Igen, egy FIAT Doblóba sokkal több csomag fér, egy Dacia Logan MCV tényleg olcsóbban fenntartható és egy AZG Suzuki Swift valóban takarékosabb. De vannak emberek, akiket ez merőben hidegen hagy, mert szeretnének egy autót, ami úgy tud az észszerűség határain belül mozogni, hogy mégiscsak van benne valami spiritusz.
Ezzel a cikkel azoknak a szeretnénk segíteni, akik 1,5-2 millió forintig keresnek vonzó használt autót, aminek van kisugárzása, amitől kapni valami pluszt, ami akár értékesebbnek hat az áránál és ami nem jön szembe naponta tízszer, vagy legalább nem azonos színben.
Ezt az elvárást a prémiummárkák kompakt autói úgy tudják teljesíteni, hogy nagyszériás autók elfogadható alkatrészárakkal és felszereltségük jellemzően gazdagabb, belső kivitelük szebb az Astra H-Focus II vonulatnál. Költségszinten épp annyival mozognak feljebb, amit sokaknak még megérhetnek előnyeik, mert nem vagyunk egyformák, nem mindenkinek az a legfontosabb, hogy minél kevesebbet kelljen költeni egy használt autóra. Íme, pár lehetőség egy és 2,5 millió forint között.
Röviden – Audi A3 8P-8PA-8V, 2003-2013 | |
---|---|
Mi ez? | 2003-tól 2012-ig, 8V jelű kabrióként 2013-ig gyártott kompakt autó három- és ötajtós karosszériával illetve nyitható tetővel. 90-340 lóerő közötti motorkínálat. |
Melyik motor jó bele? | Erejük, fogyasztásuk, viselkedésük alapján a turbós benzinesek nagyon jók, megbízhatósági és szervizszempontból nagyrészt nem. A legkisebb kockázatot a 102 lóerős régi 1,6-os szívó benzines és az 1,9 TDI jelenti, a 2008 utáni modellekben az 1,6 MPI, a 2,0 CR TDI és az 1,6 TDI. |
Mennyibe kerül? |
950 ezer forint körül indulnak az árak, főleg 3 ajtós 2,0 PD TDI-k alkotják az alsó ársávot. A 2012-es autók 3,5-4,2 millió forintba is kerülhetnek. |
Mi van helyette? | A testvérmodelleket a Leontól a Sciroccóig nem számolva: BMW 1-es E87, Mercedes-Benz C Sportcoupé és CLC, Volvo C30; esetleg Alfa 147 és Giulietta, elsősorban nőknek a Lancia Delta is. |
2003 tavaszán jött ki az Audi A3 második generációja (8P), és 2004-ben jelent meg a 8PA gyári kódú Sportback. A kezdettől fogva Singleframe-hűtőrácsos A3 Sportback 7,2 centivel hosszabb és a kettéosztott hátsó lámpával szélesebb csomagtérnyílást ad a háromajtósnál. 2008-ban volt a nagy modellfrissítés, átrajzolt orral, a visszapillantó-tükörbe integrált oldalsó irányjelzővel, eltérő középkonzollal, szellőzőnyílásokkal és világításkapcsolóval.
Igazi prémiumtermék az A3, felárért kétzónás automata légkondicionálóval, hátsó ülésfűtéssel, V6-os motorral, összkerékhajtással, hátsó oldallégzsákkal és 2008-tól, az erősebb motorváltozatok esetében, akár MagneRide adaptív lengéscsillapítással.
A PQ35 padlólemezre épül a Golf V, a Touran, az Octavia II, a Toledo III és megannyi más autó a Volkswagen-impériumban, így a hatalmas darabszámok miatt sokféle gyári és utángyártott alkatrész közül választhattok.
A 2,0 PD TDI-t 2008 tavaszán cserélte le a gyár a minden szempontból sokkal jobb közös nyomócsöves TDI-re, ugyanúgy 140 vagy 170 lóerővel, az 1,9 TDI-t 2009 tavaszán búcsúztatta az 1,6 TDI, 90 vagy 105 lóerővel.
