Hollandia az egyik legnagyobb elektromosbusz-piacnak számít Európában. Nem csoda, hogy több gyártó is törekszik arra, hogy meghódítsa az ottani üzemeltetők szívét. Ezen a piacon a kínai BYD már évek óta jelen van, ráadásul nem kis darabszámokkal, az Ebusco viszont a hazai pálya és a legújabb fejlesztések révén egyre nagyobb figyelemhez jut. A kiélezett verseny olyan városi buszokat eredményezett, amelyek kiemelkedően sokat tudnak elmenni egy töltéssel.
Kompozit buszok Hollandiából
Az Ebusco 3.0 szóló (cikk nyitókép) és csuklós változatban készül. Az első példányokat nyár elején szállították le Hollandiában a Transdevnek. Érdekessége, hogy akár 700 kilométert is meg tud tenni egy feltöltéssel, ami kiemelkedő értéknek számít. Városi buszoknál aligha lehet ilyen értékeket olvasni, még akkor sem, ha egyébként a városi buszok nagyot léptek előre az elmúlt 3-4 évben a hatótáv terén. Minek köszönhető ez az érték? A siker kulcsa elsősorban a könnyűszerkezetes, kompozit építési mód. Ez rendkívül alacsony önsúlyt eredményez. A szóló változat 9950, míg a csuklós 14 900 kilogrammos önsúllyal büszkélkedhet.
Mindkét változat lítium-vas-foszfát akkumulátorcsomaggal készül és a megrendelők a saját igényeik alapján választhatják ki, hogy mekkora kapacitásra tartanak igényt. A modellcsalád brosúrája szerint 250, 350 vagy 500 kWh kapacitású akkumulátorcsomaggal választhatók ezek a buszok. Értelemszerűen a korábban említett, legnagyobb hatótáv a legnagyobb akkumulátorkapacitás során érhető el.
A könnyűszerkezetes építésnek nem csak a hatótávban megmutatkozó előnyei vannak. Az ily módon elkészített karosszéria ugyanis nagy ellenálló képességgel rendelkezik az oldalirányú ütközéssel szemben, mindemellett feleslegessé teszi a második és a harmadik tengelyeknél a dupla abroncsok alkalmazását. Az Ebusco szerint továbbá ezeknek a buszoknak a teljes életciklusa elérheti a 25 évet. Vannak azonban hátrányai is, ezek közé tartozik, hogy egy esetleges balesetből származó szerkezeti sérülés esetén nehezebb és költségesebb javítani. Ráadásul az ilyen technológiát alkalmazó busz eleve drágább az acélvázas autóbuszoknál.
Aksik a padlóban
Éppen ezért könnyen lehet, hogy a BYD jó időben mutatta be teljesen új elektromos városi autóbuszát, az eBus B12-t. Az újdonságról a brüsszeli Busworldon rántották le a leplet. A 12,1 méter hosszú autóbusz a BYD városi buszok új generációját képviseli, mivel olyan alvázra készül, amelynek a padlójába vannak beépítve az akkumulátorok. A kínai gyártó saját fejlesztésű lítium-vasfoszfát (LFP) akkumulátorcsomagjait adott esetben cserélni is könnyebb, mert a kocsitest alján található védőburkolat eltávolításával ki lehet őket csavarozni.
Az aksik padlóban történő eltüntetése nem új keletű megoldás, hiszen a VDL is alkalmazza ezt. Egyértelmű előnye, hogy alacsonyabb lesz a busz, mivel nem kell az energiatároló csomagokat a tetőre tenni. Az eBus B12 3,2 méter magas és a holland versenytárshoz hasonlóan maximum 500 kWh kapacitású akkumulátorkapacitással rendelkezhet. Hajtásáról a BYD által fejlesztett e-tengely gondoskodik, amelyben két darab hajtű tekercselésű, egyenként 150 kW teljesítményű kerékagymotor dolgozik. Ez elegendő teljesítményt nyújt a 20 tonna össztömegű, 105 utas szállítására alkalmas busz mozgatására. Az első tengely azért még ZF-gyártmány és független felfüggesztéssel bír, ami kellemesebb menetkomfortot eredményez.
A BYD újdonsága az Ebusco 3.0-val megegyező, rendkívül alacsony, 0,65 kWh/km fogyasztással büszkélkedhet. Ez feltöltéssel legalább 600 kilométert tud megtenni, ami egy acélvázas autóbusztól egyáltalán nem rossz érték. Sőt. Az igazsághoz hozzátartozik természetesen, hogy azért ebben a buszban is van egy kis kompozit, mivel a tetőszerkezet ebből az anyagból készül. Bár nem kötelező, de az eBus 12 teljesíti az R66 borulásvédelmi előírásokat, el van látva megfelelő vezetővédelemmel (R29-es szabvány), illetve elülső aláfutás elleni védelemmel is rendelkezik (R93 szabvány).
A sofőr munkáját több vezetéstámogató rendszer segíti, ezek közé tartozik többek között a sávelhagyásra való figyelmeztetés (LDWS), az ütközésre figyelmeztető rendszer (FCW), a gyalogos és biciklis védelmi rendszer (PCW), a holttérfigyelő asszisztens (BSM) a táblafelismerés (TSR), illetve az Alcolock, ami megakadályozza, hogy valaki ittasan vezesse az autóbuszt. Az eBus 12 200 kW teljesítményű DC töltővel, valamint maximum 500 kW teljesítményű pantográfos töltővel is tölthető. Utóbbival mindössze 10 perc alatt elvégezhető ez a művelet.
Jól látszik tehát, hogy a 600-700 kilométeres hatótáv már egyáltalán nem elérhetetlen a városi autóbuszoknál. Az Ebusco és BYD két eltérő utat választott, hogy elérje ezt az álomhatárt, végül pedig majd az üzemeltetők fogják eldönteni, hogy az acélvázas, vagy inkább a kompozit autóbuszokhoz ragaszkodnak-e jobban. Annyi biztos, hogy hatótáv terén aligha akadhatnak legyőzőkre ezek az autóbuszok.