Egyre gyorsuló változás zajlik az autóiparban, az elmúlt évtizedekben megszokott formák tűntek el, miközben éppen zajlik a hajtástechnológia radikális átalakulása. Ma leginkább egy elektromos szabadidő-autó az, ami divatos.  Ám vannak még vásárlók, akik a hagyományos autókat szeretik, nekik szól a Mercedes-Benz E-osztály, amelynek legújabb generációja kínál benzin és dízelmotorokat, szedán és kombi karosszériát is.

Olyannyira klasszikussá alakul az E-osztály kínálata, hogy a kupé és kabrió el is tűnt belőle, azok szerepét a CLE család veszi át, amely a C-osztály hasonló modelljeit is nyugdíjazza. Megmarad ugyanakkor a kombi kissé szabadidő-autósra szabod kivitele az All-Terrain és továbbra is lesznek konnektoros hibrid hajtásláncok is.

A hatodik, ami a tizenegyedik

A most bemutatott W214-es a hatodik Mercedes, amely az E-osztály nevet viseli, Az első az 1984-től gyártott W124-es volt, de a középkategóriás Mercedes modellek története ennél jóval messzebb: 1946-ig nyúlik vissza. A márka ekkor kezdte ismét gyártani az eredetileg a világháború előtt bemutatott 170V (W136) modellt. Ezt olyan legendás típusok követték, mint a Ponton (W120), a Fecskefarkú (W110) vagy az Állólámpás (W114/115) és a klasszikus W123, a fekvőlámpás avagy zöldséges Merci. Ha tehát innen számoljuk, a W214-es a Mercedes tizenegyedik nagyautója.

Nem elektromos, nem SUV – akkor meg minek? 1

Külső

Elődjéhez képest lágyabb vonalakkal rajzolták meg a Gorden Wagener által irányított tervezők a hatodik generációs Mercedes-Benz E-osztályt. Most jobban követi az EQ modellek simára csiszolt folyami kavics formáit, miközben a klasszikus három dobozos szedán, illetve a kombi formát megőrizték.  

Minden irányban nagyobb helyet követel a világból, így 14 mm-rel (a kombi csak 4 mm) hosszabb 4949 mm, 28 mm-rel szélesebb (1880 mm) és 12 mm-rel magasabb, mint elődje, a tengelytávja 22 mm-rel nyúlánkabb, így 2960 mm. A sportos szedánok jellemzőit követi az új modell, azaz az utascella a hátsó tengely felé eltolva ül, előtte pedig hosszú motorháztető trónol.

Nem elektromos, nem SUV – akkor meg minek? 57

Érintésre bújnak elő a kilincsek

Háromféle alap változat készül az E-osztályból, így az Avantgarde, az AMG Line és az Exclusive, amelyek kívül-belül eltérő kialakítást kapnak. A leggyorsabban az Exlusive-ot lehet azonosítani, hiszen annak a klasszikus helyen, a motorháztető elején, állítva találjuk a Mercedes-Benz csillagot, míg a többin a hűtőmaszk közepén láthatjuk.  Ha ez megvan, akkor a másik kettő között legegyszerűbben hátulról tehetünk különbséget, mivel az AMG Line hátsó lökhárítóját diffúzoroptika mellett hangsúlyos kipufogó végek díszítik. Természetesen más apró díszítésekben és a keréktárcsa-kínálatban is eltérnek a modellek, hiszen míg az Avantgarde-on maximum 19, a két drágább változatra, akár 21 colos kerekek is kerülhetnek.

Nem elektromos, nem SUV – akkor meg minek? 58

Az alapmodellen és a sportos variánson is a hűtőmaszk közepén találjuk a csillagot

Olyan megoldásokkal igyekeztek különlegessé tenni az új E-osztályt, mint a karosszériába húzódó kilincsek, a kontúrfénnyel díszített hűtőmaszk, vagy a hátsó lámpák, ahol a helyzetjelzők a márka csillagát mintázzák. Alapesetben is LED-es fényszórókat kap a modell, amelyet felárért a Digital Light elnevezésűre lehet váltani, amelyben 1,3 millió kis tükröt használva szórják szét három izzó fényét, így igazítva a megvilágítást a fényviszonyokhoz, az időjáráshoz, az út vonalvezetéséhez. A szembejövőket körbevilágító rendszer arra is képes, hogy az útra vetítsen különféle jelzéseket.

