Magyarországon már csaknem 80 000 zöld rendszámos jármű közlekedik, amelyek a teljes gépjárműállomány kevesebb mint 2 százalékát adják, a forgalomban viszont a környezetkímélő járművek felülreprezentáltak – közölte a Magyar Elektromobilitás Egyesület (Elmob) a pénteki autómentes napon az MTI-vel.
Az egyesület az Európai Mobilitási Hét kapcsán Budapest agglomerációjában tartott idén is forgalomszámlálást, hogy pontos adatokkal rendelkezzenek a zöld rendszámos járművek forgalomban betöltött arányáról. A mérési pont előtt elhaladó járművek 6,52 százaléka rendelkezett zöld rendszámmal, ami több mint háromszorosa az autóállományban betöltött részesedésüknek. Tavaly 5,33 százalék volt a zöld rendszámos járművek aránya, így a 2022-es adatokhoz képest a vizsgált járművek száma 27,2 százalékkal, míg az összes autó száma 2,7 százalékkal nőtt a forgalomban.
Ugyanakkor Magyarországon is rohamosan emelkedik a gépjárművek száma: 2021 végétől 2022 végéig 74 000-rel nőtt az autóállomány. Az Elmob szerint ez azt jelzi, hogy jóval kevesebb elöregedett gépjárművet vonnak ki forgalomból, mint ahányat forgalomba helyeznek.
Ezen az arányon javíthatna egy „roncsprémium-program”, amilyennel számos országban ösztönzik a lakosságot modernebb, kevésbé környezetszennyező járművek vásárlására. Németh Ágnes, az Elmob elnöke a program külföldi működéséről az MTI-nek elmondta, hogy amikor valaki leadja régi autóját – ami nem kell, hogy roncs legyen – és vállalja, hogy a leadott jármű helyett elektromos autót vásárol, akkor ahhoz kap valamennyi támogatást az államtól.
A Magyar Elektromobilitás Egyesület tavaly októberben alakult meg, az elektromos járművek felhasználóinak érdekképviselete mellett célul tűzte ki az e-mobilitás népszerűsítését, a magyarországi és nemzetközi szervezetekkel való együttműködést, valamint a környezettudatosság erősítését.