A három cég nem öncélúan fejlesztget úgynevezett „szuperkamionokat”. Az, hogy most már mindegyiknek van egy-egy SuperTruckja, az annak köszönhető, hogy részt vesznek az USA Energiaügyi Minisztériumának „SuperTruck 2” elnevezésű programjában, amelynek az a célja, hogy a 2009-es szinthez képest 100 százalékkal javítsák a távolsági áruszállításban részt vevő kamionok hatékonyságát.
A Volvo Trucks most azt állítja magáról, hogy nemcsak hogy teljesítette a DOE előírást, hanem a várakozások fölött teljesített, és mintegy 134 százalékkal sikerült növelnie az áruszállítás hatékonyságát. Az újdonságot hivatalosan az Austinban megrendezett Amerikai Teherfuvarozási Szövetség konferenciáján és kiállításán láthatta elsőként a nagyközönség.
„A DOE SuperTruck programban való részvétel kivételes lehetőségeket tartogat számunkra, hogy kipróbáljuk, melyek azok a megoldások, amelyek átültethetők a nehézkategóriás, sorozatgyártású teherautókra, és melyek azok, amelyek nem” – jegyezte meg az újdonsággal kapcsolatban Peter Voorhoeve, a Volvo Trucks North America elnöke. Hozzátette, hogy a program minden lehetséges területen, így a problémamegoldás, az innováció és a kivitelezhetőség terén komoly kihívások elé állította a szakembereket. Több, a SuperTruck 2-n alkalmazott megoldás megváltoztathatja az áruszállítás jövőjét.
A Volvo Trucks mérnökei számos aerodinamikai módosítást hajtottak végre annak érdekében, hogy optimalizálják a jármű üzemanyag-fogyasztását. Nemcsak maga motorháztető, de a fülke teteje, valamint a kerékjárati ívek is jóval áramvonalasabbá váltak. A félpótkocsi pedig olyan oldalszoknyákat kapott, amelyek megakadályozzák, hogy a folyamatos haladás következtében a szerelvény alatt légörvények jöjjenek létre. A svéd gyártó amerikai részlege mindemellett digitális visszapillantóhoz való kamerákat helyezett el a hagyományosak helyett és ezzel legalább 4 százalékkal sikerült csökkenteni a légellenállást.
A nyerges és a pótkocsi esetében 50 százalékkal sikerült csökkenteni a légellenállást egy 2009-es Volvo csőröshöz képest. De már a korábbi, prototípus, VNL 670 fülkével rendelkező SuperTruck 1-hez képest is legalább 20 százalékkal tudták javítani ezt az értéket. Érdekesség, hogy ezt a kis pluszt a pótkocsi oldalszoknyázásával, valamint a csónakszerű hátsó kialakítással sikerült elérni.
A fejlesztések között szerepel még a súlycsökkentés. A nyerges és a félpótkocsi együttesen alig több mint 12 tonnát nyom, ami figyelemre méltó eredmény. Fontos azonban megjegyezni, hogy a Volvo Trucks ezt egy 4×2-es hajtásképletű csőrössel érte el, ami nem számít szokványosnak az USA-ban. Ott leginkább a 6×2-es vagy a 6×4-es elterjedtebb. A fülke rövidebb a szokásosnál, mindemellett alumínium alvázra épül, a hajtott tengely pedig kompozit anyagból készült. Mindemellett 19,8 colos gumiabroncsokat alkalmazott, vagyis elmondható, hogy a svéd gyártó szinte minden lehetőséget megragadott a súlycsökkentésre a csőrös esetében.
A járművet innovatív hajtásrendszerrel látták el. A SuperTruck 2-ben ugyanis a belső égésű motort 48 voltos hibrid rendszer támogatja, amelyben a villanymotor indítógenerátorként is működik. Az elektromos támogatás jobb vezetési komfortot tesz lehetővé.
„Ez a valaha volt legáramvonalasabb és leghatékonyabb Volvo teherautó, amit építettünk. Az elkészült prototípust valós körülmények között teszteltük mintegy 29,4 tonnás össztömegben. Egyes megoldásokat a mérnökeink már el is kezdtek átültetni a sorozatgyártású változatokba” – jegyezte meg az újdonsággal kapcsolatban Voorhoeve.