A leggazdagabb vásárlók szerint a luxus csúcsát az jelenti, ha olyan környezetben lehetnek, amelyben kipihentnek érezhetik magukat, mind fizikailag, mind szellemileg – ráadásul mindezt a technológia és funkciókhoz való hozzáférés elé helyezik. Legalábbis a Lexus szerint, amely új modellje elkészítése előtt végzett kutatásai nyomán jutott erre a megállapításra. Nem akárhol vizsgálódtak, megkérdeztek tehetős embereket és magánrepülőgépek gyártóit. Erre alapozták az új Lexus LM tervezését.
Építettek egy autót két ülés köré!
Nem világújdonság a Lexus LM, de Európában sokan felkapják még a fejüket miatta. A Toyota 2002 óta kínál Ázsiában személyautós kisbuszt Alphard, illetve Vellfire néven. 2019-ben a harmadik generációs Alphardból elkészült a Lexus-változat. Ázsiában nagy hagyománya van az egyterű modelleknek és a sofőrös autózásnak, így az LM sem vallott szégyent. Olyannyira, hogy 2023-ra már önálló modellként – a negyedik generációs Alpharddal párhuzamosan fejlesztve – született meg a második generációs LM, amely Európában is piacra kerül. Mi pedig Lengyelországban ki is próbáltuk a hamarosan itthon is elérhető autót.
Külső
Feltűnő jelenség és egyben furcsa szerzet az új Lexus LM. Egy kisbusztól nem szoktuk meg a feltűnősködést, hiszen az alapvető dobozformával nehéz kitűnni a tömegből. Ám azzal, hogy az RX-éhez hasonló óriási és egyedi hűtőmaszkot kapott, már nehezen simul be az európai forgalomba. (Kínában azért más lenne a helyzet.) Ez az orr-rész a korábbi orsó alakú Lexus-hűtőrács evolúciója szűkebb felső, szélesebb alsó résszel.
Ha közelebb megyünk, kiderül, hogy csak a sziluett hasonlít a furgonokra, az LM-en a részletek személyautósan kidolgozottak. Az ajtópanelek nem sík lemezek, hanem egy méretes ív fut végig rajtuk, a keskeny lámpák mellett krómdíszek teszik elegánsabbá a megjelenést.
Az autó képét a nagy fémfelületek, a látványra lebegő tető, az ívelt szélvédő, a szinte egybefüggő oldalsó üvegek formálják, miközben a felépítése is lapos, így az autó padlómagassága is közelebb áll a személyautókhoz, mint a kisbuszokéhoz, így beszálláskor nem kell annyira felfelé lépni.
Hosszúsága a luxusautóknál minimálisan elvártat hozza, hiszen 5125 mm-es, mellé 1890 mm széles és 1940 mm magas az új LM. Tengelytávolsága 3000 milliméteres, ami nem is olyan nagy a jó helykínálathoz. 17” vagy 19 colos felnik kerülhetnek az LM-re, amely négyféle színben választható. Nem akármilyen kerekekről van ám szó, hiszen a kisebbek üreges kialakításúak, míg a nagyobbakat rezonátorral szerelik fel, hogy kioltsák a gumiabroncsoktól érkező zajokat, pedig a gumik is speciálisak zajcsökkentési szempontból.
A csomagtérajtó motoros mozgatású, a hátsóhoz a nyitó- és zárógombokat az autó oldalán helyezték el, hogy ne kelljen hátralépdelni, míg felnyílik. Csomagtartója elég kicsi, a 7 ülésesben mindössze 110 literes, ha a hátsó kettőt felhajtjuk, akkor jut elég hely a bőröndöknek. Nem veszett el a hely, a tér a motoros mozgatású tolóajtók mögött várja az utasokat.
