A nagy autógyártók az elmúlt években egyre inkább mobilitási szolgáltatókként határozzák meg önmagukat, a hagyományos – folyamatosan villanyosított – négykerekűek gyártása mellett a közlekedés, sőt, a robotika, az energetika stb. területén is fejlesztenek, alkotnak.
Ennek egyik jele, hogy a korábban Tokiói Autószalon nevű rendezvény is Japán Mobilitási Kiállítás néven fut, az idei, október 26. ás november 5. között zajló kiadáson pedig szép számmal bukkannak majd fel érdekes járgányok. Az alább bemutatott két koncepciót egy dolog köti össze: képesek a lépcsőzésre.
A Toyota egyebek mellett egy lépcsőjáró kerekesszéket, a JUU-t viszi az expóra. A koncepció világos: a mozgásukban korlátozottak számára eddig csak a nem mindenütt elérhető széklift segíthetett a lépcsőknél, a JUU viszont önállóan is képes legyőzni ezt az akadályt. A természetesen elektromos hajtású kerekesszék a nagy oldalkerekeinek, valamint a támasztást szolgáló, a háttámláról lenyíló karnak köszönhetően stabilan, magát a széket végig kényelmes pozícióban tartva képes akár 16 cm magasságú lépcsők megmászására.
A Toyota a JUU további fejlesztési lehetőségein is gondolkodik már: szeretnék, ha a jövőben a használó autóba való beszállását követően a szék magától „bebújna” a csomagtartóba.
A Suzuki koncepciója, a MOQBA (Modular Quad Based Architecture – quadalapú moduláris platform) szintén képes kerekesszékként lépcsőt mászni, de sok más dologra is.
A négy, kerekekkel ellátott több szabadságfokú lábaival a MOQBA-nak tényleg nem okoz gondot semmilyen lépcső, emelkedő, ráadásul a névben is szereplő modularitás miatt (motor)kerékpáros nyereggel, székkel, betegszállító ággyal is szerelhető, de akár önjáró csomagkézbesítőként, szemétgyűjtőként is bevethető.
Kattints a képre, galéria nyílik!