A héten a Vezess is beszámolt róla, hogy egy minisztériumi tervezet értelmében elveszíthetik a zöld rendszámot – és annak számos előnyét – a plug-in hibrid hajtású autók tulajdonosai Magyarországon. A változás a már kiadott azonosítókat is érintené, vagyis az a júliusig kiadott 74 ezerből kapásból 33 ezer zöld rendszámot.
Finomítana ezen az elképzelésen a Magyar Elektromobilitási és Technológiai Egyesült (Emotech), mely egyetért azzal, hogy szigorítsák a zöld rendszámra jogosult járművek körét, ugyanakkor azt javasolja, hogy a
a zöld rendszámok korlátozását ne visszamenőlegesen vezessék be.
Az egyesült szerint minimum 1-2 éves felkészülési időt kell biztosítani, amennyiben a jelenlegi tulajdonosokat is érintené a készülő jogszabály-módosítás, és közben megtartanák a zöld rendszámot. Azt ugyanakkor beismeri az Emotech, hogy léteznek olyan a plug-in hibrid autók, amiket 3,0 literes motorral szereltek, vagy a a teljesítményük eléri akár a 700 lóerőt, miközben a jogszabályban meghatározott 25 kilométert épphogy képesek tisztán elektromos hajtással teljesíteni, ami az esetükben indokolatlanná teszi, hogy zöld rendszámot kapjanak.
Azért sem ért egyet a teljes kizárással a szervezet, mert számos új generációs, konnektorról tölthető hibridmodell létezik, ami 50, de akár 90 kilométeres tisztán elektromos hatótávval rendelkezik, így alapvetően tisztább közlekedést tesz lehetővé.
Az Emotech a zöld rendszámra való jogosultságot a következő feltételekhez kötné:
- emeljék 25-ről 50 kilométerre az elektromos üzemmódban megtehető hatótávot,
- a szén-dioxid-kibocsátás felső határértéke 50-60 gramm legyen,
Az egyesület álláspontja szerint járható út lehetne a teljesítmény és a belső égésű motor lökettérfogatának korlátozása, 200-250 lóerőben, illetve 2000 cm3-ben, míg a saját tömegre vonatkozóan 2 tonnában lehetne meghúzni egy felső határt.
Abból a szempontból is jelentősége van a zöld rendszámnak, hogy az arra jogosult gépjárművek mentesülnek a regisztrációs adó, a gépjárműadó, valamint a cégautóadó alól, vagyonszerzési illetéket sem kell utánuk fizetni, továbbá számos településen még mindig él az ingyenes parkolás lehetősége.
Zöld rendszám: Igen a szigorításra, nem a teljes kizárásra. Javaslatok a jogosultsági kör szűkítésére. Évek óta...
Közzétette: Magyar Elektromobilitási és Technológiai Egyesület - Emotech – 2023. október 6., péntek