Belső
Kétféle utastérrel készül a Lexus LM, ezek hátul térnek el: az egyikben heten, a másikban négyen utazhatnak. Előbbiben három sorban van 2-2-2 ülés, de a harmadikban középre is tettek fejtámlát és övet, hely ettől nincs több, így maga a Lexus is 6+1 személyesnek hívja. Ugyanakkor két felnőtt a harmadik sorban is kényelmesen utazhat.
Míg a hétüléses változat egy légterű, addig a négyszemélyesben fal választja el az elöl és hátul ülőket, utóbbiaké a teljes hátsó rész. Az elválasztó felső részén nyitható-zárható üvegrész van, amely gombnyomásra egy pillanat alatt „elsötétíthető”.
Más Lexus modellekhez hasonló kialakítás fogadja a sofőrt, kényelmes, a hagyományos személyautóknál magasabbra beépített üléssel, digitális kijelzőkkel, szép kidolgozással, elegáns megjelenéssel. Mindkét első ülés elektromosan mozgatható, ám – a spórolás meglepő szintjét mutatva – az utasülés magassága nem állítható. A műszeregység 12,3 colos, a fedélzeti rendszerekhez tartozó központi képernyő 14 col képátlójú, működik rajta az Apple CarPlay és az Android Auto is. A légkondicionáló beállításához és a hifivezérléshez a Lexus megtartotta a fizikai gombokat.
További két kijelzőt is találunk, hiszen ott a head-up display, de a visszapillantó tükör is átkapcsolható a hátsó kamera képére, hogy az utasokkal teli buszban is jól láthassuk az autó mögötti forgalmat.
Mindkét változat esetében a második sor két ülésén van hangsúly, amelyek eltérő kialakításúak és elhelyezkedésűek a két változatban. A hétszemélyesben a harmadik üléssorral és a fal hiányával előrébb kerültek. Mindkét változat ledönthető és tartozik hozzájuk a kartámaszból nyitható kis asztalka és lábtámasz is.
A négyszemélyes modell ülései a repülőgépek első osztályán található székekhez hasonlóan vízszintesbe állíthatók, ággyá alakíthatóak – ezt biztonsági okból csak álló helyzetben ajánlják. Elektromosan állíthatók, fűthetőek (a lábtámasz és a könyöklők is) és szellőztethetőek és hétféle masszázsfunkciót is kínálnak az ülések.
Szintén a repülőkre emlékeztet a tetőkonzol, amelyről irányítható a klíma, a redőnyök, az ajtók, a világítás, de szellőzőket is tartalmaz. E szokásos megoldás mellett van azonban egy modernebb is. Mindkét üléshez tartozik egy-egy mobiltelefon-szerű távirányító is, amelyekről az összes kényelmi funkció vezérelhető, a hifi, a klímaberendezés, az ülésfunkciók, a belső világítás és a négyüléses modellben az árnyékolók is. Kezelhetjük a tartójukban hagyva, vagy kézbe is kaphatjuk.
De még van ennél is tovább!
Az új LM-ben olyan hangvezérlés van, amely a hátul utazók parancsaira reagál. Mikrofonokat használva azonosítja, hogy a bal vagy a jobb oldali utas beszél és az ő pozíciójához igazítja a kért változtatásokat. A négyüléses LM-ben a válaszfalba infravörös érzékelőket szereltek, amelyek figyelik az utasok és a belső tér hőmérsékletét, az autó ennek nyomán állítja be, hol milyen hűtés, fűtés kell, így a fejen, a mellkason, a combon és a lábfejen más-más hőmérsékletek állíthatók be.
A kiemelkedő komfort jegyében a hátsó rész hangulata ötféle alapbeállítás mellett gombnyomással megváltoztatható, van melegítő, megnyugtató, hűsítő-frissítő stb. is. A választás után a rendszer nemcsak a légkondicionálót állítja, de szabályozza az ülés helyzetét, az árnyékolókat, az ülésfűtést és szellőztetést és az utastér-világítást is.
