1039 olyan autóst és motorost fogott a rendőrség tavaly, akik valamilyen kábítószer hatása alatt vezették a járművüket – derül ki a Vezess által az Országos Rendőr-főkapitányságtól (ORFK) kikért friss adatokból. Ez a szám negatív rekord, soha korábban nem volt ilyen magas a „járművezetés bódult állapotban bűncselekményekben regisztrált elkövetések száma”.
A bő négymillió személyautó országában első ránézésre alacsonynak tűnhet az ezres szám, ám az emelkedés mértéke drámai. Szűk évtizede még 200 drogos sofőrt sem fogtak a rendőrök (pedig akkor elvileg többen szolgáltak), azóta rendkívül meredeken emelkedik a drogfogyasztás után jellemzően személyautóba ülő felelőtlenek száma. Egyedül 2021-ben állt meg a növekedés, ma már tudjuk, csak ideiglenesen.
2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 |
1039 | 921 | 922 | 757 | 628 | 390 | 313 | 243 | 176 |
A drogos járművezetés bűncselekmény, amely két évig terjedő szabadságvesztéssel büntethető. Egy általunk megkeresett, névtelenséget kérő ügyvéd tapasztalatai szerint azonban jellemzően nem kerülnek rács mögé a lebukottak, inkább pénzbüntetést és közmunkát kapnak, természetesen a jogosítvány bevonása alap.
Elmondása szerint a megállított, a közúti ellenőrzést végző rendőrnek gyanúsnak tűnő autósokat beviszik a kapitányságra, ahol vizeletet vesznek tőlük, majd orvos szakértő megállapítja, hogy fennállt-e a járművezetés pillanatában a bódultság. „Nincs olyan, mint régen az ittas vezetésnél, hogy enyhe-e vagy súlyos az ittasság – itt a bódultság – állapota. Azt állapítja meg, hogy bódult volt-e, vagy nem. Igen vagy nem?” Mi dönt akkor a büntetés mértékéről? – kérdeztük az ügyvédet. „Tapasztalataink szerint az előélet. Ha nincs gond, akkor az előbb említett pénzbüntetést kapják.”
Melyik korosztályból mennyi drogost fognak, és mennyi a baleset?
Meglepő statisztikákat is kaptunk az ORFK-tól, eszerint a 14 és 17 év között bódultan lekapcsolt járművezetők száma növekedett százalékosan a legnagyobb mértékben. Azt sajnos nem tudjuk, hogy a lekapcsolt tinédzserek között mennyi volt a jogosítvány nélküli autóvezető, és mennyien közlekedtek valamilyen motorral hajtott kétkerekűvel.
2022 | 2021 | 2020 | |
Fiatalkorú (14–17 év) | 13 | 11 | 5 |
Fiatal felnőtt (18–24) | 260 | 239 | 269 |
Felnőtt (25–59) | 762 | 669 | 646 |
Idős korú (60–) | 4 | 2 | 2 |
Összesen | 1039 | 921 | 922 |
Mivel meglehetősen eltérő életkortartományokat rögzítenek a rendőrség különböző halmazai, nehéz egyértelmű következtetéseket levonni belőle. Az a feltételezés azonban mégis helytállónak tűnik, hogy a felnőttkorba belépők között arányaiban többen fogyasztanak kábító hatású szereket, mint az idősebbek.
A „fiatal felnőttek” kategória mindössze hatévnyi korosztályt fog össze (18–24 év közöttiek), mégis harmadannyi eset jut rájuk 2022-ben, mint a „felnőtt” (25–59 év) kategóriába esőkre.
A rendőrségtől kapott statisztikák szerint tavaly nyolc közlekedési balesetet okoztak „kábítószer vagy kábító hatású anyag befolyásoltsága” alatt álló járművezetők, ami – a 2020-as adattal megegyezően – az elmúlt öt esztendő legrosszabb adata.
Részegből egyre kevesebbet fognak
Sokkal magasabb számok következnek, de miközben jóval több járművezetőt kapcsolnak le a rendőrök ittas állapotban, szerencsére a „járművezetés ittas állapotban” évsoros táblázatban csökkenő adatsorokat látunk. Sajnos azt nem tudjuk (ahogy a bódult állapotos adatoknál sem), hogy ebben a közel egy évtizedben mennyi járművezetőt állítottak meg összesen a rendőrök.
2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 |
11 328 | 11 495 | 13 590 | 13 743 | 15 931 | 15 653 | 14 558 | 12 494 | 12 063 |
A rendőrség életkor szerinti kategóriáit megnézve itt már egészen más arányok mutatkoznak. Arányaiban kevesebb a részeg fiatal, miközben a 25 és 59 év közöttiek, sőt a 60 év felettiek között is arányaiban több ittas járművezetőt fognak a rendőrök. Ennek ellenére elgondolkodtató, hogy az elmúlt időszakban évi 40–70 olyan gyereket fognak a rendőrök, aki részegen vezet járművet.
2022 | 2021 | 2020 | |
Fiatalkorú (14–17 év) | 41 | 42 | 74 |
Fiatal felnőtt (18–24) | 910 | 946 | 1230 |
Felnőtt (25–59) | 8882 | 9000 | 10 540 |
Idős korú (60–) | 1495 | 1507 | 1746 |
Összesen | 11 328 | 11 495 | 13 590 |
Július közepén derült ki a sokakat meglepő kormányzati vizsgálódás híre, miszerint a közlekedési minisztérium foglalkozik a zéró tolerancia felülvizsgálatával. Miközben az autóvezetés előtti alkoholfogyasztás teljes tilalmának esetleges lazítását a rendőrséget is felügyelő Belügyminisztérium határozottan ellenzi, Lázár János minisztériuma megerősítette a 24.hu-nak, hogy áttekintik az ittas vezetéssel kapcsolatos szabályozást. Állítólag egyes borászok örültek volna a lazításnak. Azóta egy kormányrendelet lezárta a kérdést, marad a zéró tolerancia.
Sokakat megdöbbentett ugyanakkor 2014-ben, hogy a kormány KRESZ-t módosító döntése után a kerékpárosokra nem vonatkozik az alkoholtilalom, akár a főutakon is lehet ittasan biciklizni. Értetlenségüket és aggodalmukat fejezték ki civil szervezetek, a Lánglovagok Egyesület és a Magyar Kerékpárosklub is. Amint ebből az összeállításból kiderül, a miniszterelnök ötlete volt a változtatás, amit akkor több megkérdezett kormánypárti politikus is rossz ötletnek nevezett.
Az ellenőrzést végző rendőrt természetesen nem lehet azzal leszerelni, hogy csak 3-4 konyakmeggyet kaptam be ebéd után. Az új Btk. szerint ittas állapotban lévő személy az, akinek a szervezetében a vezetéskor 0,50 gramm/liter véralkohol-, illetve 0,25 milligramm/liter levegőalkohol-koncentrációnál „nagyobb érték előidézésére alkalmas szeszes ital fogyasztásából származó alkohol” van.
Így ír az Országos Igazságügyi Orvostani Intézet módszertani levele az alkoholos befolyásoltságról a véralkoholszintet nézve: 0,31 és 0,5 ezrelék között ivott ugyan, de alkoholosan nem befolyásolt, 0,51 és 0,8 ezrelék között igen enyhe, 0,81 és 1,5 ezrelék között enyhe, ,1,51 és 2,5 ezrelék között közepes, 2,51 és 3,5 ezrelék között súlyos, míg e fölött, vagyis 3,51 ezreléktől igen súlyos fokú az alkoholos befolyásoltság mértéke.