„Összességében trendfordulót látunk jelenleg” – állítja Szeder Attila, a Használtautó.hu értékesítési vezetője arra a több százezer apróhirdetésre alapozva kijelentését, amit idén őszig feladtak a legnagyobb hazai autós oldalon. Januártól szeptemberig minimálisan ugyan, de egy százalékkal csökkent az összes meghirdetett autó átlagára.
Ezt az egyszázalékos idei csökkenést onnan érdemes nézni, hogy 2021-ben és 2022-ben együttesen 50 százaléknál is nagyobb mértékben emelkedett az évi egymillió apróhirdetést befogadó Használtauto.hu-n az eladásra kínált személyautók átlagára. Az emelkedés tehát rendkívüli és töretlen volt a 2023 előtti esztendőkben.
„A kínálat vezérli a hazai használtautó-piacot, a kereskedők ezért minden eszközt bevetnek, hogy becsábítsák magukhoz a vevőket. Újra megjelentek a kedvezményes ajánlatok és a „készletkisöprő” akciók” – mondja Szeder.
Az év első nyolc hónapját nézve 4 576 089 forint az átlagára a Használtautó.hu-n eladásra kínált összes személyautónak.
Ugyanezen az oldalon egész éves átlagárat nézve mindössze 2 789 710 forint volt ez a szám 2020-ban. A következő esztendőben ugrott a legnagyobbat az összeg, 3 989 114 forintra emelkedett 2021-ben az átlagár, és tavaly is jelentősen növekedett.
Mi történik a használtautó-piacon?
Először is a két legnagyobb használt autós oldalon egyaránt gyarapodott a feladott hirdetések száma idén. Kérdésünkre, hogy milyen változásokat lát a JóAutók.hu a hazai piacon az elmúlt hónapokban, Halász Bertalan ügyvezető így válaszolt.
„Az elmúlt fél évben a visszafogott kereslet miatt a forgalom érezhetően elmaradt a 2022 első félévében tapasztalt szinttől. És bár a legutóbbi két hónap adatai lassú élénkülést mutatnak, továbbra is jelen vannak az akadályozó tényezők: a lakossági reálkeresetek szintje egyelőre nem tudott nőni a csak nehezen enyhülő infláció miatt, és a magas kamatok továbbra is visszafogják a részben hitelből finanszírozott vásárlásokat. Egyelőre a használtautó-import és újautó-eladások is beragadtak egy viszonylag alacsony, havi 9-9 ezres szinten, ami közvetett módon szintén visszafogja a hazai használtautó-piac aktivitását.”
Mi is többször írtunk róla, hogy korábban villámgyorsan el lehetett adni a fiatal, keveset futott autókat, „de ez immár nem egyértelmű, nagyban függ az árazástól, és nem ritka a komoly alku a vevők részéről. Ezeknek az autóknak az eladói a korábbinál rosszabb pozícióba kerültek, mivel az új prémiumkategóriás autók esetében is jelentős árengedmények vannak a piacon” – mondja a JóAutók.hu ügyvezetője.
Mennyi a legnépszerűbb modellek átlagára most?
Miközben a drágább prémiumautók áraiból jellemzően vastagon lehet alkudni, a tömegek által használt Suzukik, Opelek, Fordok és Volkswagenek népszerű modelljeinél idén is emelkedett a meghirdetett járművek átlagára.
Az útjainkon legnagyobb számban használt személyautók közül a legmagasabb árfekvésű VW Passatnál látjuk a legszerényebb árváltozást, ezzel szemben a legolcsóbb Suzuki Swiftek, valamint a Ford Focusok drágulása egészen látványos idén is a Használtautó.hu átlagait nézve.
Csak hogy még látványosabb legyen a változás, a jobb szélső hasábba odaraktuk a modellek 2020-as hazai átlagárát, szintén a vezető hirdetési oldal számait használva.
2023 (átlagár, forint) | 2022 (átlagár, forint) | 2020 (átlagár, forint) | |
Opel Astra | 1 674 211 | 1 527 612 | 1 291 360 |
Volkswagen Golf | 2 894 795 | 2 447 113 | 1 618 456 |
Ford Focus | 2 593 067 | 1 928 721 | 1 568 393 |
Suzuki Swift | 1 110 150 | 884 323 | 641 154 |
Volkswagen Passat | 3 521 016 | 3 465 557 | 2 255 275 |
A piacon jelen lévő és új gazdára váró személyautók száma is alátámasztja a német prémiumokat behordó nepperek mostani nehéz pozícióját. A Használtautó.hu-n az év első nyolc hónapjában meghirdetett személyautók márkákra bontott ötös toplistáján ugyanis ott van belőlük kettő, vagyis erősen felülreprezentáltak a piacon ahhoz képest, ahol elhelyezkednek ezek a brandek a forgalomban lévők darabszámához képest.
