A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) a múlt héten jelentette be, hogy a pályázók közül alkalmasnak találta a General Motorshoz tartozó Cadillackel partnerségben jelentkező amerikai Andretitt a Forma-1-be való 2025-ös vagy ’26-os beszállásra.
Ez ugyanakkor nem jelenti azt, hogy az Andretti biztosan ott lesz a rajtrácson, ugyanis a csapatnak még meg kell egyeznie a Forma-1-gyel is, elsősorban pénzügyi kérdésekről, miközben a jelenlegi csapatok folyamatosan ellenzik a bővítést, leginkább azért, mert a sportág bevételeiből kisebb rész jutna nekik a torta többfelé vágásával.
Az FIA elnöke, Mohamed bin Szulajm a hétvégi Katari Nagydíjon beszélt a furcsa helyzetről.
„Nem lesz könnyű nemet mondani egy olyan csapatnak, amely már zöld utat kapott az FIA-tól” – idézte a Reuters. „Az F1-nek könyörögnie kéne az autógyártóknak, hogy jöjjenek. Nem mondhatunk nemet. Ha azt kérdezik, mi az álmom, az, hogy mind a 12 helyet feltöltsük csapatokkal, hogy legyen egy gyári támogatású amerikai csapatunk, valamint egy amerikai versenyzőnk. Aztán pedig talán ugyanez Kínát illetően.”
A most aktív csapatok – értelemszerűen – csak úgy látnának szívesen új belépőt, ha az valamelyik létező alakulatot venné át, ahogy az Audi is teszi a Sauberrel 2026-ra. Az FIA-elnök szerint ez rossz irány.
„Nem kényszeríthetjük arra az Andrettit/GM-et, hogy vegyen egy csapatot, mert akadna eladó. Neveket nem fogok mondani, de voltak, akik nálam lobbiztak, hogy győzzem meg erről a GM-et. De nem ez a munkám, nem erre választottak, én nem fogok kupeckedni.”
Az újabb, 11. csapat ellen felhozott érv az is, hogy bizonyos pályákon, Monacóban, Zandvoortban nincs elég hely a bokszutcában. Szulajmnak erre is van válasza:
„A szabályok 12 csapatot engedélyeznek. Egyes csapatok azzal jönnek, hogy jaj, túl tömött lesz a bokszutca. Jelenleg is ott van egy hollywoodi istálló…” – utalt gúnyosan a Lewis Hamilton és Brad Pitt bábáskodása alatt készülő Forma-1-es játékfilmre, melynek forgatásához külön garázst, autókat kap a stáb.
„A pályáknak kell elegendő helyet biztosítaniuk 12 csapat számára. És amúgy szerintem futamokból van túl sok, nem csapatokból. Több csapat kéne, kevesebb futam. Értem én, hogy a csapatok a tortaszeleteik miatt aggódnak, de nekünk más dolgokkal kell foglalkoznunk.”
„Az FIA nem szolgáltató, mi vagyunk a Forma-1 jogtulajdonosa. Bérbe adtuk, de mi vagyunk a főbérlők, ezt tiszteletben kellene tartani. Nem célom sarokba szorítani, kínos helyzetbe hozni a Libertyt vagy a Forma-1 vezetését, az én dolgom az F1 szellemének óvása” – summázott az elnök.