2009 végén, a 105 lóerős 1,2 TSI befutásával megszámláltattak a szívó 1.6 napjai, a 102 lóerős motor 2010-ben eltűnt. 2008 legelején érkezett a nyitható tetős A3, egy klasszikus vászontetős kabrió, amely a 2012-ben leváltott három- és ötajtóssal szemben 2013-ig gyártásban maradt.
Az 1,4 T meg az összes többi TFSI- és TSI-motor turbós és direktbefecskendezéses is, utóbbival jár a szívószelepek kokszosodása. A lerakódó fekete rétegtől egy idő után nem zárnak rendesen a szelepek, a motor nehezen indul, többet fogyaszt, terheli az eleve problémás láncos szelepmozgatást. A koksz eltávolítása 100-150 ezer kilométerenként kezdhet akuttá válni, amire a vegyszereknél jobb megoldás a szelepek dióhéjas szórása.
A Vezess Értékbecslőben, használt autós sorozatunkban is foglalkoztunk az A3-mal
A láncos vezérlésű turbós TSI vagy TFSI-motorokról inkább lebeszélnénk a használtautó-vásárlókat. Egyik fő hibaforrásuk a magasnyomású üzemanyag-szivattyú. Ha bemelegedett motornál kopogást hallotok, először erre gyanakodjatok! A korai TFSI-TSI motorok gondja volt a motorolajat nagy mennyiségben hígító benzin, ami kenési bajokat okoz.
A megnyúló, majd átugró és a szelepek-dugattyúk összeverését okozó lánc hibáját hidegindításkor lehet a legkorábbi stádiumban felismerni. A vezérműlánc zakatoló, zörgő hangja korai fázisban csak pár másodpercig hallható, a helyzet súlyosbodásával állandóan.
Akadhat baj a kézi és a duplakuplungos automatikus sebességváltókkal is, amiről a típus használtautó-bemutatójában írtunk részletesen.
BMW E46 3-as Compact – Ne higgy a szemednek!
Röviden – Használt BMW 325ti Compact, 3-as E46/5 | |
---|---|
Mi ez? | Hosszmotoros, hátul hajtó, háromajtós ferdehátú az 1998 utáni 3-as BMW-ből; kis motorral jórészt a legolcsóbb megoldás egy E46-os BMW beszerzésére. A csúcsmodell a sorhatos 325ti Compact. |
Mibe kerül? | 600 ezer Ft körül is kapható a ferdehátú E46-os BMW, de inkább számoljatok 1,4-1,8 milliós árakkal. A sorhatos 325ti-k ára 2-2,4 millió Ft is lehet. |
Melyik motor jó bele? | Minden E46/5 kódjelű 3-as Compactban közös a precíz kormányzás és a jó futómű, de ha belefér, sorhattal vegyétek! Ha nem, de kell az erő, a 18d vagy a 20d jó megoldás. |
Mi van helyette? | Hátsókerekes háromajtósként adja magát a CL203-as C Sportcoupé 320-as (218 LE) vagy 350-es (272 LE) V6-tal. Bár létezett kézi váltóval, ez eredendően dámaverda, tehetős párok női Mercedese volt. Alternatíva a 8P kódjelű Audi A3 3,2, a 147 GTA vagy a Lexus IS200/300. Ideképzelhető egy Alfa GT is. |
Ötféle karosszériából áll össze az E46-univerzum, ezen belül a Compact a kicsit lesajnált rokon, de ne ismerjétek félre! Ha csak az számít, mit ad a vezetőülésben, a rút kiskacsában felismered a takaros hattyút.
Míg elődjében a nála eggyel korábbi, E30-as 3-as sorozat ferde- vagy harántlengőkaros hátsó kerékfelfüggesztését találjuk, az E36 leváltásakor a háromajtós Compact is megkapta az aktuális 3-as technikáját. Elég rövid autó, de igen hosszú a 3-as Compact 2725 mm-es tengelytávolsága. Hossza csupán 4262 mm, szélessége 1751, magassága 1408 milliméter.
Nagyon jól irányítható a Compact, kezes, pontosan végigvihető azon az íven, amit kinéztél. Tökéletesek a precíz kormány erői a finom léptű, kényelmesen rugózó háromajtósban.