Így fest idén a kínálati sorrend: Volkswagen, Opel, Ford, BMW és Mercedes-Benz.
Folytatódik az őrület az elektromosoknál. Csak most éppen fordítva
Két éve simán előfordult egy pár éves BMW i3-nál, hogy vevője néhány hónap után akár 1-1,5 milliós többlettel továbbadhatta az akkor már valamivel idősebb és magasabb futásteljesítményű villanyautóját, mint amennyiért ő vette használtan. Akkoriban úgy fogalmazott a Vezessnek egy külföldről évi szinten több száz autót behordó kereskedő, hogy le sem tudja pakoltatni az elektromosokat a trélerről, már el is kapkodták őket. A nepperek azóta is lendületesen hordják át a nyugati határon a villanyautókat, csak közben megváltozott a világ idehaza.
„Tavalyhoz képest 73 százalékos növekedést tapasztalunk a villanyautó-hirdetésekben. A vásárlási szándékot továbbra is nagyban befolyásolja az a logisztikai és anyagi dilemma, hogy a megvásárolt villanyautót mikor, mennyi idő alatt és milyen áron tudják majd tölteni. Továbbá a villanyautó-vásárlás során felmerül az elérhető támogatások kérdése és az otthoni napelemrendszer lehetősége is mint bizonytalanságot okozó tényezők” – mondja tapasztalatairól Szeder Attila.
Halász Bertalan szerint a kereskedők a rajtuk ragadt villanyautókon gyakran magas veszteségeket könyvelnek el manapság. Az új elektromosok világában lejátszódó jelenségek is hatással vannak természetesen a használtak piacára, itt „szinte minden gyártónál megjelentek a nagy árengedmények. A vásárlók pedig kivárnak. Egy részük már túl magasnak tartja az árazást, a másik részük az új technológia megjelenését és elterjedését várja (szilárdtest-akkumulátor). Emellett a vásárlás előtt állókat elbizonytalaníthatja a hazai kormányzat bizonytalan napelem- és zöldenergia-programja. Továbbá már nem nagyon van olyan nyilvános töltő, amelyért nem kell fizetni” – fogalmaz a JóAutók.hu ügyvezetője.
Mindez látszik az árakon is, bőven az átlagos egy százalékot meghaladó az átlag visszaesése a Használtautó.hu hirdetéseit nézve.
Átlagár, forint | |
2023 | 13 256 940 |
2022 | 15 038 071 |
2021 | 14 165 479 |
2020 | 11 045 907 |
Ugyanennél az oldalnál a meghirdetett modellek darabszáma szerinti sorrendben ennyi idén az átlagár.
Átlagár, forint | |
Nissan Leaf | 7 806 674 |
BMW i3 | 9 646 911 |
Renault Zoé | 6 349 695 |
Tesla Model 3 | 15 537 249 |
Tesla Model S | 17 435 810 |
A legolcsóbbnak számító, egyben legkisebb Renault Zoé átlagára is bő ötszöröse a vele nagyjából azonos méretkategóriába sorolható Suzuki Swiftének. Rögtön tegyük hozzá, a használt Zoék átlagéletkora sokkal alacsonyabb a Swifteknél.
Ami rossz a villanyautókat széles választékban kínáló kereskedőknek, az jó lehet a vásárlóknak. Amennyiben rendeződik az ország gazdasági helyzete, rengeteg használt villanyautóból válogathatnak azok, akik – akár – első vagy második autónak közvetlen károsanyag-kibocsátás nélküli, zöld rendszámos (szinte az egész országban ingyenes parkolás), adómentes személyautót szeretnének.
Mi várható az elkövetkező fél évben?
Visszatérve a használtautó-piac egészére, komolyabb változást nem remélnek az általunk megkeresett szakértők. „Az év végéhez közeledve a stagnálás, illetve egy kisebb visszaesés a legvalószínűbb ebben a szegmensben. A kereslet felfutását akadályozó korlátok ugyanis egyelőre továbbra is érvényesülnek. Kínálati oldalon az látszik, hogy Európában nem számottevő az autópiac visszaesése, így az árak nem csökkentek, miközben a forint árfolyama kiszámíthatatlanná vált. Így a korábban importból forgalmazó autókereskedők is nagyobb arányban szerzik be hazai forrásból az autókat.
A következő fél évben jelentős változás az átlagárakban nem várható, év végére az éves inflációtól elmaradó árváltozásra számítunk. Kínálati piacot látunk ezekben a hónapokban, akárcsak az ingatlanpiacon” – mondja Halász Bertalan, a JóAutók.hu ügyvezetője.