Alapesetbe 540 literes a szedán, illetve 640 literes a kombi változat csomagtartója, ugyanakkor a plug-in hibrid változatoknál a csomagtér padlója alá kerülő akkumulátor csökkenti a rendelkezésre álló szabad helyet, így ott 370, illetve 460 liter használható.  A mild-hibrid motoros kombik esetében a hátsó ülések ledöntésével akár 1675 liternyi helyre lehet pakolni.

Nem elektromos, nem SUV – akkor meg minek? 59

Csillagot mintázó hátsó lámpák

Belső

Nem újdonság, hogy a kulcsot már nem kell elővennünk, hogy bejussunk az utastérbe, az viszont már igen, hogy már kulcs sem feltétlenül kell. Egyes iPhone telefonok és Apple Watch okosórákkal is nyitható és indítható az új Mercedes-Benz E-osztály.

Nem ez az egyetlen műszaki újdonság, amely valószínűleg inkább a fiatalabb generációt célozza, de az is, hogy már nemcsak két képernyő kerülhet a műszerfalra, hanem akár három, a vezető előtti 12,3 colos és a központi 14,4 colos mellett az utas elé is kérhető egy 12,3 colos (+737 ezer forint). Ha ezt megrendeli a vevő, akkor egyetlen üveglap alá kerül a központi képernyővel, egyébként viszont utóbbi kiemelkedik. A menürendszer gyors, késlekedés nélkül működik, de a hazai bemutatón még nem mélyültünk el a tudásában.

Nem elektromos, nem SUV – akkor meg minek? 60

Akár három képernyő is kerülhet a műszerfalba, olyankor az utasé és a középső egy üveg alá kerül

Menet közben a vezető nem láthatja az utas képernyőjén lévő információkat, híreket, videókat, mert ha a fedélzeti kamera azt érzékeli, hogy oda néz, akkor változtat a megjelenítésen a rendszer. Álló helyben nem ilyen szigorú a technika, az extraként 5G kapcsolatra képes infotainment rendszerre külső applikációk is telepíthetők, az Angry Birds és a TikTok a fiatalabbaknak hangzik jól, egy üzletembernek talán a Zoom vonzóbb, mert a szelfikamerát használva online meetingen is részt vehet.

Ahogy a külsőnél, úgy belül is eltér a három kivitel egymástól és itt is két lépcsőben meg tudjuk különböztetni – feltéve, hogy nem egyedi összeállításról van szó. Ha fekete a tetőkárpit, akkor AMG Line kivitelről van szó, ha világos szürke, akkor Avantgarde vagy Exclusive.

Nem elektromos, nem SUV – akkor meg minek? 61

Kényelmeből jeles a vezetőülés

Itt jön a képbe, hogy alapesetben nem zongoralakkszerű díszítés kerül a műszerfalra, hanem barna juhar vagy fekete kőrisfa. Az Avantgarde ugyanis az AMG Linehoz hasonlóan a feketét kapja, míg az Exlusive a barnát. Akik oda voltak a fényes fekete díszekért, azoknak sem kell szomorkodni, hiszen az is elérhető, de külön kérni kell. A sportos variáns eltérő kormánnyal és pedálsorral díszített.

Prémium hangulat uralkodik az utastérben, az ülések borítása és a kormány tapintása is remek, szépek a fa burkolatok is. Talán a fémszínű megoldások sokasága teszi kissé bazárivá a belsőt.

Profitált az utastér a külső méretnövekedéséből, főként a hátsó utasok örülhetnek, akiknek a korábbinál nagyobb lábtér jut. A fejtér és az belső tér szélességének növekedése minden utas számára előnyös. A rövid próba alatt annyi kiderült, hogy a vezetőülés rendkívül komfortos, hosszú utazásokra tervezték, gyors kanyarokban is megtámasztja a testet, de mindvégig azzal az érzéssel, mintha egy puha párnával támogatva tenné ezt.

