Nagyon előreszaladtak a britek, amikor bejelentették, a szigetországban már 2030-ban tilos lesz eladni belső égésű motorral szerelt (új) autókat. Azóta kiderült, ez a terv megvalósíthatatlan: Rishi Sunak miniszterelnök szerdán bejelentette, hogy az eddigi 2030 helyett 2035-ig lesz lehetséges dízel- és benzinmotoros autók forgalomba helyezése.

A miniszterelnök próbálta tompítani a meghátrálás tényét azzal, hogy meggyőződése szerint 2030-ban az újonnan eladott autók „óriási többsége” a kötelező erejű határidő nélkül is elektromos lesz. A bejelentés lényege szerint a döntést azonban a vásárlóknak kell meghozniuk anélkül, hogy a kormány „kemény kézzel” bármire kényszerítené őket, különös tekintettel az elektromos autók magasabb árára.

A tilalom csak az új autókra vonatkozik, belső égésű motorral szerelt használt autókat természetesen 2035 után is lehet majd értékesíteni Nagy-Britanniában. Az új autókra vonatkozó határidő egyébként már többször változott, eredetileg 2040 volt, aztán 2030-ra változott, vagyis most a kettő közé került.

Itt az első fordulat a belső égésű autók betiltása ügyében 1

Nem biztos, hogy most változott utoljára a határidő…

A tilalom elhalasztására kritikával reagált az iparág. A Ford nagy-britanniai részlegének elnöke, Lisa Brankin arról beszélt, hogy az ágazat tettrekészséget, elkötelezettséget és következetességet vár a brit kormánytól, Rishi Sunak bejelentése azonban mindhárom elvárással ellentétes. A Ford már 430 millió fontot (több mint 190 milliárd forint) költött arra, hogy felkészítse brit üzemeit az elektromos autók gyártására.

Mike Hawes, a brit autógyártók és autókereskedők szövetségének (SMMT) vezérigazgatója szerint a halasztás „rendkívül zavaros üzenet” a vásárlók számára, és kérdés, hogy a határidő módosítása nem készteti-e az autósokat az elektromos járművek vásárlásának elhalasztására.