Nagyon sokféle felszereltség és verzió futott ebből a típusból. A nagy BMW-s Lego-készletnek köszönhetően utólag nagyon sok extrával feldobható az autó. A tömegével bontott E46-os BMW-k áldásaként még szinte minden beszerezhető hozzá, ami szebbé teszi, rövid idő alatt és megfizethető áron.
Rozsdásodásra lehet és kell is számítani. Fontos ellenőrizni az alvázat, az ajtók alsó éleit, a küszöböket, a sárvédőíveket, főleg ott, ahol a lökhárító apró mozgásai kidörzsölik a fényezést. A Compactban az első sárvédőíveken és ablakmosó-folyadék betöltőnyílása mellett is találhattok rozsdát.
Gyakori a hűtőfolyadék kiegyenlítő-tartályának repedése, gond lehet a repedt hűtővel, a kartergázszűrő és a hozzá tartozó vákuumrendszer csöveivel.
Összességében a BMW-k közül az E46 Compact még azok közé tartozik, amelyek kevésbé viszik a pénzt a későbbi modellekhez, mondjuk az E60-61-es 5-öshöz képest.
De a konkurensek bármelyike kisebb fenntartási költségeket ígér, ideértve a szintén hátsókerék-hajtású Mercedes C Sportcoupét és utódát, a CLC-t. De amit a 3-as Compact a volán mögött ad, az segít megbékélni a kiadós ráköltéssel, és azzal a kellemetlenséggel, hogy már megint van vele valami.
Röviden – Mercedes C Sportcoupé és CLC (CL203) | |
---|---|
Mi ez? | 2001-től 2011-ig gyártott, hátsókerék-hajtású kompakt autó háromajtós karosszériával. 2007-től a CL203 kódjelű autó Brazíliában készült és 2008-ban a modellfrissítéssel lett belőle CLC, a következő C-osztályra hasonlító orral. |
Melyik motor jó bele? | Páratlan a 122-354 lóerő közötti motorválaszték. Az ínyenceknek akad kompresszoros négyhengeres, öthengeres turbódízel a kérészéletű C30 CDI AMG-ben, több V6-os szívómotor és mechanikus feltöltős V6 is. A 129 lóerős C180 szívó benzinessel és A négyhengeres motorokkal nem nyúltok mellé, se a dízelekkel, se a szívó vagy a kompresszoros benzinesekkel. |
Mennyibe kerül? |
1-1,1 millió forint körül indulnak az árak, főleg 200-220 CDI-k alkotják az alsó ársávot. A 2010-11-es, keveset futott CLC-k nagyjából 2-2,7 millió forintba kerülnek. |
Mi van helyette? | Ott vannak a volumenmárkák kompakt autói, egy lehetőség a Scirocco és a VW Beetle is, felmerül a Lexus CT 200h, az Alfa Giulietta és a Lancia Delta, na meg a cikkben szereplő másik három autó. |
Nehezen áttekinthető a rengeteg tagból álló motorkínálat. A nevek a hengerűrtartalom helyett inkább a teljesítményszintre utalnak. Használt autóként érdekes lehet az 1796 köbcentis, 122 lóerős sima szívómotor a C 160 Sportcoupéban és a szintén feltöltéstől mentes, 1998 köbcentis és 129 lóerős C 180.
Nem kell félni a mechanikus feltöltővel sokkal jobb nyomatékleadású motorverzióktól sem. A 163 lóerős 200 Kompressor és a 192 lóerős 230 Kompressor kiválóan húz, elfogadható fogyasztással.
2005 után a 230 a 2496 köbcentis V6-ot jelölte, 204 lóerővel. A másik V6-os szívómotor a 320-as volt 218 lóerővel, utóda 2005 után a 272 lóerős 350-es, aminél összepasszol a hengerűrtartalom az elnevezéssel, mert 3498 köbcentis.
Szintén V6-os és kompresszoros a C32 AMG Sportcoupé, a 354 lóerős sportmodell 5,2 mp alatt 100-on van. A másik sportverzió az AMG-nél 2950 köbcentisre növelt, 540 Nm nyomatékú és 231 lóerős dízel. A 6,8 mp alatt 100-ra gyorsuló C30 CDI AMG csak az Euro 3-as normát teljesítette és rövid ideig készült.