Nem elektromos, nem SUV – akkor meg minek? 62

Tágas hely hátul, az ülések kagylót mintáznak

Az elöl ülőket körbe öleli a műszerfal és a középkonzol. Erre nemcsak az ajtókra is kifutó LED szalagokkal játszik rá, de a szellőzőkkel is, amelyek végig futnak a műszerfalon. Ha valaki a Thermotornic rendszert is megrendeli, akkor nemcsak a hőmérsékletet, a fújás erősségét, de a rostélyok nyitását és a befúvás szögét is állítja a rendszer. A négyzónás klíma még arra is képes, hogy GPS alapján állítsa a belső keringetést.

Még ennél is több terhet képes levenni a vállunkról az autó, például beállítható, hogy adott helyen mindig húzza le az ablakot, mert mondjuk ott van egy kártyaolvasó és szeretnénk kinyúlni a kocsiból. Ezek a rutinok beállíthatóak és taníthatók is, de hamarosan a mesterséges intelligencia segítségével az autó  önállóan is képes lesz kitalálni ilyeneket.

Nem elektromos, nem SUV – akkor meg minek? 63

Látványosak az ívelt szellőzőrostélyok

Aki nem elégszik meg a hat hangszórós, 125 W-os hifivel, amely alapesetben kerül a kocsiba, az kérhet 17 hangszórós, 730 wattos Burmester rendszert is, amely 4D-s megoldású. A negyedik dimenziót úgy érik el, hogy két-két aktuátor kerül az első ülésekbe, amelyek rezgetik azt a basszus függvényében.  

Technika

Kétliteres soros négyhengeres és háromliteres soros hathengeres motorokra épül az új Mercedes-Benz E-osztály jelenleg ismert motorkínálata. Benzinesből és dízelből egyaránt készül ilyen. Minden esetben indítómotorgenerátor kerül a turbóval megfújt motorok és a kilencfokozatú automata váltó közé, így minden hajtáslánc hibrid.

A 200 (204LE), 220 d (197 LE), 450 (381 LE), 450 d (367 LE) jelzésűek mild hibridek, amelyeknél 23 lóerővel tud bizonyos esetekben besegíteni a villanymotor. A 300 e (204 LE), 400 e (252 LE) és 300 de (197 LE) variánsok viszont konnektorról is tölthetőek, ezekben villanymotor 129 lóerős és 25,4 kW-os akkumulátorral tisztán elektromosan is képes közlekedni. Nem is keveset! Karosszériától, motorváltozattól, hajtástól függően 81-100 kilométer között változik a WLTP szabvány szerinti elektromos hatótávjuk.

Nem elektromos, nem SUV – akkor meg minek? 64

Turbós, négy és hathegres benzin és dízelmotorokkal kezdődika a kínálat, mindegyik mild hibrid

Hasonlóan a C- (W206) és S-Osztályhoz (W223) az új E-osztály is a Mercedes-Benz hátsókerék-hajtásra kitalált MRA II platformra épül. Persze ez csak az alapot jelenti, négykerék-hajtással is rendelhető, amely a nyomaték 55%-át küldi a hátsó tengelyre. A méretnövekedés miatt jól jöhet a négykerék-kormányzás, amely 60 km/óra felett az elsőkkel azonosan 2,5 fokban fordítja el a hátsó kerekeket, míg 60 alatt ellentétesen 4,5 fokkal. Így nagy tempónál stabilabban fordul, míg lassú fordulóknál kiviteltől függően 80-90 centiméterrel rövidebb fordulókörre képes az új E.  

Elöl négylengőkaros, hátul multilink futóművet találunk az új Mercedes-Benz E-osztály alatt. Alapesetben acélrugók és szelektív lengéscsillapítás kerül a modellbe, a mild-hibrid változatoknál 15 mm-rel alacsonyabbra ültetve. Felárért légrugózás is rendelhető, a kombik hátsó tengelyén illetve az All-Terrain-ben elöl is alapfelszereltség.