Eltérő a szórakoztatórendszer a kétféle LM-variánsban. A hétüléses modell 21 hangszórós, a négyüléses 23 hangszórós Mark Levinson-audiorendszert kínál. Mindkettő nagyon jól szólt a próba alatt, amiben az autó kiemelkedő csendessége is segít.
Míg a hétüléses modell utasainak meg kell elégedniük egy, a tetőből kihajtható 14 colos képernyővel, a négyüléses LM-ben az utastér válaszfalának alsó részében gigantikus, 48” képátlójú képernyő fogad. A HD-felbontású kijelző 32:9 képaránnyal rendelkezik. Háromféle megjelenítési módot tud, köztük olyat is, amelyben a két utasnak eltérő tartalmat jelenít meg, HDMI-porton keresztül vagy akár mobilról is. Ha ketten használják kezeli, hogy két fülhallgató csatlakozzon hozzá.
Technika
Kétféle hajtáslánccal készül a Lexus LM, de mindenképpen hibrid hajtás kerül bele. Létezik az 500h és a 350h modell, ahogy az RX-nél is. Előbbiben 2,4-es turbómotor, utóbbiban 2,5-es szívó benzinmotor adja a fő hajtóerőt. Nálunk csak ez utóbbit forgalmazzák majd, két villanymotorral kiegészítve, azaz mindenképpen négykerék-hajtással, amely akár a nyomaték nyolcvan százalékát a hátsó tengelyre tudja küldeni.
Az LM 350h-ban a hibrid rendszer maximális teljesítménye 250 lóerő, csúcsnyomatéka pedig 239 Nm. Álló helyzetből 8,7 másodperc alatt képes elérni a 100-as tempót, végsebessége 190 km/óra.
Míg az ilyen jellegű kisbuszok általában haszonjárműalapokra épülnek, a Lexus a személyautókhoz fejlesztett GA-K platformját használja, jelentősen megerősítve. Ezzel alacsonyabb súlypontot és nagyobb merevséget értek el, az ajtókat viszont alumíniumból készítették, így 18,5 kilót tudtak megspórolni. Erre szükség is volt, mert a sok merevítéssel és töméntelen szigeteléssel az autó tömege 2,2 tonnára hízott.
Felfüggesztésében elöl MacPherson rugóstagok, hátul pedig kettős keresztlengőkaros megoldás található, amelyek mellé adaptív lengéscsillapítást társítottak, ugyanakkor a fékrendszer és a hajtás is besegít a komfortba. Mozgásszabályozó rendszer akadályozza meg a karosszéria fékezés közbeni billenését és dőlését a fékerő elosztásának és a nyomatékleadás módosításával, de megállásokkor is kisimítja a bódé mozgását. Így nem fordulhat elő, hogy a VIP-utasok bólintva érkezzenek meg a vörös szőnyeg elé.
Számos biztonsági és vezetéstámogató rendszer segítheti a sofőrt, amelyek képesek aktívan részt venni a kormányzásban, a fékezésben és a hajtásban, hogy elkerüljenek egy esetleges balesetet vagy csökkentsék annak súlyosságát. Ha a vezetővel gond lenne, az autó képes önállóan megállni és segítséget hívni. Vészhelyzeti kormányasszisztens, adaptív sebességtartó automatika, éberségfigyelő, sávváltást támogató asszisztens, első keresztirányú forgalomfigyelő is kerülhet bele.
Vezetés
Egy luxusautónál mindig az az érzésünk, hogy a külvilág kívül marad és ez itt is megvan a hátsó részen. Rendkívül csendes az autó, míg a vezetőülésben hallhatjuk a motor hangját, hátul ilyen „élmény” nincs. Ám nem akármilyen a csend, hanem szabályozott. Mint a Lexus elárulta, olyan csendet akartak, ami természetes és nem okozza egy hangszigetelt szoba kényelmetlenségét, ezért vannak hangok, amelyek ráadásul lekövetik a jármű sebességét.
