Max Verstappen nyerte a 2023-as Forma-1-es Amerikai Nagydíjat, a Red Bull hollandja a mercedeses Lewis Hamilton és a mclarenes Lando Norris társaságában ünnepelt az austini pályán. Verstappen először féltávnál állt az élre a texasi versenyen, de nem volt tálcán kínált számára az 50. Forma-1-es siker: amíg volt ereje, Norris harcolt a holland ellen, majd a végén Hamilton került hozzá rendkívül közel.

Az 56 körös futam napos időben zajlott, a levegő 29, az aszfalt 39 Celsius-fokos volt a rajt idején. 16-an vágtak neki a futamnak a rajtrácsról, a két Aston Martin és a két Haas a bokszból kezdte a száguldást.

A mezőny többsége közepes gumikon kezdte a nagydíjat, csupán a bokszból induló Nico Hülkenberg (Haas) és Lance Stroll (Aston Martin) választották a kemény Pirelliket. Utóbbi egyébként komoly bakit vétett még a futam előtt: ahelyett, hogy a rajtrácsra kivezető körök végén a bokszba tért volna vissza, eredetileg a rajtrácson állt meg. Emiatt a verseny után vizsgálat várt a kanadaira.

A rajtnál az élről induló Charles Leclerc mellett simán elment a másodikként kezdő Lando Norris, ám a másik Ferrarival Carlos Sainz  feljött a harmadik helyre. Lewis Hamilton a negyedik volt a Mercedessel, mögé pedig feljött a Red Bull-lal Max Verstappen. Az első kör problémamentesen lezajlott, egyedül a hatodik helyen haladó Oscar Piastri (McLaren) ért össze az egyik Alpine-nal.

F1: Megszorongatták Verstappent a jubileumi sikerért 1

Ez valószínűleg Esteban Ocon volt, aki a második körtől kezdve komolyan feltartotta George Russellt (Mercedes), Sergio Perezt (Red Bull) és kb. mindenki mást is, ugyanis megsérült az oldaldoboza. A francia mellett a harmadik körben mindkét topcsapat pilótája elment, de ez 3,5 másodpercükbe került.

Közben az élen is elkezdődött a csata: Norris 2,4 másodperccel ellépett Leclerc-től, Sainz pedig Hamiltonnal szemben védekezett – sikertelenül, a helycsere megtörtént a 4. körben. Verstappen tisztes, bő egy másodperces hátrányból követte őket. Egy körrel később ez megszűnt: Verstappen is megelőzte Sainzot.

A Ferrari-pilóták visszacsúszásában Leclerc vette át a stafétát ezt követően, mind a Mercedestől Hamilton, mint Verstappen a Red Bull-lal gyorsabb volt náluk. A hétszeres bajnok a hatodik körben hagyta le a monacóit, Verstappen azonban megtorpant, szép lassan satuba fogták őt a vörös autók. Időközben Ocon feladta a futamot, sérült autójával harcképtelen volt.

Tíz kör elteltével Norris stabilan, 3 másodperces előnnyel vezetett Hamilton előtt, miközben ketten egyre nagyobb különbséget autóztak ki a futam fő esélyesének előzetesen kikiáltott, ekkor negyedik helyen haladó Verstappennel szemben. A két Ferrari 3. és 5. volt, Russell pedig előrelépett a 6. helyre, ahogy mögötte mindenki, azaz Perez, Pierre Gasly (Alpine), Cunoda Juki és Daniel Ricciardo (AlphaTauri). Ennek oka Piastri volt, akit csapata lassú tempóban a bokszba hívott, a McLaren ausztrálja feladta a futamot.

Miközben a 11. körben megkezdődtek a kerékcserék nagyüzemben a középmezőnyben, Verstappen kissé kiterelve a pályáról, de szabályosan megelőzte Leclerc-t a harmadik helyért. A holland ekkor 4,2 másodperccel haladt Hamilton mögött.

Norris, Hamilton és Verstappen ekkor zavartalanul haladhattak, a gumijuk élettartamának vége felé közeledve pedig a három pilóta közül Hamilton volt a leggyorsabb: Norrisra közeledett, Verstappentől pedig szakadt el. Az állóvizet a holland kavarta fel, a 17. körben megkezdte a kerékcseréket az élmezőnyben, újabb szett közepes gumikkal folytatta a versenyt.

Erre reagált Norris, Sainz, Perez és Cunoda is, így Hamilton vezette az Amerikai Nagydíjat Leclerc és Russell előtt. Norris Verstappen előtt 4,4 másodperccel és a kemény gumikon autózott tovább, Sainz és Perez viszont Verstappenhez hasonlóan a közepeseken hajtott ki csapatától. Hamiltonnál ekkor felmerült a Red Bull kalkulációja szerint, hogy akár egy kiállással megcsinálja a futamot, miközben a többség két cserében gondolkozott. Ugyanez felmerült Leclerc és Russell esetében is.

Verstappen folyamatosan dobálta a leggyorsabb köröket, Hamilton viszont a 20. körben elképesztően kockásra fékezte használt abroncsait. Tempója rosszabb lett, mint Leclerc-é, és nem is sikerült teljesíteni a Mercedes által kitűzött körszámot: a 21. kör elején kemény gumikat kapott a hétszeres bajnok, és csak Verstappen mögé 5 másodperccel tudott visszatérni. Ez így egy helycsere volt a két pilóta között, de nem volt egyértelmű, mik lesznek Hamilton szándékai később.

A 22. körre fordulva Russell is a bokszba hajtott új keményekért, így Leclerc maradt az élen egyedüliként, akinél biztosabban összejöhetett volna az egycserés taktika.