Nem elektromos, nem SUV – akkor meg minek? 65

Hosszabb, szélesebb, magasabb mint elődje és a tengelytávolság is nyúlt

Több mint egy tucat vezetőtámogató funkciók kerül alapáron minden modellbe, többek között adaptív tempomat, vészfékasszisztens, parkolósegéd, sávtartó, éberségfigyelő, holttérfigyelő, tábla felismerő rendszerek is.

E-osztály Limuzin Műszaki adatok:

 

Belső égésű/mild hibrid modellek

  200 220 d

220 d 4M

 

Hengerűrtartalom cm3 1999 1993
Teljesítmény kW/lóerő 150/204 145/197
Elektromos rásegítés (boost) kW/lóerő 17/23 17/23
Max. nyomaték Nm 320 440
Elektromos rásegítés (boost) Nm 205 205
Kombinált üzemanyag-fogyasztás (WLTP) l/100 km 6,4 – 7,3 4,8 – 5,5 4,9 – 5,7
Kombinált CO2-kibocsátás (WLTP)14 g/km 144 – 166 125 – 143 130 – 149
Gyorsulás 0-100 km/h mp 7,5 7,6 7,8
Végsebesség km/h 240 238 234
Alapár forint 25.083.000 26.035.000 27.174.190

 

Plug-in hibrid modellek   E 300 e

E 300 e

4MATIC

E 400 e

4MATIC

Hengerűrtartalom cm3 1999 1999
Teljesítmény, belső égésű motor kW/lóerő 150/204 185/252
Max. nyomaték, belső égésű motor Nm 320 400
Max. teljesítmény, elektromotor kW/lóerő 95/129 95/129
Max. nyomaték, elektromotor Nm 440 440
Rendszerteljesítmény kW 230 280
Rendszernyomaték Nm 550 650
A nagyfeszültségű akkumulátor kapacitása (bruttó) kWh 25,4 25,4
A nagyfeszültségű akkumulátor kapacitása (nettó) kWh 19,5 19,5
Gyorsulás 0-100 km/h mp 6,4 6,5 5,3
Végsebesség km/h 236 234 250
Kombinált, súlyozott üzemanyag-fogyasztás (WLTP) l/100 km 0,5 – 0,8 0,6 – 0,9 0,6 – 0,9
Kombinált, súlyozott áramfogyasztás (WLTP) kWh/100 km 18,4 – 20,7 19,2 – 21,5 19,2 – 21,5
Kombinált, súlyozott CO2-kibocsátás (WLTP) g/km 12 – 18 14 – 20 14 – 20
Elektromos hatótáv (WLTP) km 97 – 115 95 – 109 95 – 109
Alapár forint 29.194.001 30.332.680 32.676.000

Nem elektromos, nem SUV – akkor meg minek? 66Vezetés

Kétféle modellt, a 200-as benzinest és a 220 d dízelt tudtuk kipróbálni a hazai bemutató alkalmával az Etyek környéki utakon. Mindkettő hozta a klasszikus Mercedes érzést. Kiemelkedő komfortot nyújt az utastér, mintha egy kényelmes fotelből vezetnénk az autót, amelybe zaj alig tolakodik be, autópályás tempónál is csak halkan surrog a szél. Ha a modellhez kevéssé illő módon, agresszíven vezetjük, akkor jelenik meg a motorhang. A négyhengeres dízelnél ez nem túl szívderítő, alapból a benzinesnél sem, de ott a Sport mód aktiválásával kissé javul a helyzet, de műnek tűnik a hang.

Dinamikában nem volt nagy különbség a két modell között, a benzines sokkal több vezetési élményt adott, vélhetően a könnyebb felépítése miatt is. A dízel kormányzása kissé direktebbnek hatott, a benzinesé kevésbé volt szintetikus, de Mercisebb, könnyedebb volt. A benzinmotor könnyebben pörög magasabb fordulatszám-tartományba és szebben is szól. A fő különbséget azonban a futóművük adta.

