Kevesebb új Honda Jazz (és kevesebb CR-V vagy kevesebb HR-V) állt forgalomba, mint új Porsche 911 az év első felében Magyarországon – ez azért elég meglepő kijelentés, pedig maga a színtiszta valóság. Autós lapként nem megyünk bele társadalmi folyamatok elemzésébe, pláne a politika vadhajtásainak metszegetésébe, összeállításunkban csupán megmutatunk olyan évtizedeken át megkerülhetetlenül népszerű autókat piacra dobó márkákat, amelyek mára a modellpalettáját szépen gyarapító, közben azért továbbra is drága luxusmárkaként csillogó Porsche értékesítési számai mögé szorultak.
Ha jóindulatúan közelítünk a jelenséghez, felüthetjük úgy is összeállításunkat, hogy ha ritkább – és jóval olcsóbb – autót akarsz újonnan a stuttgarti brand termékeinél, ezeknek a cégeknek válogass a kínálatából. Ráadásul szinte mindegyikhez köthető egyfajta vélt vagy valós szexi varázs. Szerethető (vagy egykor igen sokra tartott) márkák következnek, amelyeket kár lenne elveszíteni.
Honda
Globálisan továbbra is nagypályás a japán márka, ezért is szomorú jelenség, hogy az Európai Unió már nem igazán érdekli őket, legalábbis nagyon úgy néz ki a helyzet. Az ACEA szerint immár csak 10 446 új személyautót értékesítettek az unióban az év első felében, ami 41,7 százalékos csökkenés az előző év azonos időszakához képest.
Nálunk még látványosabb a visszaesés a Datahouse statisztikái szerint: mindösszesen 243 új autó állt forgalomba január elejétől június végéig, ez egészen sokkoló, 57,81 százalékos zuhanás, amivel a magyarországi márkalistán már csak a 27-ik hely az övék. A Porsche a 26-ik. Soha korábban nem volt még mögöttük a Honda. Itt jegyezzük meg, hogy az országban mindössze egy szem Porsche-szalon működik, ahonnan szó szerint naponta gördülnek ki a méregdrága új kocsik.
Civicből 92-re került magyar rendszám, Jazz-ből 68-ra, CR-V-ből 64-re, HR-V-ből 44-re. Számaik alapján ritka rétegmodellnek is nevezhetnénk őket.
Alfa Romeo
Mindösszesen három modellből áll a megingathatatlan rajongótáborral rendelkező olasz márka kínálata. Nagy levegő, Ferrariból kétszer ennyi van, Maseratiból is több. Semleges nézelődőként is fájdalmas látni, hogy ennyire látványosan nem akar mit kezdeni vele a tulajdonosa. Vagy ennyire nem tud.
Már eleve méretes késéssel csatlakozva a SUV-őrülethez 2017 elején mutatták be a Stelviót, amiről ezt írtuk egykor: „Ez lesz a márka megmentője? Rengeteg új autójukról mondták már! Felveszi a versenyt a német prémiumokkal? Hagyjuk már az olaszos nagyotmondást, ragazzi! Ez az Alfa hosszú távon is megbízható lesz? Meglátjuk!”
Manapság már tudjuk, hogy megmentés helyett csendes vegetálás jellemzi inkább a márkát, ugyan valóban a Stelvio áll az értékesítési listájuk elején, de ez konkrétan 50 darabot jelent nálunk. Cayenne-ből 112-t vittek haza honfitársaink ugyanabban az időben, Macanból 78-at. A vadonatúj Tonale-ból 32-t, és a még mindig szép Giuliából 27-et.
Jeep
Ugyanaz a cégcsoport (Stellantis), bármennyire is furcsán hangzik, manapság gyakorlatilag a Jeep testvérmárkája az Alfának. Igaz, házasság útján született rokonság ez, nem vérségi kötelék.
A Jeep piacfelforgató tömegtermékének szánt Renegade 112 forgalomba helyezéssel idén sem forgatott fel semmit, most ugye a számos alkatrészének felhasználásával készült Tonale kapcsán kérdezik sokan: ez menti meg az Alfát?
Ezt nem kell megkérdezni a Jeepről, amely – most már kijelenthető – nem lett tömegmárka, talán nem is kellene erőltetni divat-SUV-ok piacra dobását. Neki jól állna a rétegmárkaimázs, ami a számokból eleve következik: 216 forgalomba helyezés (–41,6 százalék) hét hónap alatt.
Mitsubishi
Nagyon komoly, egyértelműen viszonyítási pontnak számító, igen erős modellekkel rendelkezett egykor a japán márka. A negyven fölötti autósok már sorolhatják is: ilyen volt a kiskocsik között a Colt, a középkategóriában a Galant, a terepjárók között a Pajero.
Ugyan a rali egyik királyaként a Lancer is próbálkozott pénzzé tenni a sportsikereket, de komoly rajongótábora nála inkább az EVO különféle generációinak volt (és talán még van is).
Ma már nincs Magyarországon Galant, Pajero és Lancer se, van ASX, Eclipse Cross és Space Star. Azért most is fel tud mutatni valami egyedit a márka, amivel talán lehetne kezdeni ezt-azt: az ország legolcsóbb új személyautóját náluk találni.
Így mutatnak a hárommodelles kínálat számai nálunk. Space Starból 87-et értékesítettek, ASX-ből 25-öt, Eclipse Crossból 14-et.
Subaru
Szexi márka igazán egyedi karakterrel – mások a karjukat adnák, ha ilyet lehetne róluk mondani. A legtöbb autómárkáról egyáltalán nem lehet, mégis sikeresek és sok autót értékesítenek enélkül is, miközben felkapjuk a fejünket, ha egy kék színű, szpojleres Subaru elpöfög mellettünk.
A bizsergetően hangzó Impreza nevet sajnos hiába keressük a Datahouse adatbázisában, 2023 őszén így néznek ki a számaik. XV-ből 17 állt forgalomba.
Ha ritkább új autót akarsz a Porschéknál sokkal olcsóbban, a Subaru márka is megfelel e két kritériumnak. Ahogy a többi is a cikkünkben, de melyikért fáj a legjobban a szíved? Vagy másként kérdezve: Melyiknek a szalonjából vinnél haza valami vadiújat a legszívesebben?
Szavazz!