Leclerc 23 kört tett meg közepes gumikon, így a mezőnyből utolsóként letudta első cseréjét. Ekkor vált teljesen tisztává a kép: Norris 2,5 másodperccel vezetett Verstappen előtt kemény gumikon, és a rádiózás alapján ő sem zárta ki az egy cserét – Verstappennek azonban a közepes-közepes taktika miatt egy extra kiállás mindenképpen kellett. Hamilton volt ekkor a harmadik, de 7 másodperccel leszakadt már Verstappenről. Őt követte Sainz, Perez, Leclerc, Russell, Gasly, Cunoda és a bokszból rajtoló Alonso.

Norrisra a 25. körben ráesett Verstappen egy hibát követően, a látottak alapján pedig a taktikai hozzáállás is más felállást festett: a McLaren B-terve az lehetett, hogy a brit mégiscsak kijön még egyszer, majd a végén a közepeseken könnyebben felveheti a kesztyűt Verstappennel.

F1: Megszorongatták Verstappent a jubileumi sikerért 2

Lando Norris

Verstappen a 27. körben már nyithatta a DRS-t Norris mögött, féltávnál pedig megtörtént a helycsere, Verstappen átvette a vezetést. Ez volt az egyetlen helycsere az elmúlt körökben a legjobb tízben, csatájuk azonban közelebb engedte 1,5 másodperccel hozzájuk Hamiltont.

Ezen a ponton pár körre nagyon leült a futam, Verstappen csak a 32. körben tudta egy másodperc fölé növelni előnyét Norris előtt. Hátul lehetett látni egy-két előzést, ezek felelőse Hülkenberg volt a közepes abroncsokon a 12. hely magasságában.

Amint kikerült Verstappen DRS-éből Norris, tempója igencsak visszaesett. A 34. körben Hamilton már közelebb járt hozzá, mint ő Verstappenhez (2,5 vs. 3,8 másodperc), így a McLaren húzott egy váratlant: a kör végén kihozták a britet, és felraktak neki zárásképpen egy újabb szett kemény abroncsot.

Verstappen nem kockáztatott, egy körrel később reagált a McLarenre a Red Bull a kemény gumikkal. A holland maradt elől rossz bokszkiállása ellenére is, virtuálisan nála volt a vezetés. Sainz is jött egyébként ebben a körben új kemény szettért.

Perez a 38. körben cserélt gumit az élmezőnyből, Hamilton pedig a 39. körben jött ki az élről közepesekért. Ebben a körben Verstappen a valóságban is élre állt a még nem cserélő Leclerc megelőzésével, de Norris is megelőzte a monacóit, és az első két helyezett között csak bő egy másodperc volt a különbség.

A 40. körben Russell is a bokszba hajtott, így az élmezőny kipipálta austini boksztaktikáját – Leclerc nem cserélt már gumit. Az élen elmaradt a harc, Verstappen lassan, de biztosan szakította le az iparkodó Norrist. A McLarent Hamilton üldözte, az útjában lévő Ferrarin a 43. körben gázolt át a hétszeres világbajnok. A dobogósok kiléte ekkor dőlt el.

Norris tempóján ezúttal is látszott, hogy nem mérhető össze Verstappenével, de ami neki nagyobb baj volt, hogy Hamiltonéval sem igazán. 10 körrel a leintés előtt szűk három másodperccel haladt a Verstappen tempójával közeledő honfitársa előtt. Ekkortájt Alonso megelőzte Cunodát a 9-10. helyen, a 48. körben Stroll is feljött a legjobb tízbe a japán megelőzésével, de a pontszerző zóna meccsei javarészt lejátszottak voltak.

A 49. körben a dobogósok sorrendje is eldőlt, Hamilton átverekedte magát Norris McLarenjén. Alonso ekkor visszalassult és kiesett a pontszerzők közül, hátsó futóműhibára panaszkodott a spanyol – az 50. körben véget is ért a futama.

Az 50. körben helyet cserélt a két Ferrari, Sainzot elengedte Leclerc, hogy ne veszítsenek sok időt az érkező Perezzel szemben. Sainz egészen belelkesedett az utolsó körökre, ugyanis a Ferrarinál azt látták, hogy akár még a dobogóra is lehet esélyük.

Az egyetlen helycsere a pontszerző zónában végül Leclerc és Perez között zajlott, a mexikói megelőzte a Ferrarit és átvette az ötödik helyet. Alexander Albon kapott még egy öt másodperces büntetést a Williamsszel a pálya kiszélesítéséért.

Verstappen az 56. kör végén elsőként látta meg a kockás zászlót, austini sikere az 50. F1-es győzelme volt. Hamilton és Norris állhattak még mellé a dobogóra, a Mercedes britje a leintéskor csak 2 másodpercre volt a végig fékproblémákkal küzdő hollandtól.

Sainz végül nem érte be Norrist, maradt a negyedik Perez, Leclerc, Russell, Gasly, Stroll és Cunoda előtt – a japán a végén felrakott egy szett lágy gumit, és a leggyorsabb kört is megfutotta.

F1: Megszorongatták Verstappent a jubileumi sikerért 3

A teljes eredménylista

A bajnokság állása:

Verstappen – 466 p – VILÁGBAJNOK
Perez – 238 p
Hamilton – 219 p
Alonso – 183 p
Sainz – 168 p
Leclerc – 159 p

Red Bull – 704 p – VILÁGBAJNOK
Mercedes – 358 p
Ferrari – 327 p
McLaren – 239 p
Aston Martin – 232 p
Alpine – 96 p

A világbajnokság egy hét múlva a Mexikóvárosi Nagydíjjal folytatódik.