Nem elektromos, nem SUV – akkor meg minek? 67

Az alapfényszóró LED-es, felárért kerül bele a kitakargatós

A dízelben légrugós felfüggesztés dolgozott, amely nemcsak kisimította az utat, de rá is játszott a kényelemre jachtszerű lágy ringatózással. Ehhez képest a másik hagyományos felfüggesztése – az alapvetően komfortos hangolása mellett is – több feszességet adott gyors kanyarokban.

Nem meglepő módon a sebességváltójuk a komforthoz hangolva dolgozik, észrevétlenül kapcsol és igyekszik nagyon alacsony fordulaton tartani a motort. Így egyenletes haladás mellett 130 km/órás tempónál 1300-as fordulatszám környékén pörög a motor. Ha valamiért szerpentinen örömködnénk, érdemes kézzel kapcsolgatni a kormányon lévő fülekkel, mert egyébként kissé komótosan reagál.

Nem elektromos, nem SUV – akkor meg minek? 68

Hátul is két zónás a légkondicionáló

Költségek

Jelenleg máris kilencfelé variációban érhető el az új Mercedes-Benz E-osztály, de márciusra 24 tagú lesz a kínálat, amelyből már most 17 félének az árát is közölte a hazai importőr. Ha figyelembe vesszük, hogy háromféle alapváltozat Limuzin, T-Modell, All-Terrain mellett léteznek hátsó- és összkerékhajtású változatok, benzines, dízel és plug-in hibrid motorokkal gyorsan összejön a variációk száma.

Az alapár az E 200 Limuzin esetében 25.083.000 forint, illetve az azonos motorral rendelkező E 200 T-modell esetében 26.157.000 forint. A legolcsóbb dízel 26,1 millióért vihető haza, míg a jelenleg elérhető legdrágább modell az árlistán a plugin-hibrid 400 e, amelynek ára 32,6 milliótól indul. Hamarosan azonban átadja helyét az árlista tetején a 450 d modellnek, amely 35 milliónál is többe kerül majd.

Nem elektromos, nem SUV – akkor meg minek? 69

A műszerfal tetején lévő szelfi kamerával Zoom mettingeken is részt vehet a tulajdonos

Nyilván könnyedén költhető még el akár az alapár 10-15 százaléka pluszban extrákra, de még ekkor sem véglegese a jármű, hiszen utólag online kapcsolaton keresztül frissíthetők egyes szoftverek, illetve aktiválhatóak funkciók.

Mercedes-Benz E-osztály és vetélytársai – Listaár, forint
BMW 520i (208 LE) 23 300 000
BMW 520d (197 LE) 24 130 000
Audi A6 45 TFSI S-tronic (265 LE) 21 236 740
Audi A6 40 TDI S-tronic (204 LE) 20 498 870
Mercedes-Benz E 200 (204 +23 LE) 25 159 000
Mercedes-Benz E 220 d (197+ 23 LE) 26 111 000
Nem elektromos, nem SUV – akkor meg minek? 70

25 millió forinttól indul a hatodik generációs Mercedes-Benz E-osztály árlistája

Értékelés

Ha nem tudnánk, hogy miben ülünk akkor is könnyű lenne kitalálni, hogy egy Mercedes-Benz az. Az E-osztály tökéletesen viszi tovább a márka komforttal kapcsolatos hagyományait. Ebben az autóban a vezető is nagyrészt utas, amelyet igyekszik az autó a legkevesebb zavaró tényező mellett eljuttatni a céljához.

Csendes utastér, kényelmes ülésekkel és az utat kisimító futóművel, az elegáns suhanáshoz kellő motorerővel társítva. Az újdonság az, hogy mellé olyan modern technológiákat kínál, amelyek a felhasználói élmény tekintetében is az élvonalba helyezik a típust. Nem szabadidő-autó és nem is elektromos, mégis nyomot hagy még 2023-ban is!

Mellette – Ellene
 
  • Tágas utastér
  • Csendes belső tér
  • Modern technológiai megoldások
  • Komfortos futómű
  • Széles motorkínálat
  • Elérhető 4×4 hajtás
 
  • Nem túl izgalmas külső
  • A műszerfal alja a magasabbak térdét nyomja
  • Az ülésállítás gombjai

Szavazás