Néhány éve bűnözők csapolták meg a NATO egyik vezetékrendszerét, a nagy mennyiségben ellopott kerozint mit sem sejtő autósoknak értékesítették benzinkutakon – erősítette meg kedden az észak-atlanti szövetség egyik szóvivője.

A dpa német hírügynökségnek nyilatkozva az illetékes elmondta, hogy az esetre még 2019 júniusában derült fény. A tolvajok a belga-francia határ közelében egy mezőn csapolták meg a vezetékrendszert.

Mint mondta, mintegy 800 ezer liter repülőgép-üzemanyagnak veszett nyoma.Az ügyben indult nagyszabású nyomozásról elsőként az olaszországi Rimini pénzügyőrsége számolt be a napokban. Az olasz hatóság szerint három vállalkozó vezette helyi banda hozta Olaszországba a lopott kerozint, amelyet benzinnel, illetve dízelolajjal vegyítve illegálisan értékesített benzinkutakon. Több tucat közvetítőt is sikerült leleplezni, akik különböző olasz régiókba adták el a kerozint. Az olasz pénzügyőrség a NATO-tól eltérően 900 ezer liter lopott kerozint említett. A hatóságok több millió euró összegben foglaltak le vagyontárgyakat a nyomozás során. Egyelőre nem tudni, hogy járművekben keletkeztek-e károk.

Kerozint az autóba?

A benzin könnyedén elpárolog, tisztán és gyorsan ég. Ezzel ellentétben a kerozin kevésbé finomított, forráspontja magasabb, így magasabb hőfokon ég, mint a benzin, így a blokk sokkal nagyobb igénybevételnek van kitéve és az égő kerozin korommal tölti meg a tüzelőanyag-rendszert. Ezek egy idő után kinyírják a hagyományos autómotorokat, még akkor is, ha benzinnel keverve kerülnek a tankba. A másik gond az, amit már korábban említettünk, hogy a kerozin nem párolog úgy, mint a benzin, így a hidegindítás problémás lehet (a gyújtógyertyának nincs mit belobbantani, nem úgy, mint a benzingőzt). Így ha tisztán kerozint tankolunk egy benzines autóba, az nem fog beindulni.

Vannak katonai és mezőgazdasági járművek, amelyek kerozinnal üzemelnek, de ezeknél egy benzines rendszer indítja a gyújtást és az előmelegítést, ezután vált át a motor kerozintüzelésre.

Dízelmotorok esetében szintén a gyulladás a kulcspont, ugyanis a kerozin nem fog meggyulladni a légsűrítés hatására keletkezett hőtől, ellenben a dízelüzemanyaggal, így szintén nem indul be az autó.

Az ügy különösen kényes voltát az adja, hogy a megcsapolt Közép-európai Vezetékrendszer (CEPS) fontos elemét alkotja a NATO védelmi rendszerének. A hálózat Belgium, Németország, Franciaország, Luxemburg és Hollandia területén terül el és arra szánták, hogy bármely pillanatban fedezni lehessen a szövetség üzemanyagok iránti igényét. A vezetékrendszer ebből a célból egyebek között légitámaszpontokat kapcsol össze tározókkal, szivattyúállomásokkal, valamint betáplálási pontokkal.

A működési költségek alacsonyan tartása és a vezetékrendszer folyamatos használata érdekében a hálózatot nagymértékben igénybe veszik nem katonai célú kerozin tárolására, illetve szállítására. Így a vezetékrendszer egyebek között kiszolgálja Brüsszel, Amszterdam, Frankfurt, Luxemburg és Zürich polgári repülőtereit is.