Beváltak a négyhengeres, 2148 köbcentis dízelek. 122 és 150 lóerő között 200 CDI és 220 CDI néven több is volt belőlük, nagyrészt az ötfokozatú, elég hosszú élettartamú automatikus váltóval társítva.
Problémát esősorban a rozsdásodás okozhat, de a Sportcoupé helyzete nem annyira tragikus, mint a limuziné és a kombié a 203-as szériából. Esztétikai gond a pixelhibás műszerfal és a lógó tetőkárpit, ez sok kortárs C-osztályon gond, főleg ha valaki nekiáll nedvesen tisztítani a tetőborítást. Az üvegtetővel, tolótetővel a 20 év körüli használt autókban bőven adódik gon
Volvo C30 – Táblás tejbevonó vs. belga praliné
Röviden – Használt Volvo C30 P14 | |
---|---|
Mi ez? | 2006 és 2012 között gyártott, háromajtós kompakt autó, négy üléssel, nagyrészt a Ford Focus technikájával, de a Volvo mesés dízel- és benzines öthengereseivel is. A 480 kései örököse és a V40 előde. |
Mennyibe kerül? | Nagyjából 1,4 és 3,3 millió forint között szórnak az árak. Kevesebb belőle a benzines, a kínálat zöme 1,6-os dízel. |
Melyik motor jó bele? | Keveset utazó autórajongóknak optimális az öthengeres szívó benzines. Városban eljárkálni pont jó az 1,6-os benzines, hosszabb utakra bármelyik dízellel megéri a kockázat. Élményként valamelyik öthengeres dízel és a 220-230 turbós lóerős benzines. |
Mi van helyette? | Sajátos esztétikával, de hátsókerék-hajtással a zsufa C-osztály, a háromajtós Mercedes-Benz CLC és elődje, a C Sportcoupé. Autóaffinoknak Alfa Romeo Giulietta és Alfa GT, egyébként AudiA3, E87-es 1-es BMW és E46-os 3-as Compact. |
Nehéz nem kiszúrni a svéd kompakt autó koncepcionális hibáját, a kizárólag háromajtós karosszériát. Nem volt belőle ötajtós, utódából, a V40-ből viszont kizárólag ötajtóst gyártott a svéd prémiummárka. A C30cal azt is le kell nyelni, hogy a forgalmija szerint is négyszemélyes, nemcsak kényelmes ülésből van benne négy.
Adott viszont a használt Volvo C30-ban a csekély darabszámokból fakadó egyediség, a sikkes karosszéria, a márkanévvel járó kisugárzás és a Volvókat övező rokonszenv. A Volvo C30 komoly aduja a többnyire gazdag felszereltség.
Nagyon más apró-napra beülni a szép kárpitozású ülésekkel, esetenként igen jó hangú hifivel, bőséges biztonsági felszereltségű, multikormányos és automatikus légkondicionálóval ellátott autókba, mint manuális klímás Trend Focusokban, fekete kilincses H Astrákban tölteni életetek egy szakaszát.
100 és 230 lóerő közöttiek a benzines motorok, 109 és 180 lóerő közöttiek a dízelek. Az öthengeresek minkét vonalon a Volvo saját fejlesztésű motorjai, a sornégyesek a Fordtól illetve a Mazdától átvett erőforrások.
A japán féltől származó 1,8-as és 2,0 literes benzines több figyelmet igényel, mert kettős tömegű lendkerék van hozzájuk és fokozott olajfogyasztás is sokkal gyakoribb náluk, mint a szinte golyóálló, egyedül az olajcserék vészes elhanyagolásával elpusztítható 1,6-os benzinesben.
100 lóerővel a kiforrott négyhengeres épp elég a C30-hoz és összességében messze legkevesebb szervizkiadást ígérő motorváltozat. A Fordtól származó 1,6-os és 2,0 literes négyhengeres dízelek, illetve a Volvo öthengeresei szintén szíjas vezérlésűek, a cserperiódus tartásával ezekkel sincs baj. Részletek a C30, az S40 és a V50 közös technikájáról és hibalehetőségeiről ebben a cikkben.