Amellett, hogy sokféle megoldást alkalmaznak a zajszigetelésre és elnyelésre, mikrofonokkal figyelik az utasteret és egy aktív rendszer ellenfázisú hanghullámokkal csökkenti az alacsony frekvenciájú zajokat. Csendben beszélgetve is értettük a másik mondandóját – itt nem túlzás a guruló nappali vagy iroda kifejezés.
Olvashatsz, telefonálhatsz, indíthatsz videókonferenciát vagy aludhatsz, egy fotelben ülve vagy heverve, miközben eljutsz az úti célodhoz. A forgalom, a dugó, az idő nem zavar meg. Valóban megvan a repülők első osztályának hangulata.
Meglepő a Lexus LM vezetése. A mérete nem hoz új kihívást, hiszen a luxusautók legalább ilyen hosszúak és szélesek, de az igen, hogy nem kisbuszként viselkedik. Van egy kis hajózó ringatózása, de egyébként nagyon kifinomultan mozog.
A futómű eltünteti az úthibákat, csak egy tompa puffanás jelzi, hogy nem tökéletes az út. Negyvennel könnyedén lép át a fekvőrendőrökön. Ha sietős lenne a dolgunk, akkor sem jön zavarba, kis oldaldőléssel fordul a gyorsabb kanyarokban, miközben stabilan tartja a kijelölt ívet.
De ahogy a Lexus több modellje, ez sem szereti, ha hajtják, sokkal inkább a suhanást kedveli. Ilyenkor kidomborodik, hogy milyen finoman működik a hajtása. Motorteljesítménye az épp elég kategóriába tartozik, rohanni nem lehet vele, de elég dinamikát ad autópályás gyorsításokhoz is.
Meglepetés volt a kormányzása, amely nincs túlszínezve, ad némi visszajelzést és kellően direkt, amivel a LM fordulékony városban is. Féke a villamos rásegítéssel kissé nyúlós, szokni kell.
Többféle vezetési módot kínál a kocsi, így Ecóban takarékosabb, Sport módban a hajtáslánc, a kormányzás és a felfüggesztés is picit élesebbre vált.
Költségek
Nincs túlbonyolítva a Lexus LM kínálata. Kétféle modell létezik, a 7 üléses Luxury és a négyszemélyes Supreme. Előbbit 46.900.000 forintért lehet megrendelni, míg a csúcsmodell tízmillióval többe, 56.900.000 forintba kerül, amivel jelenleg a Lexus legdrágább modellje.
Majd hatvanmillió egy kisbuszért? Bizony. És úgy tűnik, van is rá kereslet, mivel mostanra már 20 darabra van megrendelés, így az importőr tervei szerint 50-et el is adnak belőle idén. A vevők között van olyan, aki a családját, az unokáit szeretné vinni benne, vannak cégek, akik dolgozóik utazása során használnák, de olyan szupergazdagok is, akik csak hátul fognak utazni. Sőt, mint a Lexusnál elárulták, a vásárlók fele utasként használja majd az LM-et.
Utóbbi vevők számára ez vélhetően kategóriaváltást is jelent, hiszen az LM-nek a kisbuszok között nem nagyon van konkurense. Vannak személyszállító furgonok, de azok a haszonjárműalap és belső kialakításuk miatt nem tudják ezt a komfortot nyújtani, még a Multivan sem.
Lexus LM és vetélytársai – listaár, forint | |
---|---|
Mercedes-Benz V 300 d, 9G-TRONIC (237 LE) | 28 691 078 |
Volkswagen Multivan HT Plug-In-Hybrid (204 LE) | 31 300 000 |
Lexus LM 350h Luxury (250 LE) | 46 900 000 |
Lexus LM 350h Supreme (250 LE) | 56 900 000 |
Értékelés
Egy Lexus vezetési tulajdonságait kínálja a sofőrnek az új LM, miközben a hagyományos autókban ismeretlen módon a Maybach, a Bentley, a Rolls-Royce modellek komfortját ajánlja a második sorban utazóknak.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|