a harmadik szabadedzés leggyorsabbja, miközben a Red Bull gyengébbnek látszott a tőlük megszokottnál.
A Q1 előtt a Red Bull komoly változtatásokat eszközölt autóin: módosítottak a beállításokon, illetve mindkét versenyzőnél a régi padlólemezeket helyezték vissza az autókra, az új fejlesztésű darabok ugyanis nem nyerték el Max Verstappen és Sergio Perez tetszését.
Az első szakasz ígéretesen kezdődött, ugyanis az első mért körök után a Red Bull, a Ferrari, a Mercedes és a McLaren nyolc autója fél másodpercen belül volt egymáshoz képest – a sort George Russell vezette a Mercedesszel, de Charles Leclerc (Ferrari), Lando Norris (McLaren) és Perez is egy tizedmásodpercen belül volt hozzá képest.
A fél másodperces zóna végül igencsak kibővült, a mezőny többsége képes volt 5-6 tizeden belül autózni az aktuális első helyezetthez képest. A Haas, az Alfa Romeo és a Williams autói, illetve az Aston Martinnal Lance Stroll voltak lépéshátrányban csak, nagyon úgy nézett ki, hogy ha nincs valami váratlan esemény, közülük kerülnek ki a kiesők.
Végül a váratlant a pálya húzta: rengeteget javultak a köridők, a két Haas a második és ötödik helyre ugrott fel. A nagy rohanásnak végül Stroll vetett véget, az utolsó kanyarban vágta a falnak hatalmas tempóval az Aston Martint. Még a bal első kerék is leszakadt a kocsiról.
A roncs a pálya közepén állt meg, nem volt kérdés, hogy ezzel vége a Q1-nek. Az eseménysorozat nagy áldozata Oscar Piastri volt a McLarennel, a kieső ötösbe csúszott a két Alfa Romeóval, Logan Sargeant-tel (Williams) és Stroll-lal együtt.
A Q2 a pálya rendberakása miatt 35 perces késéssel indult. Előtte kiderült, hogy Max Verstappent vizsgálni fogják az időmérőt követően, ugyanis a Q1 alatt a bokszutcában feltartotta a Mercedeseket.
Charles mentioned in the team radio that they can’t just stop like this (he was at the back so he had to wait for a bit). He even asked if someone stalled 😅 pic.twitter.com/Y2ghNr9vNX
— tami. (@Vetteleclerc) September 16, 2023
Volt egy másik incidens is, melyet górcső alá vettek: a felügyelők inkább ki sem írták, kik lehettek az érintettek a Q1 végi feltartásoknál.
Q1 was crazy. 🤯#SingaporeGP #F1 pic.twitter.com/914vprh4Jv
— Formula 1 (@F1) September 16, 2023
Az első Q2-es körök után a Red Bullok bajba kerültek: csak a 8-9. helyen álltak úgy, hogy a két Mercedes-pilóta akkor még nem is ért körbe. Fernando Alonso remekelt a talpon maradt Aston Martinnal, az élen állt a spanyol honfitársa, Sainz előtt. Verstappenéket még Kevin Magnussen (Haas) és a két Alpine is előzte.
A Mercedesek első körük után fel is jöttek az első (Russell), illetve az ötödik (Lewis Hamilton) helyre, így Verstappen a kiesés határán táncolt, Perez pedig a kiesőzónából várta a folytatást.
George’s first Q2 lap is a good one. Straight into P1. 😍 pic.twitter.com/vBq9WVpBzA
— Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@MercedesAMGF1) September 16, 2023
A hajrá előtt Cunoda Juki, a Q1 győztese nem rendelkezett mért körrel. Próbálkozásán Verstappen tartotta fel az AlphaTauri japánját, aki ezért be sem fejezte a kört. Az ügyet a stewardok szintén felvették a vizsgálandó esetek közé.
A Q2 végén mindenki igyekezett javítani, mert a legjobb tíz tagjai között is csak 6 tizedmásodperc volt a különbség. Verstappen a második próbálkozásába belehibázott, és ugyan ideiglenesen felugrott a 10. helyre, jött Liam Lawson az AlphaTaurival és 7 ezreddel hátralökte a kétszeres világbajnokot. Perez sem tudott köszörülni a Red Bull csorbáján: a mexikói utolsó próbálkozásán megforgott a pálya első kanyarjaiban.
Kiesett tehát a Red Bullokon kívül Pierre Gasly (Alpine), Alexander Albon (Williams) és Cunoda.
This qualifying session keeps on throwing up surprises #SingaporeGP #F1 pic.twitter.com/T4kXEgQ9BK
— Formula 1 (@F1) September 16, 2023
A Q3-as első felfutások során a legtöbben használt lágy Pirelliken tették meg első körüket, csak a két Ferrarin voltak már ekkor is friss abroncsok. Sainz állt az élre, 2,5 tizeddel előzve Leclerc-t. Norris jött mögöttük a harmadik helyen, jelentősen, 2,5 tizeddel verve Russellt. Hamilton volt ekkor az ötödik, mögötte Alonso, Magnussen, Nico Hülkenberg (Haas), Esteban Ocon, Lawson volt a sorrend.
Az utolsó gyorskörös próbálkozásokra a két Haas és a két Ferrari hajtott ki először, míg a Mercedesek a sor végén jöttek. Sainz sokat javított és vezetett, Leclerc is javított, de az csak a harmadik helyre volt elég, mert jött Russell, aki elragadta tőle a második helyet. A Ferrari spanyolja ezzel pályafutása ötödik pole-ját szerezte Russell, Leclerc, Norris és Hamilton előtt.
CARLOS SAINZ TAKES BACK-TO-BACK POLES!@Carlossainz55 lights up the streets of Marina Bay to take his second pole in a row for @ScuderiaFerrari!#SingaporeGP #F1 pic.twitter.com/FxNCb2uTSc
— Formula 1 (@F1) September 16, 2023
A legjobb tíz további sorrendje: Magnussen, Alonso, Ocon, Hülkenberg, Lawson.
A 2023-as Forma-1-es Szingapúri Nagydíj magyar idő szerint vasárnap 14 órakor kezdődik.